"Büszke vagyok rá, hogy a saját ötletemből élek"

Igazi magyar sikertörténet Losonczi Ároné, aki találmányára, a Litracon fényáteresztő betonra létrehozott vállalkozásával már a nemzetközi sikereket tudhat magáénak.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Losonczi Áron Kép:Példakép Alapítvány

A szakmai zsűri értékelése alapján Magyarország példaértékű fiatal vállalkozója, vagyis az 50 Példakép közé választották Losonczi Áron csongrádi építészmérnököt, a Litracon – közismertebb nevén „üvegbeton” − feltalálóját, a Litracon Kft. ügyvezetőjét. A december 9-én induló közönségszavazás fogja eldönteni, hogy az 50 jelölt közül ki nyeri meg a fődíjat, azaz ki lesz 2013-ben az Év Példaképe.

Mint sokan mások, én sem terveztem, hogy vállalkozó legyek - mondja Losonczi. Szolnokon születtem, Csongrádon jártam gimnáziumba, majd építészként diplomáztam a Budapesti Műszaki Egyetemen 2001-ben. Reál- érdeklődésem és festő nagyapámtól örökölt rajzkészségem miatt választottam ezt a szakmát. Frissdiplomásként nem éreztem túl sok késztetést arra, hogy beüljek egy építészirodába más ötleteit megrajzolni, inkább éltem egy korábbi lehetőségemmel, és kimentem Stockholmba, egy művészeti egyetem posztgraduális építészképzésére. Itt fogant meg bennem a fényáteresztő beton ötlete. A sikeres anyagkísérletek után itt jelentettem be az első szabadalmamat is. Két stockholmi év után - találmányommal a zsebemben - hazajöttem Magyarországra 2003-ban, annak ellenére, hogy az ötlettel két svéd üzleti versenyen is első díjat nyertem, valamint a svéd állam igen jó feltételeket ajánlott a fejlesztés támogatására. Akkoriban már elkezdték publikálni a Litracon-t nemzetközi szakmai lapokban, és itthon is megjelent egy-két cikk a munkámról. Az egyik ilyen publikációhatására kaptam meg az első megrendelést, amihez számlaképessé kellett válnom. Így alakult meg a Litracon Bt. (ma már Kft), és így lettem vállalkozó 2004-ben. Büszke vagyok arra, hogy a saját ötletemből élek 13 éve.

A dizájn versenyelőny
A dizájn az Európai Unió által is elfogadott új értelmezés szerint nem díszítő elemeket jelent, hanem egyfajta ergonómiai és érzelmi többletet, ami belülről táplálja, új értékekkel gazdagítja a tárgyat, szolgáltatást, új piacokat teremt, és fontos versenyelőnyt generál. Vagyis nem „csicsás csomagolás”, hanem olyan, az üzletmenetbe szervesen beépülő részelem, amelynek köszönhetően egy termék piacra dobási költségének teljes megtérülési ideje átlagosan a felére csökken.
Nem tudom, milyen építész lett volna belőlem, de azt gondolom, hogy jó érzékem van az elém kerülő technikai problémák optimális megoldásának megtalálására, legyen az egy építészeti csomópont vagy egy betongyártó gép tervezése. A folyamatos fejlesztésben lelem örömömet. Sosem szerettem versenyezni, inkább vágtam egy új ösvényt, melyen én lehetek az első.

Cégem, a csongrádi Litracon Kft. a találmányom hasznosításával foglalkozik. Fényáteresztő betontermékeket fejlesztünk, gyártunk és értékesítünk a világ minden tájára. Vevőink közt tudhatjuk többek között a német Montblanc céget és az amerikai Boeing-et is. A világ vezető építészirodái rendszeresen keresnek meg minket, és tervezik a Litracon alkalmazását projektjeikben. Két alaptermékünk van: a klasszikus Litracon, – ismertebb nevén „üvegbeton” – melyben optikai szálak vezetik a fényt, illetve a Litracon pXL, – „pixelbeton” – mely speciális formájú plexielemeket tartalmaz. Mindkét termék széles körben alkalmazható az építészet, belsőépítészet, design különböző területein, a kültéri megvilágított homlokzatburkolattól, a Litracon-ékköves gyűrűig. Több külföldi gyártó- és forgalmazó partnerrel állunk kapcsolatban, és a célom az, hogy világszerte elérhetővé váljanak termékeink.

Kép:Litracon/Losonczi Áron

Azt gondolom, hogy az ötlet jó időben született a termék, hiszen az építészetben ma kulcsszerepet játszanak az új, innovatív anyagok. A fényáteresztő betonban lévő kontraszt a termék sikerének titka, mely a beton keménysége, szürkesége és a rajta átszűrődő fény között feszül.

Szintén ritka, hogy egy magyar cég a design területén lehet sikeres nemzetközileg - mondja a tervező. A Litracon kapta meg elsőként a kelet-közép európai cégek közül a neves német „red dot” design díjat. Az amerikai TIME magazin pedig a 2004. év legfontosabb találmányai közé választotta a Litracon-t. (Szintén betonnal, de egészen más típussal lett sikeres a magyar fiatalok által alapított Ivanka Beton.)

Pédaképek kerestetnek
December 9-én elindult az Év Példaképe online közönségszavazás. A Példakép Alapítvány által életre hívott Év Példaképe címért 50 sikeres fiatal vállalkozó versenyez, akikre a www.peldakep.hu weboldalon lehet szavazni 2014. január 18-ig lehet voksolni az 50 jelölt közül 3 kiválasztottra. Az országos népszerűséggel és ötmillió forintos fődíjjal járó pályázatot idén májusban indította el a Példakép Alapítvány. A Példakép Pályázaton olyan 40 év alatti fiatal vállalkozók vehettek részt, akik vállalkozásukkal, életútjukkal pozitív példát mutatnak a társadalomnak és a fiatal generációnak. A 417 pályázó közül 12 tagú szakmai zsűri választotta ki azt az 50 fiatal vállalkozót, akikre január közepéig szavazni lehet. A legtöbb szavazatot kapott vállalkozó viheti haza az Év Példaképe Díjat, amelyet a januárban megrendezésre kerülő gálaesten adnak át a szervezők. A Példakép Alapítvány civil kezdeményezés, amely azzal a céllal jött létre, hogy megismertesse és elismertesse a nyilvánossággal a sikeres fiatal magyar vállalkozókat. Nem csak azért, hogy büszkék lehessünk tehetségeinkre és az általuk elért eredményekre, hanem azért is, hogy a pályakezdő fiatalok vonzó, elérhető és követhető életpályát lássanak maguk előtt. Egy példakép ugyanis olyan hajtóerő, amit mással nem lehet pótolni – erőt, hitet és motivációt ad, akár egy egész életre.
De talán a legmeglepőbb az, hogy a cég és a termék még létezik egyáltalán, ugyanis több hamisító próbálta elorozni tőlünk a beton ötletét, illetve anyagi lehetőségeiket kihasználva lehetetlen helyzetbe hozni a vállalkozásomat. Nagy visszhangot kapott a hazai sajtóban, amikor 2008-ban szabadalombitorlási pert nyertem Münchenben a német Heidelbergcement AG ellen, aki akkoriban a világ 3. számú cementgyártó cége volt. Az iparjogvédelmi eszközök mellett azonban a legfontosabb, hogy folyamatos fejlesztéseinkkel próbálunk mindig a hamisítók előtt járni pár lépéssel.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo