Így lesz segítő a rettegett osztályfőnökből

A minőségirányítási rendszer olyan, mint egy általános iskolai osztályfőnök. Van belőle jobb és van olyan is, akitől szinte féltjük a gyerekünket. Szakértőnk segít, hogy a mi cégünknél ne a második legyen!

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A rossz osztályfőnök az a fajta, amelyik fölösleges korlátok közé igyekszik szorítani az osztály életét és önkényes szabályrendszert felállítva igyekszik ellenőrzése alá vonni mindent, osztályfőnökként inkább akadályozza, mintsem segíti a rá bízott gyermekek boldogulását. Nincs ez másképp a QMS (Quality Management System, magyarul: Minőségirányítási rendszer) esetében sem.

Kép:FrameWork Hungary

A kevesebb több

A QMS bevezetésekor rendkívül sok buktatót kell elkerülnünk annak érdekében, hogy ne csupán a sok lehetséges kényszermegoldás közül álljunk elő, egy újabbal. A sikertelen szabályozásokat és változtatásokat gyakran tűzoltásnak titulálható eljárásokkal próbáljuk orvosolni, tekintet nélkül arra, hogy ez ritkán vezet megoldáshoz. Új rendszer kialakításakor, – csakúgy, mint meglévő átalakításakor – az alapok meghatározása az egyik legfontosabb feladatunk. Ha a fókusz az egész helyett a részre helyeződik – rengeteg új eljáráson dolgozik sok szorgos kéz – egymás működésére való tekintet nélkül, akkor jobb, ha végül be sem vezetjük az így született rendszert. Szerencsésebb, ha kevés folyamaton dolgozunk, azoknak tisztázásakor és átalakításakor azonban maximális alaposságra törekszünk. Az elvárásokat egy adott területén minél részletesebben és tárgyilagosabban megfogalmazva eredményesebbek lehetünk, mintsem számos kidolgozatlan, vázlatos, összefüggéseikben értelmezhetetlen folyamat tálalásával.

Számoljunk le a fölösleggel!

Mielőtt egy folyamat kidolgozásra kerülne érdemes mérlegelni szükségességét. Ahogy a rossz osztályfőnökök híre is akadályozza a jobbak munkáját, úgy a fölösleges intézkedéseket előíró QMS is hatékony társainak hírét rontja. A tapasztalat azt mutatja, hogy egyes cégek annyi rossz példával találkoztak már, hogy nehézségekbe ütköznek a QMS szervezeten belüli népszerűsítésekor. Tévképzet azonban, hogy a minőségirányítási rendszernek akadályoznia kéne a munkavállalók mindennapjait. A szabályozásoknak egyértelműen a folyamatok egyszerűsítését, a gyakorlati munkavégzés optimalizálását kell célozniuk.

Nem a méret a lényeg?
Nem kell mindent megváltoztatni, és a minőségirányítási ellenőr sem ücsörög egész nap az irodájában. Az ISO-rendszerrel és a tanácsadókkal kapcsolatban is számos tévhit kering a köztudatban.  Eloszlatunk néhány közkeletű félreértést az ISO szabvány működtetésével kapcsolatban.
Nem mindenki szakértő

Számoljunk le a szakbarbársággal és célozzuk a közérthetőséget! Ha a QMS hírportál lenne, nem a Tudományos Akadémia dolgozóit célozná írásaival, hanem inkább az „átlag olvasót”. Mit értsünk ez alatt? Azt, hogy célunk nem minőségügyi szakemberek házon belüli kiképzése kell hogy legyen. Mindenki által érthető anyagok előállításával bebizonyíthatjuk kollégáink számára: nem kell szakembernek lenni ahhoz, hogy részt vehessünk a folyamatok optimalizálásában és segítsük a sikeres QMS bevezetést. Kerüljük a fölösleges szakszavakat, magyarázat nélküli rövidítéseket! Ahol elkerülhető, ne hivatkozzunk fölöslegesen, nehezen értelmezhető jogszabályokra. Kerüljük a fölöslegesen bonyolult mondatszerkezeteket! Ahogy a népszerű hírportálok sem úgy fogalmazzák napi politikai híreiket, hogy azokat kizárólag politológus hallgatók érthessék meg, nekünk is olyan segédanyagokkal kell szolgálnunk, melyet nem csak minőségügyi szakembereink fognak megérteni.

Nem mindig a drágább a jobb

Sok esetben azt várjuk, hogy ha más nem, talán majd egy méregdrága szoftveres vagy hardveres fejlesztés sikerhez segít minket. A QMS azonban a logikus és hatékony megoldásokról szól, nem pedig a drágákról. Előfordulhat, hogy ez a kettő egybeesik, de nem biztos például, hogy egy drága elektronikus levelezőrendszer akkor is segíti mindennapi adminisztrációnk megkönnyítést, ha az egymással levelezni kívánó kollégák azonos irodát osztanak meg.

Az auditor is ember

Nem csak kollégáink számára fontos, az egyszerű, könnyedén értelmezhető és áttekinthető minőségirányítási rendszer megteremtése. Az auditor is ember, mint ilyen, ellenőrzései során egyszerűbben megérti a konkrétan és következetesen megfogalmazott célkitűzéseket. Miért jó nekünk, ha folyamatainkat az auditort is figyelembe véve úgy fogalmazzuk meg, hogy azt ő is könnyedén megérthesse? Mert nincs annál rosszabb, mikor azért bukunk el az ellenőrzésen, mert sem kollégáink, sem az auditor nem érti, mi is hivatott sikerességünk bizonyítására.

Eriksson Zsófia FrameWork Hungary Kft. www.framework.hu

Véleményvezér

Nem hiszi el, ha meglátja, milyen méregdrága nyilvános illemhelyet talált Hadházy Ákos

Nem hiszi el, ha meglátja, milyen méregdrága nyilvános illemhelyet talált Hadházy Ákos 

A független országgyűlési képviselő Szalkszentmárton központjában találta a nem két forintból felhúzott létesítményt.
Magyarország legszegényebb megyéiben a legnagyobb a népességfogyás

Magyarország legszegényebb megyéiben a legnagyobb a népességfogyás 

A kormány gyenge gazdaságpolitikája tükröződik a népességfogyásban.
Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo