Már Magyarországon is nő a céges flottákban az elektromos és hibrid autók aránya, mióta ezek beszerzését az állam is támogatja. A Nemzetgazdasági Minisztérium pályázatára május elejéig jelentkezhettek a cégek, melyet a minisztérium határozatlan időre meg is hosszabbított. A támogatásra szánt 2 milliárd forintos keretet nem sikerült elkölteni, így újból lehet pályázni, ráadásul idén további 3 milliárdot lehet majd lehívni erre a célra. Ez a 2+3 milliárd forintos keret 3500 autó beszerzésének támogatására lenne elég. Így akár 21%-os támogatást is el lehetett nyerni új autó beszerzése esetén, ezzel újabb lökést adva az elektromos autók további terjedésének hazánkban. Sőt, a szerdai bejelentés szerint jogi személyek vásárlásánál 5 darabról 35 darabra emelkedik a támogatható autók száma, költségvetési intézményeknél pedig nem lesz felső határ.
A jövő elkezdődött
„Az új típusú autók különleges, eddig nem látott tulajdonságokkal rendelkeznek, melyet egy flottakezelő cégnek, vagy a céges flottamenedzsereknek is le kell követnie” – fogalmazott Cseresnyés Gábor, a flottakezelő szoftvert fejlesztő CallTec Consulting ügyvezetője. „Más típusú meghibásodások, szervizigények, parkolási elszámolások vagy akár adózási mértékek vonatkozhatnak az elektromos autókra. Mi 10 éve foglalkozunk flottamenedzsment szoftverek fejlesztésével, de már előre kell gondolkodnunk, hogy újabb 10 év múlva milyen kihívásokat jelenthetnek majd az önvezető autók.”
Biztonsági kockázatok kezelése
Minél több a számítógép által vezérelt eszköz egy céges autóban, annál nagyobb az igény arra, hogy integrálják a cég saját rendszereivel. Ezek nyilvánvaló biztonsági kockázatokat is felvethetnek, hiába tűnik úgy elsőre, hogy megkönnyíti az autók kezelését. Az autók saját rendszereinek összekapcsolása jelenti majd a következő kihívást, mivel egyre több autómárka fejleszti a saját, zárt rendszerét, melyben az autók kommunikálnak egymással. Például ha az egyik autó észleli, hogy egy szakaszon jeges az út, akkor a közelben lévő összes márkatársa kap egy figyelmeztetést, GPS koordináták alapján a veszélyes útszakaszról.
Az önvezető autók kihívásai
A leggyakrabban felvetett kérdés a majdani önvezető autók felelősségi köre, illetve az autót üzemeltető felelősségének határai. Jelenleg ezek még nagyrészt vezetést segítő rendszerek, a robotok által okozott balesetektől egyelőre még nem kell tartanunk. Egy vezetést segítő rendszer gyakorlatilag nem tér el egy ABS-től vagy tempomattól, így a problémát sem kell még kezelni. Arról nem is beszélve, hogy a jogi szabályozás hagyományosan a technikai fejlettség mögött jár, így még ha el is készülnek a forgalomképes robotautók, a jogi környezetet is fel kell rá készíteni. Arról nem is beszélve, hogy a vezető nélküli járművek számítógépes rendszere valószínűleg gyakori frissítéseket fog igényelni, ami miatt az autók hardvere mellett azok szoftvere is legalább akkora jelentőséggel bír majd. Hogy ezek az autók könnyítik vagy nehezítik a flottamenezsderek életét, még nehéz megjósolni. „Sok ezer autót kezelünk a rendszereinkben, növekvő számú hibrid és elektromos autókkal, de izgalommal várjuk az első önvezető autó megjelenését is. Mi készen fogunk állni.” – mondta el Cseresnyés Gábor.