Remény sincs a magyar felzárkózásra

Finn- és Észtországban a hátrányos helyzetű tanulók 40, illetve 30 százalékát sikerül felzárkóztatni. Magyarországon ez az arány csak 14 százalék – jóval kevesebb, mint még 2006-ban volt.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az adatok a Gazdasági Együttműködési Szervezet (OECD) tanulmányán alapulnak, amely az általános iskolások PISA-tesztjei révén értékelte, milyen módszerekkel és mennyire sikerül a közoktatásban felzárkóztatni a társadalmak alsó rétegeiből származó tanulókat.

Kép: Pixabay

A 2006-os és a 2015-ös PISA-tesztek összehasonlítása azt mutatja, hogy ebben az időszakban csak két országban, Észtországban és Japánban sikerült növelni a felzárkóztatott, hátrányos helyzetű gyerekek számát, arányuk mindkét ország esetében meghaladta a 40 százalékot. Csökkent, de továbbra is 40 százalék körüli arányuk Kanadában és Finnországban, 30-40 százalék között van a Koreai Köztársaságban, Hollandiában, Szlovéniában, Lengyelországban, Németországban. Csehországban 20, Szlovákiában 16 százalékban sikeres a felzárkóztatás.

A világ vizsgált 35 országának listáján Magyarország az utolsók között szerepel, utána csak Törökország,

Mennyibe kerül a külföldi tanulás?
Hatalmas előnnyel indulnak a munkaerőpiacon azok az egyetemisták, akik tanulmányaik során rövidebb-hosszabb ideig külföldi egyetemeken tanulnak, a tudásszerzéshez azonban először komoly összeget kell befektetnünk – írja elemzésében a Sberbank.

Chile és Mexikó következik. Míg 2006-ban a hátrányos környezetből érkező magyar tanulók 22 százaléka ért el legalább közepes eredményt a PISA-teszteken, 2015-ben ez az arány csak 14 százalék körül volt.

A felmérés tanulsága: a felzárkóztatás fő tényezője, ha az érintett gyerekek a társadalom minden rétegét képviselő környezetben és rendezett körülmények között tanulhatnak. Fontosabb a tantestület elkötelezettsége a hátrányos helyzetűek felzárkóztatásában, a pozitív légkör, mint az, milyen az iskola technikai felszerelése. Nem kívánatos a pedagógusok fluktuációja, annál fontosabb, hogy az igazgató motiválni tudja munkatársait a feladatra.

(Forrás: OECD)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo