A természet plasztikkal való szennyezésének megoldása nemcsak arról szól, hogy a PET italos palackokat újra kell hasznosítani. A Kimberly-Clark például az érzékeny bőrűeknek készült nitril kesztyűket hasznosítja újra a Sierra Nevada Brewing Co. nevű vállalkozásal együttműködésben.
A két cég RightCycle programja keretében a két cég 2016 óta 3084 kilogrammnyi elhasznált kesztyűnél kerülte el, hogy a szeméttelepen végezze. Ez több mint 450 tekegolyó súlyának felel meg. Ez az első kezdeményezés, hogy a nitril kesztyűk utóéletével is foglalkoznak a piaci szereplők. A RightCycle program egyébként 500 tonna hulladék újrafelhasználásáról gondoskodott 2011 óta.
A Unifi textilgyártó cég kelmékbe dolgozza be a műanyag italos palackokat. A műanyagszálak a Repreve nevű sportruhákban végzik. Százezer darab ásványvizes palack például 25 000 sapka, 33 000 pár cipő vagy farmer vagy 20 000 nadrág gyártásához használható fel. Az USA-ban meglehetősen alacsony a műanyag palackok újrafeldolgozási aránya, mindössze 28 százalék.
A North Face ruhamárka az USA nemzeti parkjaiból gyűjti be az eldobott plasztik italos palackokat. A kezdeményezés keretében eddig összesen 72 574 kilogramm került begyűjtésre a Yosemite, a Grand Teton és a Great Smoky Mountains nemzeti parkokban, s ezeket a vállalat pamutpólókba és szintén pamutból készült strapabíró kézitáskákba építi be. E termékvonal külön nevet is kap: Bottle Source. A divatmárka, melyről köztudott, hogy évek óta követ környezettudatos üzletpolitikáját, egyúttal minden egyes dollárt, amit az említett pólókból és táskákból könyvel el, a nemzeti parkokat felügyelő alapítvány fenntarthatósági projektjeinek adományozza.
Fogyasztói nyomás
Eközben a Greenpeace is erősíti a nyomást a márkákon, hogy kevésbé hagyatkozzanak az egyszer használatos, eldobható műanyageszközökre és termékekre, amihez nemcask az aktivisták, hanem a fogyasztók támgoatására is számít. Áprilisban a Föld napja körül hangosította fel a Greenpeace műanyagellenes kampányát. A #BreakFreeFromPlastic (Szabaduljunk meg a műanyagtól) kampány petícióját eddig egymillióan írták alá. A San Francisco-i Golden Gate hídnál pedig aktivisták "Stop Corporate Plastic Pollution" (Állítsuk meg a vállalatok műanyagszennyezését) transzparenssel mutatkoztak a fotósok előtt. Mexikóban, Oroszországban is voltak megmozdulások, a Fülöp-szigeteken óriási partit rendeztek helyi művészek. Afrikában a Greenpeace műanyageltakarító programokat szervez önkéntesek részvételével, s a márkákat is igyekszik auditálni. Spanyolországban aktivisták afféle gerillaakció jegyében jelennek meg áruházaknál és a műanyagok használatának visszafogását követelik.
A Sustainable Brands cikke azt írta, hogy a Golden Gate hídnál belebegtetett plakáton hét melynek óriási a plasztiklábnyomat, de a Google képkeresőjébe szereplő találatoknál csak olyan transzparens látszik, amin nincsenek logók. Az mindenesetre várható, hogy előbb-utóbb megszületik egyfajta feketelista a műanyaggal leginkább pocséklóan és bőkezűen bánó márkákról, melyek egyúttal a plasztikszennyezés legnagyobb elősegítői is.
A Greenpeace arra bíztatja a környezettudatos polgárokat, hogy okostelefonjukkal fényképezzék le azokat a termékeket és az áruházak azon polcait, ahol ésszerűtlen és felesleges műanyagcsomagolásokat látnak, s ezeket osszák meg a közösségi médián. Már egész szép kollekció gyűlt össze a neten ilyen képekből a Greenpeace honlapjain, itt és itt.
(Sustainable Brands, greenpeace)