Kitalálnád, melyek a karbonsemleges világcégek?

Van köztük bank, szoftvermárka, internetóriás, csomagküldő. Európában több a zöld előírás, ami a vállalatokat környezettudatos működésre kötelezi, Amerikában kevesebb. De az üzleti szféra élvonalában a zöldülés szinte magától értetődően fontos.

Az EcoAct Group a korábbi jelentéseiben a francia, az angol és a spanyol tőzsde élvonalát (CAC 40, FTSE 100, IBEX 35), a legnagyobb cégeket elemezte környezettudatosság szempontjából. Összesen 79 kritériumot vizsgált, és ezek szerint osztályozta az óriáscégeket. Új vizsgálatában a Dow Jonex Index 30 topvállalatát vette górcső alá.

E cégek ökológiai teljesítménye és szerepvállalása éles kontrasztban áll a Trump-adminisztráció környezetvédelem-ellenes, Obama zöld törvényeit lefaragó politikájával. A világ közvéleménye iránt elszámolással tartozó, nagy tőzsdei cégek ma már nem engedhetik meg maguknak, hogy ne vegyék fontosnak a környezetkímélő üzletvitel kialakítását.

A világ legnagyobb és legnyereségesebb vállalatairól van szó. Miért fontos nekik a környezetbarát működés? Mert meg vannak győződve róla, hogy ezzel versenyelőnyt szereznek mind megtakarításban (energiatakarékosság, alapanyagpazarlás kiiktatása, erőforrások optimalizálása stb.), mind a fogyasztói megítélésben (a társadalomtudatos renomé márkahűséget eredményezhet). Azok az országok, ahol nincsenek szigorú környezetvédelmi követelmények a cégekkel szemben, ott a cégek nem válnak  „klímarezilienssé”, vagyis kevésbé motiváltak arra, hogy adaptálódjanak, és felkészüljenek a klímaváltozás üzletvitelükre gyakorolt káros hatásaira, és azokat kivédjék.

Kép: PublicDomainPictures

Karbonsemleges multik

Jelenleg viszonylag kevés óriáscég van, mely karbonsemleges. Az EcoAct Group a tőzsdei élvonalban csak kettőt nevez meg: az egyik a Goldman Sachs, a másik a Microsoft. Ugyanakkor egy gyors Google-keresés elárulja, hogy több más vállalat állítja ugyanezt magáról: a UPS csomagküldő, a Scandinavian Airline, az Avis autókölcsönző mind karbonsemleges, 2007 óta a Google, 2012 óta a Marks & Spencer is az.

A vásárlók azonosulnak a társadalomtudatos márkákkal
Ha két kényelmet és minőséget nyújtó cég közül kell választani, az fog győzni, amelyik valamilyen pluszt tud felmutatni az éthoszában, az üzletpolitikájában: lehetőleg társadalmi elkötelezettséget és szerepvállalást. Ilyenek a B vállalatok, melyek világjobbító, etikus értékrendjével versenyelőnyre tesznek szert. A munkaerő megtartásában is erősek ezek a cégek.
Mindkettő természetesen károsítja a környezetet, és kivesz az ökoszisztémákból erőforrásokat, különben nem tudna működni, szennyezésüket azonban ellentételezik karbonsemlegesítő kreditek vásárlásával (amik zöld projekteket finanszíroznak), továbbá nagymértékben hagyatkoznak a megújuló energiák használatára a fosszilis energiahordozók helyett.

Íme a legfontosabb megállapítások a Dow 30 vizsgálatból:

  • A Microsoft, az Intel és a Johnson & Johnson bizonyultak a legzöldebb vállalatoknak a Dow 30-mezőnyben.
  • A Dow 30-ban szereplő IT- és telkomcégek 83 százaléka bekerült a legzöldebb top 10-be is, ami azt jelenti, hogy e két szektorban előrehaladott a megújuló energiák használata.
  • A Microsoft küldetése "erőt adni minden embernek és szervezetnek a bolygón, hogy többet tudjon elérni", s e misszióba illeszkedve kínál mesterséges intelligenciát a környezetvédelemre, használ energiatakarékos szerverközpontokat és okos technológiai megoldásokat a vízhiány kezelésére.
  • Üzleti tevékenysége zöldítésével a Microsoft évente 9,5 megatonna szén-dioxid kibocsátásának veszi elejét; 10 millió kilogramm elektronikai eszközt hasznosít újra, mely egyébként a hulladéktelepen végezné.
  • A Dow 30-cégek 70 százalékának van terve arra, hogy a klímakockázatokat kezelje.
  • A Dow 30-vállalatok vezérigazgatóinak fele tett nyilatkozatot arról, hogy cégével részt vesz a klímavédelemben.
  • Angliában és Franciaországban az amerikainál szigorúbb törvényi előírások vonatkoznak arra, hogy a cégeknek jelenteniük kell légszennyezésüket a részvényesek felé. Itt a vállalatok 100 százaléka jelenti első és másodfokú emisszióját (vagyis a beszállítókét is), 80 százalék közlései pedig kiterjednek a harmadfokú kibocsátásra is (a beszállítók beszállítói).
  • Az EcoAct Group vezetője meglepőnek találta, hogy a Dow 30-mezőnyben csak a cégek 27 százaléka tűzte ki konkrét célnak, hogy 100 százalékban átáll a megújuló energiákra, pedig többségük már használ megújulókat.
  • A tőzsdei élmezőnyök korábbi vizsgálataihoz képest a Dow 30 körén belül a legnagyobb azon cégek aránya, melyek javadalmazzák a munkatársaikat, ha segítenek elérni a kitűzött környezettudatos vállalásokat: 37 százalék nyújt valamiféle ösztönző eszközöket ezért, 30 százalék pedig pénzbeli jutalmat oszt szét a felsővezetés szintjén.
Körforgásos gazdaság: ez lesz a fenntarthatóság fősodra
Az üzleti szféra zöldülése eddig elsősorban az üvegházgázemisszió csökkentésére irányult. Az új korszellem azonban már a legkülönfélébb szennyező anyagok környezetbe bocsátásának megelőzésére irányul. Hogyan lehet úgy termelni és fogyasztani, hogy a cégek, városok és kormányok megoldják a minden keletkező hulladék újrafeldolgozását?

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo