Interaktív platform hasonlítja össze a cégek ökolábnyomát

2018. július 05. csütörtök - 19:01 / Kriston László
  •    

A vállalatok ökológiai tudatosságának annyi aspektusa van, és ezekről annyi adat forog már közkézen, hogy nehéz őket összevetni. Egy amerikai platform az ezer legnagyobb amerikai vállalat környezettudatos gyakorlatait veti össze a laikusok számára is érthető vizualizációs technikákkal.

A zöld üzletvitel nem egyszerű téma, tudományos kérdések, több szakterület (ökológia, biológia, fizika, mérnöki tudományok, szervezetfejlesztés stb.) keverednek benne, ráadásul ágazatonként eltérnek a környezetszennyezés súlypontjai is. Hogyan lehet ebben a heterogén adattengerben könnyen párhuzamokat vonni, hogy tisztán lássa a tudatos fogyasztó – aki zöld terméket szeretne venni –, hogy az ökotudatosság egyes aspektusaiban hogyan teljesítenek egymástól akár teljesen eltérő cégek?

Ezt az eligazodást könnyíti meg a The Environmental Explorer nevű platform, mely ingyen hozzáférhető, és az ezer legnagyobb amerikai cég ökolábnyomát, környezetkímélő best practice-eit veti össze. Összehasonlítja az üvegházgáz-kibocsátásukat, a szennyezőanyag-szivárgásaikat, az áramfogyasztásuk mértékét, a hulladék-újrahasznosításukat.

Az Explorer rangsorolja is a cégeket. A platformot a JUST Capital nevű nonprofit szervezet indította el, hogy a fenntarthatóságot fontosnak tartó fogyasztóréteget ellássa adatokkal.

Az amerikai lakosság a Földet egyértelműen stakeholdernek, vagyis a gazdasági tevékenység egyik érintettjének tekinti. A JUST Capital 10 000 főre kiterjedő vizsgálatot végzett. A következő kérdésekben várnak el a válaszadók felelős és tudatos viselkedést a cégektől:

  • a természeti erőforrások használatában (83 százalék)
  • a céges környezetszennyezés csökkentésében (78 százalék)

Ezekkel az ideákkal kortól, nemtől és politikai beállítottságtól függetlenül is egyetértettek a válaszolók.

fotó: The Environmental Explorer

Fotó: The Environmental Explorer

Az Explorer megmutatja, hogy a légszennyezés hogyan hat helyi szinten, továbbá hogy az egyes cégeknek mennyire sikerült csökkenteniük a szén-dioxid és az apró méretű (PM2,5) szennyező részecskék koncentrációját a levegőben, melyek egészségügyi problémák okozói, mivel lerakódhatnak a tüdőben, és bekerülhetnek a véráramba. Az Explorer mutatja azt is, hogy az évek folyamán hogyan csökkentek tagállami szinten a kibocsátások, de iparágakra, vállalatokra, sőt egyes üzemekre lebontva is részletezi az adatokat.

A JUST Capital nemcsak a fogyasztókat tekinti célközönségének, hanem a pénzpiacokat, hiszen egyre több az olyan befektetési alap, mely nem kíván olyan szennyező cégekbe invesztálni, melyek nem igyekeznek zöldíteni üzleti tevékenységüket. A JUST Capital a Goldman Sachs Asset Managementtel együttműködésben elindított egy alapot, amelyben olyan cégek részvényei kapnak helyek, melyek üzleti gyakorlata ökológiai értelemben példás.

(Sustainable Brands)

Céges rangsor
A The Environmental Explorer rangsorolja is a cégeket. Érdekesség, hogy az Apple még az első harminc közé sem jutott be. Megmutatjuk, milyen helyezést ért el néhány ismertebb márkanév az általános rangsorból. (Az egyes témákra lebontott rangsorok természetesen teljesen másként alakulnak.)
1. Intel. 2. Texas Instruments. 3. NVIDIA. 4. Microsoft. 5. IBM. 6. Accenture. 7. Cisco Systems. 8. Alphabet (Google). 9. salesforce.com. 10. Symantec. 11. Adobe Systems. 12. AT&T. 13. Rockwell Automation. 14. Nike. 15. Procter & Gamble. 19. PepsiCo. 22. Jones Lang LaSalle. 25. PHV Corp. 32. Bristol-Myers Squibb. 33. Eastman Chemical. 34. Apple. 35. Johnson & Johnson. 38. Caterpillar. 46. Chevron. 47. Kimberly-Clark. 50. Hershey. 54. Xerox. 55. Amazon.com. 65. Goldman Sachs. 66. UPS. 67. Motorola Solutions. 70. GM. 71. Facebook. 74. Coca-Cola. 75. Hasbro. 78. Oracle. 84. Estee Lauder. 94. HP.