Az aksik miatt nagy biznisz a fémújrahasznosítás

2018. április 25. szerda - 19:01 / Kriston László
  •    

Az elektromos autók számának növekedésétől meglódul az igény a lítium, a kobalt és egy sor más fém iránt, amiket a járművek akkumulátoraihoz használnak fel. "Városi bányászatnak" nevezik a megunt, kidobott elektromos eszközökből a különféle fémek újrahasznosítását.

Dél-Koreában ismerték fel talán a legszélesebb körben, hogy nagy üzleti lehetőségek vannak az elektromos eszközökbe beépített fémek újrahasznosításában. Nagyjából 150 cég foglalkozik ezzel náluk. Sorra fejlődnek olyan cégek, melyek az elektromos autók lítiumionos akkumulátoraihoz szükséges kobalt és lítium kinyerésére specializálódtak. Ők a városi bányászatnak (urban mining) is nevezett biznisz éllovasai.

Az eljárás nem túlsásogan bonyolult és nagy robotikai bravúrt sem igényel: a munkások kiszedik az akkukat a kidobott elektronikai eszközökből, ezeket teljesen lemerítik, majd porrá zúzzák, amiből kivonják a fémeket. A termékek 60-70 százaléka Európából és az USA-ból érkezik. Felmerül hát a kérdés, a nyugati országokban miért nem végzik el ezt egyes cégek? Mert a Szilícium-völgy nagy márkái a gyártást Ázsiába helyezték ki, így a fémekre elsősorban a Távol-Keleten van szükség nagy mennyiségben.

Fotó: recologysf.com

Fotó: recologysf.com

A Korea Institute of Industrial Technology adatai szerint 2016-ban 18,38 milliárd dollár értékű fémet hasznosítottak újra, ami az ország igényének 22 százalékát fedezi. Arról nem szól a jelentés, de vélhetően ez a legmagasabb arányok közé tartozik (a piaci kereslethez képest), amit a világban egy ország napjainkban elérhet.

A SungEel HiTech Dél-Korea legnagyobb újrahasznosítója. Egy évtizeddel ezelőtt a félredobott plazmatévékből vont ki aranyat és ezüstöt, ma már a Samsung és az LG akkujai számára szállít fémeket, s az üzlet olyannyira jól megy, hogy 2020-ban tőzsdére készül lépni.

Veszik a kobaltot, mint a cukrot
Az Apple nagy mennyiségben vásárol és raktároz kobaltot. Újabb fontos jelzés arra, hogy előretörnek a villanyautók, ezzel nő a kereslet a kobalt után, amelyre az Apple-nek is szüksége van készülékei akkumulátoraihoz.

A cég 2019-re 24 000 tonnára tervezi bővíteni feldolgozókapacitását. Jelenleg évi 8000 tonnányi lemerült lítiumionos akku és fémhulladék megy keresztül az üzemén. Ebből 830 tonna lítium-foszfátot, 1000 tonna kobaltot és 600 tonna nikkelt tud előállítani. A POSCO például lítium-foszfátot kap a SungEeltől, s abból lítium-karbonátot állít az LG és a Samsung akkujai számára.

De a körforgásos gazdaság elve, az újrahasznosítás más termékgyártókat és szektorokat is meghódít. A SungEellel való együttműködésben érdekelt egy dél-koreai acélgyár is. Ahogy a középosztály világszerte egyre több okos eszközt vásárol, s nő az egy főre jutó elektromos masinák száma, úgy nő vele együtt a ritkaföldfémek és más fémek iránti kereslet. Kína -mely önmagában is ritkaföldfémkitermelő ország- például úgy enyhíti féméhségét, hogy Chilében és Kongóban vásárol nagy tételben, sőt bányákat is.

Dél-Koreában a versenyszektor szereplői ráéreztek az új igényre, és elkezdtek nagy volumenben exportálni újrahasznosított fémeket. 2017-ben az országból 3,5 millió tonna nikkelt, 13,97 tonna kobaltot exportáltak. Előbbi 2 százalékos, utóbbi 3,4 százalékos növekedést jelent az előző évi nagyságrendhez képest.

A dél-koreai Környezetvédelmi Minisztérium januárban magasabb árszabást állapított meg a hulladékelhelyezésre, hogy így bátorítsa és tegye gazdaságilag kedvezőbbé az újrafeldolgozást.

Már 2018-ban fizetőssé válhat az elektromos autók feltöltése
A Tesla fedezi az új gyorstöltők létesítését, s akkor osztja meg a profitot a benzinkút hazai tulajdonosával, amikor megtérül a beruházás. De milyen gyorsan terjednek majd a töltők országszerte? Mennyit kell majd fizetni az áramtankolásért? Balogh Tibor, az OMV hazai vezére árulta el nekünk a részleteket.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor