Tényleg ilyen nehéz eset az Y generáció?

2019. március 20. szerda - 15:06 / piacesprofit.hu
  •    

Átlagosan kétévente váltanak munkahelyet, nem kifejezetten lojálisak, viszont elképesztő a tudásvágyuk: ez az Y generáció, akik nem sok pozitív megítélést kaptak az elmúlt évek során. A generáció tagjairól az az alapvető feltételezés, hogy nem elég kitartók, és nem kifejezetten megbízhatóak. De vajon tényleg ennyire nehéz eset az Y generáció?

Az Y generáció tagjai több mint 20 éve aktív résztvevői a munkaerőpiacnak, legfiatalabb tagjaik is már legalább hat éve dolgoznak: ők azok az emberek, akik nem a digitális, információ-központú világba születtek, hanem együtt nőttek fel azzal. A baby boomerek és a korai X generáció gyermekei (utóbbiakat még arra neveltek, hogy munkahelyet egy életre válasszanak), akik arra biztatták utódaikat, hogy bármi lehet belőlük, és sosem késő váltani.

Kilenc gondolat az Y generációsokról, amit érdemes rendbe tenni
Mi a fene van a mai fiatalokkal? Sok munkáltató szembesül azzal, hogy az Y generáció – látszólag – egyik pillanatról a másikra hajlamos felpattanni az asztaltól. De ez csak látszólag van így, mert ha megértjük, miben különböznek ők a korábbi generációktól, akkor lesz eszközünk a motivációjukra is.

Ennek fényében az Y generáció tagjai tehát már nem feltétlenül a biztonságot és a rutinszerűséget tartják szem előtt a munkahely-választás során, inkább közösséget keresnek, ahol garantált a személyes növekedésük, ahol lehetőségük van kompetenciáikat fejleszteni.

Ennek tudható be a gyakoribb és könnyebb váltás munkahelyeik közt: ha nem kapják meg a számukra fontos fejlődés lehetőségét, akkor nem sokat hezitálnak – valószínűleg ezért ragadt rájuk a job-hopper gúnynév. Azonban érdemes mégis odafigyelni rájuk, ugyanis az Y és Z generáció tagjai elképesztő gyorsasággal és könnyen tanulnak, fogékonyak az újdonságokra, könnyen adaptálják a változásokat, és nem utolsósorban simulékonyak, rugalmasak. Ezen felül nem riadnak vissza a külföldi munkavégzéstől vagy az ingázástól, a nyelveket pedig gyorsan sajátítják el, ezzel nem kis előnyt szerezve idősebb társaikkal szemben.

Szemmel látható a különbség - Kép: Pixabay

Szemmel látható a különbség – Kép: Pixabay

„A mi generációnkat – a közvélekedéssel szemben – egyáltalán nem nehéz motiválni: szeretjük az igényes munkakörnyezetet, nagyra értékeljük a jó csapatot és a támogató környezetet, jól fogadjuk a kihívásokat, és lelkesedünk az újdonságokért. Nem riadunk vissza az utazástól, motivál bennünket a jótékonykodás, valamint az, ha munkánkkal hozzátehetünk a világhoz. Korántsem olyan nehéz együttműködni egy Y-generációs munkatárssal, az egész csupán a hatékony kommunikáció függvénye” – állítja Virág Viktor, a MADS Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja.

Kezd beérni az Y generáció
Kezd beérni az Y generáció is, már több mint 170 ezer fiatal cégtulajdonos van hazánkban, és szerepvállalásuk évről évre növekszik, ugyanakkor a fiatalok száma a nagyobb cégek vezetői között még elenyésző.

A MADS Csoport két évtizede foglalkozik munkaerő-közvetítéssel, a teljes életkori spektrumot lefedik a 16 évesektől a nyugdíjas korúakig, így jó rálátással rendelkeznek a különféle generációk elvárásaira, viselkedésére és megítélésére munkafronton. „Sokkal jobban meg kellene becsülni a fiatal generációkat, nem tesz jót nekik, hogy folyamatosan a kritikákkal szembesülnek – mondja Lator Sándor, a MADS igazgatósági tagja, aki egyébként X generációs vezető. – Ha valaki állandóan azt hallja, hogy megbízhatatlan és felelőtlen, akkor idővel azonosul ezzel a képpel, pedig az Y generáció olyan lendülettel és tanulni, tapasztalni akarással rendelkezik, mint előtte senki. És ne feledjük el, hogy ma még munkavállalóként emlegetjük őket, de nemsokára az Y generáció tagjai lesznek a fő üzleti döntéshozók. Hiba elidegeníteni őket csak azért, mert nem értjük meg a motivációjukat és az igényeiket.”

Az Y generáció elfogadásának erősítése érdekében a MADS 2019-ben kampány indít „Igazságot az Y-generációnak!” címmel. A kampányban pozitív példák megosztásával szeretnék megváltoztatni a fiatal generációkról kialakult negatív képet, és közelebb kívánják hozni egymáshoz a munkaerőpiac különböző életkorú csoportjait.

Elsősorban egyéniség vagy, nem típus
Mindenki elsősorban egyén, megismételhetetlen elegye különféle személyiségjegyeknek és csak másodsorban képviselője egy típusnak vagy generációnak. Ennek értelmében nincsenek univerzális receptek arra sem, hogy kit hogyan motiváljunk, terheljünk feladatokkal, kérjünk számon és jutalmazzunk. A generációs különbségekről is sok szó esett a Piac & Profit Csapatépítési trendek – 2019 című konferenciáján.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek