Szép csendben változott a Google algoritmusa

2018-ban a Google hirdetési felülete nagy változáson ment keresztül. A reflektorfénybe az új kinézetű, ráncfelvarrott felület került, ami a szakmán belül is sokakat megosztott. Idén a Google véget vetett a türelmi időszaknak, és kötelezővé tette az új felület használatát – hívta fel a figyelmet a 7digits szakértője.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az interfészt érintő változások mellett azonban a Google csöndben az algoritmuson is változtatott, ami sokkal kisebb figyelmet kapott. Ezek közül a legfajsúlyosabb változás a kulcsszóegyezési típusokat érintette, azon is belül a pontos egyezést.

A kulcsszóegyezési típusokról

A Google Ads felületén úgynevezett kulcsszóegyezési típusokkal tudjuk befolyásolni, hogy a hirdetésünk milyen felhasználói keresésre jelenjen meg és milyenre ne. A rendszer 4+1 egyezési típust kezel: általános egyezést, általánosegyezés-módosítót, kifejezésegyezést, pontos egyezést, illetve negatív egyezést.

Ha általános egyezést  használunk, akkor a hirdetésünk megjelenhet olyan keresésekre, ahol a kulcsszó ragozott formában szerepel, illetve ahol a kulcsszó előtt, illetve után szerepel egy szó. A legfontosabb tulajdonsága (és amiért nem szoktuk ajánlani a használatát), hogy megjelennek a hirdetéseink a kulcsszó Google által feltételezett szinonimáira is.

Az általánosegyezés módosítóval szűkítünk a megjelenéseken és a szinonimákat kivesszük a kalapból.

A kifejezésegyezés szintén szűkebb megjelenést biztosít – itt már a ragozott keresésekre se jelennek meg a hirdetéseink.

Pontos egyezéssel eddig csak azokra a keresésekre jelentek meg a hirdetéseink, amik pontosan egyeznek az általunk felhasznált kulcsszóval.

A negatív egyezés használatával úgy befolyásolhatjuk a megjelenéseket, hogy amennyiben az adott szó szerepel a keresési kifejezésben, akkor nem jelenik meg a hirdetésünk.

Változás

A fenti összegzésből tisztán látszik, hogy a legnagyobb kontrollt a pontos egyezés biztosította, hiszen a hirdetésünk pontosan a kulcsszóval egyező keresésre jelent meg: nincsenek ragok, a szavak sorrendje is azonos, és nincsenek kiegészítő szavak sem.

Nos, a Google algoritmusváltozásának köszönhetően ez a múlté. A hirdetésünk immáron úgynevezett közeli variánsokra is megjelenhet, ami a következőket foglalja magában:

A hirdetések megjelennek azokra a keresési kifejezésekre, ahol a szavak egyeznek a kulcsszóval viszont a sorrendjük nem:

A hirdetések megjelennek azokra a keresési kifejezésekre, ahol egy névelővel, illetve valamilyen raggal egészül ki a kulcsszó:

A hirdetések megjelennek azokra a keresési kifejezésekre, ahol a kulcsszó közeli szinonimáját adjuk meg:

Az algoritmusváltozás értelme

Mindenkiben jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a Google miért a legkonkrétabb egyezési típushoz nyúlt hozzá. A pontos típust nagy magabiztossággal használták a hirdetők, és az, akár kis költségkerettel is biztonságos megjelenést tett lehetővé. Vajon miért éri meg a gigavállalatnak, hogy rontja a hirdetésmegjelenések minőségét??

Egymillió új IT-szakembert képezne ki a Google
Jacquelline Fuller, a Google alelnöke és a Google.org elnöke a Piac&Profitnak elmondta, a szervezet fő fókusza az, hogy olyanokat is elérjenek az oktatási programjaikkal, akik egyébként nem igazán férnének hozzá az informatikai tudáshoz, elsősorban a hátrányos helyzetű csoportok tagjait.
A Google az elmúlt időben azt tapasztalta, hogy egyre többen használják a hirdetési felületét. A keresleti oldalon a túlzott jelenlét a verseny növekedésével járt, ami a kattintási költségek drasztikus növekedését jelentette. Ez akár oda is vezethetett, hogy egy-egy vállalkozásnak a kattintásokért akár 1500-2000 Ft-os árat kellett fizetnie. Az ilyen típusú verseny egyre több kis- és középvállalkozást zárt ki, mert egyszerűen nem érte meg nekik ilyen kattintási árak mellett hirdetni. Ennek hatására a tőkeerős cégek elkezdték dominálni a piacot..

A helyzetet a Google időben észrevette és azonnal változtatott ott, ahol könnyedén befolyásolni tudja a versenyt: hozzányúlt az “inventory”-hoz. A pontos egyezés változtatásával nő a hirdetések megjelenítési lehetőségeinek a száma, így a verseny nem egy kulcsszóra koncentrálódik, hanem annak közeli változataira is. Tehát az előző példánál maradva a hajbeültetés kulcsszó akár hajátültetésre is megjelenhet, így a verseny, ha nem is drasztikusan, de mérséklődik.

Az algoritmus változásának hatására a hirdetőknek keresési kifejezések folyamatos monitorozásával ajánlott a hirdetési megjelenéseket felügyelni. Ellenőrizhetjük, hogy a hirdetésünk melyik keresési kifejezés hatására jelent meg és mely kulcsszó melyik szabálya aktiválta:

Ha olyan keresési kifejezésekre jelennek meg a hirdetéseink, ami a vállalkozás számára nem hasznos még mindig ott a lehetőség, hogy kizárjuk az adott kulcsszót, így a hirdetési megjelenéseket kontrollálni tudjuk.

Arról lehet vitatkozni, hogy mennyire szimpatikus lépés a Google-től a hirdetési megjelenések minőségén rontani – egy biztos, a pontos egyezés már nem úgy funkcionál, ahogy régen, így minél hamarabb alkalmazkodni kell a változáshoz a hirdetési stratégiánk újragondolásával.

Szerző:

Udvarhelyi Ádám

senior PPC specialista

7Digits

Hat nyerő hashtag-tipp kisvállalkozásoknak
Valljuk be, eligazodni a social media dzsungelében nem is olyan könnyű, mint az elsőre tűnik, ha nekiállunk létrehozni a cégünk Instagram-, Facebook-, netán Twitter-tartalom-stratégiáját. A megfelelő hashtag-használat önmagában külön tudomány, és számos íratlan szabálynak kell megfelelni ahhoz, hogy megtaláljanak minket rajtuk keresztül. Farkas Zsolt hat olyan hashtag-tippet ad, melyekkel hatékonyabbá teheted a tartalmaid menedzselését.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo