Online vásárlási boom: ki tudja, hol áll meg?

2019. január 31. csütörtök - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Az e-kereskedelem alig egy évtized alatt a semmiből a kiskereskedelem jelentős ágazatává nőtte ki magát, és a folyamatnak még nem látni a végét. A tendencia globális, és a magyar online piac sem maradt ki belőle.

Magyarország, az ötmillió online vásárló országa

A We Are Social tavalyi adatai szerint Magyarországon 7,67 millióan használják az internetet, a Facebook-felhasználók száma pedig 5,8 millió, miközben 4,9 millió hazai online vásárlóval számolhatunk. Vagyis a magyarországi felhasználók döntő többsége vásárlásra is használja a netet. A legtöbb termékcsoport online forgalma az elmúlt években átlagos vagy az alatti növekedést produkált, függetlenül attól, hogy hazai vagy külföldi webshopokból rendelték azokat. De olyan is van, amelyik kiugróan nőtt. De mit nevezünk átlagosnak, illetve kiugrónak? Ehhez először nézzük meg, hogy alakult az online vásárlók száma az elmúlt időszakban.

Az eNET tavaly év végi felméréséből látható, hogy míg 2017-ben 4,6 millió felhasználó vásárolt online Magyarországon, addig ez a szám egy évvel később 4,9 millióra nőtt. Ehhez a 6,5 százalékos növekedéshez képest átlagosnak mondható például a játékok, ajándékok, vagy a ruházati termékek, lábbelik online forgalmának bővülése.

Van olyan termékcsoport, amelynek 1200 százalékkal nőtt az online forgalma 5 év alatt

Az átlagos növekedések mellett találunk példát kiugró forgalombővülésre is. Ilyen az online autópályamatrica-eladás növekedése is. Egy olyan iparágról van szó, amely klasszikusan fizikai, offline értékesítési csatornákat használt csak éveken keresztül, de mára a megdöbbentő növekedésnek köszönhetően jelentős az online értékesítések aránya – derült ki az autopalyamatrica.hu 2019-es felméréséből.

e-commerce1

 

Az adatok alapján elmondható, hogy öt év alatt 1200 százalékkal nőttek az online eladások az oldalon. Ez a növekedés azért is különösen magas érték, mert az internetes vásárlók aránya az elmúlt 5 évben “csak” 22,5%-kal nőtt, 4 millióról 4,9 millióra. Különösen a 2014-2018-as időszak első évéről a másodikra kivételes nagy az online autópályamatrica-értékesítés növekedése: háromszor annyit adtak el belőle a személyautókra, a 6 főnél nagyobb utasterű személyautókra és a buszokra vonatkozóan. Különösen azért, mert egyre csak fogynak az ingyenes magyar utak és ma már nehéz úgy megtervezni egy autós kirándulást, vagy egy üzleti utat, hogy így, vagy úgy, de ne kelljen útdíjat fizetni.

Terjeszkedjünk külföldön, de merre induljunk?
Magyarország határán túl több millió potenciális vásárló vár a hazai e-kereskedőkre, éppen ezért a legtöbb webáruház tulajdonosában előbb vagy utóbb felmerül a kérdés: miért is kellene kizárólag a magyar piacra összpontosítani, ha külföldi terjeszkedéssel meg lehet növelni a cég nyereségét? Ha már jelen van a magyar piacon, miért ne lehetne Európa többi országaiban is szerencsét próbálni? Melyik országok a legmegfelelőbbek terjeszkedés szempontjából? Most induló cikksorozatunk első részében ezt vesszük górcső alá az Expandeco szakértőinek segítségével.

Mi áll a kivételes növekedés hátterében?

A példánál maradva, az online matricák esetén a lehetséges indikátora a növekedésnek a jogszabályi környezet változás, mint több, eddig ingyenes útszakasz fizetőssé válása. Ez azonban évről-évre megtörténik, tehát más is rejtőzik a háttérben: az online vásárlás jelentős előnyökkel rendelkezik a hagyományos vásárláshoz képest. Ezek az előnyök pedig egyre több olyan vásárlót meggyőznek, akik korábban szkeptikusak voltak, vagy egyenesen ódzkodtak az internetes vásárlástól. Nézzük ezeket az előnyöket röviden:

  • Kényelem: otthon, a kanapén heverészve is elintézhető a vásárlás.
  • Rugalmasság: nincs “nyitvatartási idő”, bármikor lehet vásárolni, a weben és akár mobilappon keresztül is.
  • Gyorsaság: rengeteg időt spórolhatunk például a sorbáanállások, a parkolóhely vadászat, vagy a dugóban ücsörgés kihagyásával.
  • Kiszállítás és átvétel: a szállítási módok jelentősen kibővültek. Már nem csak a fizikai üzletben lehet átvenni egy terméket, hanem akár csomagautomatában is, kérhetünk házhozszállítást, vagy akár az irodai portára is kérhetjük a csomagot.
  • Kedvezmények: míg az offline vásárlás során gyakran jelen kell lennünk a vásárlótérben ahhoz, hogy tudomást szerezzünk az akciókról, addig online sokkal könnyebben, gyorsabban értesülünk arról, ha valamit kedvezményesen vehetünk meg. Az, hogy az online kedvezmények vonzereje mekkora, jól példázza, hogy tavaly a Black Friday 78, míg a karácsony 323 milliárdos online forgalmat produkált.
  •  Praktikum: sokszor a praktikusság is fontos szempont az online vásárlásnál. Ha például felhajtunk egy fizetős útszakaszra, és nincs érvényes matricánk, akkor a hazai jogszabályok szerint egy óra áll rendelkezésünkre, hogy – akár a fizetős útszakaszon haladva – pótoljuk a mulasztást, és beszerezzük azt. Ilyenkor az internetes vásárlás segítségével egyszerűen megtehetjük ezt, és nem kell azon izgulnunk, hogy a következő 60 percben elérünk-e egy benzinkútig. Az épp nyitva van-e? Árul-e matricát? Erre már csak azért is érdemes odafigyelni, mert a pótdíj – magyarul: a bírság – személyautóknál 14 875, 60 napon túl pedig 59 500 forint. A praktikusság ilyen esetekben komoly spórolást is eredményezhet tehát.

Aki kimarad, az lemarad

A fentiek alapján egyértelmű, hogy az online vásárlás olyanfajta és olyan mértékű szabadságot, kényelmet, rugalmasságot – és főleg: gyorsaságot – biztosít, amivel a hagyományos vásárlás nem igazán tud versenyezni. Időt nyerhetünk vele, ebből pedig manapság szinte mindenkinek kevés van. Mindennek köszönhetően nagyon valószínű, hogy az ágazatban tapasztalható növekedés a jövőben is folytatódik majd. Vagyis vásárlóként és kereskedőként is érdemes folyamatosan követni az újdonságokat, fejleszteni az infrastruktúrát. Illetve, ha valaki még nem tette meg, akkor kapcsolódjon be az internetes kereskedelembe – akár eladóként, akár vevőként.

Ha a kereskedőket kérdezzük, ez egy szuperjó karácsony volt
A 2018-as év végi, ünnepi időszak kereskedelmi szempontból sikeresnek bizonyult: csak a Black Friday közel 78 milliárd forintnyi, a teljes karácsonyi vásárlási időszak pedig 323 milliárd forintos forgalmat hozhatott (online és offline együtt) az eNET 2018 decemberében és 2019 januárjában végzett felmérései szerint. Azonban még mindig vannak olyan területek, ahol erősíteni lehet a vásárlói élményt, s vele a szezon sikerét is: a Black Friday esetében az árképzésen érdemes még csiszolni, a karácsonyi online vásárlásoknál pedig továbbra is kihívás az időben történő kiszállítás.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor