Mobil, messenger, chatbot: itt a marketing jövője

2018. augusztus 11. szombat - 07:30 / Kriston László
  •    

A laptop inkább munkaeszköz, de mindenütt máshol a mobil van a kezünkben. Értelemszerűen a marketingnek is ezen az eszközön kell elérnie az ügyfelet, a vásárlót. Hogyan érvényesül e terepen a közösségi média, a tartalommarketing, a tartalommutáció, a videók, a bannerek? A Piac & Profit Cégmarketing - 2018 című konferenciáján a marketingszakma neves szakemberei ismertették meglátásaikat és tanácsaikat.

A Shopify kimutatása szerint a Black Friday az online megrendelések 64 százalékát már mobilról adták le, nem PC-ről. “Azt látom, hogy a laptop munkaeszköz, de nem használjuk arra, hogy kommunikáljunk vele. Ezt használják ki a chatbot-szolgáltatók”, vélekedett Gazsó Kata, az Optimonk értékesítési vezetője.

Social Media – 2018
Szeretnéd megtudni, hogyan használd másként a Social Media felületeit a megváltozott, romló paraméterek mellett, sokkal eredményesebben? Facebook, Instagram, YouTube, Messenger, Viber, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, blogolás. Hol legyünk jelen és hogyan?
Időpont:
2018. szeptember 06. ,
Helyszín:
Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Budapest, Örs vezér tere 24. (Mozibejárat 2. emelet)

Chatbot & mesterséges intelligencia

A China Merchant Bank naponta 3 millió beszélgetést bonyolít chatbotokkal. Tudjuk, hogy nehéz ajándékot választani még a szeretteinknek is. Van olyan cég, ahol a chatbot néhány kérdést tesz fel, és ajándékokat ajánl. 2025-re az ügyfélaktivitások 95 százalékában szerepet játszik majd a mesterséges intelligencia. Ez évi 8 milliárd dollár megtakarítást eredményezhet a cégeknek globális szinten. Ma ennek mértéke még csak 22 millió dollár, mondta Dr. Serényi János.

Ahogy Ginni Rometty, az IBM vezérigazgatója tartja: “Az ember és a gép együttesen mindig jobb választ tud adni a kérdésekre, mint az ember vagy a gép önmagában.” “Ha van bankkártyás fizetés, akkor egy csomó mindent lehet automatizálni”, mondta Bártfai Balázs, a Netlight Consulting Kft. ügyvezetője.

Közösségi média

Szabadidőnk felét a social medián töltjük. A Facebook Messenger használata óriásit nőtt, 60 százalékkal több időt töltünk rajta, mint két éve. Mégis változóban a közösségi média közönsége. 2017-ben sokkal több fiatal hagyta el a Facebookot és kevesebb lépett be újonnan, mint eddig.

“Az internezetők számához képest a Facebook-felhasználók száma nagyon magas nálunk, 6,4 millió. Ezzel Magyarországon második világviszonylatban. Az első India”, mondta Kovács Viktor Zoltán, a K&H Bank kkv-marketing-igazgatója. A Messengert úgy használhatják cégek, mint egy hírlevelet, csak éppen rövid és személyre szóló ajánlatokkal érhetik el ott ügyfeleiket. Ezeknél az üzeneteknél “80-90 százalék a megnyitási ráta. Alig van olyan ember, aki nem nyitja meg rögtön”, mondta Gazsó Kata.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Hirdetés, mint beszélgetés

Létezik a “conversational commerce”, amit nevezhetünk beszélgetős m-kereskedelem. A mobiltelefonokon pop-up hirdetések jönnek fel. “Fontos, hogy minden látogató a bevonódási szintjének megfelelő információt kapjon. Legyen a kampány olyan, mint egy bármikor folytatható beszélgetés.”

Mi köze van a papírtáskának a linképítéshez?
Ahogy a 2000-es években ufóként néztek az online márkát építő cégekre, ma már majdnem ott tartunk, hogy az offline marketingre tekintenek ferde szemmel, ugyanis majdhogy feleslegesnek tartják. Szakértőnk szerint azonban nem szabad alábecsülnünk az offline hasznosságát.

Banner: működik még?

“Mindannyian ismerjük a kifejezést, hogy bannervakság. Ha rendszeresen látogatunk egy oldalt, már irreveláns, hogy mi van ugyanazokon a helyeken,” mondta Pásztor András, az ADS Interactive monetizációs vezetője. A szemünk egyszerűen átsiklik a bannerek felett, ignorálja. Mert megtanulta, hogy hol vannak. “Senki nem azért megy egy oldalra, hogy mutatnak nekm valamit a bannerben. Erre nem az a megoldás, hogy ha öt banner nem működik, akkor huszat rakunk oda.” Az emberi elme és a szem amúgyis szelektív. Tízből hat ember nem olvassa el a cikkeket a neten, csak a címeket és a leadet.

A nativ tartalom és a banner együtt hatékonyabb ötvözet. Harminchárom százalékkal többen olvassák, 32 százalékkal nagyobb bizalmat gerjeszt a látogatóban, 29 százalékkal többen beszélnek róla, és 20 százalékkal több vásárlást generál. Display kampányban az átkattintási arány 0,08 százalék, nativ kampánynál 0,27 százalék.

Elavult formátumok?

“Sok ügyféltől hallom, hogy érdemes-e még emaileket gyűjteni. Az email-marketing az upsell eszköze, az elmúlt években nőtt a hatékonysága”, mondta Gazsó Kata. Egy vizsgálatban ötszáz üzleti döntéshozót kérdeztek meg, milyen módon éri el legszívesebben ügyfelét. Meglepően magasan győzött az email-marketing (93 százalékkal), csak hajszálnyival maradt el ettől a közösségi média (92 százalék), aztán jött a sorba a saját blog (79 százalék), a személyes jelenlétet igénylő esemény (in-person event, 56 százalék), s végül a webinar.

Céges Instagram: néhány statisztika, amit jó, ha tudsz
Az Instagram mára megkerülhetetlen lett a cégek számára. Akár B2C, akár B2B iparágban vagy, ha érted a márkaépítés hosszú távú elkerülhetetlenségét, ugyanakkor átlátod a reménytelenbe vesző költségeit, akkor azonnal ráugrasz a még mindig rendkívül olcsónak számító Instázásra.

Tartalommarketing & tudástranszfer

“A tartalommarketing nem elad, hanem megtanít vásárolni”, hangsúlyozta Berze Márton, a Kreatív Kontroll Kft. marketingmenedzsere. A Content Marketing Institute felmérése szerint ennyire bevett a tartalommarketing különféle típusainak alkalmazása a cégeknél: közösségi média (94 százalék), esettanulmány (74 százalék), video (72 százalék), e-könyv, szakmai jelentés (71 százalék), infógrafika (65 százalék), illusztráció/fotó (56 százalék). Tudásintenzív korban élünk, a felhasználók gazdagodni is akarnak tudással meg információkkal, nemcsak megszerezni egy terméket. Ezt a kétszintű kapcsolatot várják el a kedvenc márkáiktól.

Tartalommutáció

Egyre több cég él a tartalommutáció kínálta előnyökkel. Ugyanazt a tartalmat vagy tudásanyagot több formában is elérhetővé kell tenni, egyszer tömörebben, zanzásítva, máskor bő lére eresztve, hogy minden ügyfél a saját befogadói és érdeklődési szintjéhez képest kapjon tartalmat. Lehet cikkből például e-könyvet írni, blogcikkből videót készíteni, beszélgetésből podcastot és írott interjút, fél órás webinarból a legfentosabb mondatok kiemelésével egy-két perces videospotot, vagy éppen pontokba szedett listacikket, és így tovább. Mindegyik az elkötlezettséget növeli, több klikkelést generál.

Videók

Hasznos eszköz a Lumen5, amely blogcikkekből készít videós tartalmakat. A cikk mondatai megjelennek a mozgóképeken. Ez azért jön jól, mert a mai fiatalok már nem szívesen olvasnak hosszabb szövegeket. Hajlandóbbak elolvasni a cikk főbb állításait, ha egy videóba vannak ágyazva. Jól jelzi a videók népszerűségét, hogy a K&H Bank például influencereket mutat be üzletemberekként. Kulcsán Edina-videójuk 90 000 megtekintést generált, többet, mint amire a bank marketingesei számítottak.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor