Az általános hiedelem szerint nyugaton nagyobb az esély a sikerre, hiszen az ottani országok fejlettebbek. A legjobb lehetőségeket kínáló piacok az EU keleti részén találhatók - írja a Kosárérték Magazin. Valójában azonban ezekben az országokban, mint például Németország, Franciaország, Olaszország sokkal nehezebb érvényesülni, mert a piac tele van konkurens cégekkel, széles árukínálattal, és ezen felül még meg kell harcolniuk a gigantikus Amazonnal is, amely uralja a piacot.
Ha viszont Európa másik felét vesszük szemügyre, azt láthatjuk, hogy a magyar, román, bolgár és ukrán piacok csak most futnak fel. Kisebb a konkurencia, kevesebb a tapasztalat, a vásárlók kevésbé igényesek, és a minőségi termékek kínálata is kisebb.
Mire kell figyelni a külföldi terjeszkedésnél?
Logisztika
Az egyik legfontosabb lépés, hogy megszervezzük a termék eljuttatását külföldre. Manapság már több ismert csomagküldő, például a GLS és a DPD is szállít külföldre Magyarország területéről, megfizethető áron, akár 2-5 munkanap alatt. Vagyis elég megtudni, hogy ezek a cégek szállítanak-e a kiválasztott célországba, és milyen feltételekkel.
A webáruházak az áru elküldésén kívül a legkevésbé kedvelt munkát, a reklamáció és visszáru menedzselését is végzik. Emiatt célszerű helyi telephellyel rendelkezni az adott országban, a helyi jelenlét ugyanis csökkenti a postai kiadásokat és felgyorsítja az egész folyamatot. Végül pedig ami a legfontosabb: így a vásárló a döntési folyamat során láthatja, hogy probléma esetén a terméket helyi címre küldheti vissza, nem kell külföldre postáznia.
A piac felmérése
A következő fontos lépést az új piac és konkurens cégek felmérése jelenti. A helyi árakat minden webáruház tulajdonos könnyen át tudja tekinteni. Egy adott termékkör piacképességének részletesebb elemzését pedig célszerű egy ügynökségre bízni – akár arra, amellyel amúgy is dolgozik a cég. Ha nincs kéznél ilyen, akkor ne habozzon, keressen megfelelő szakértőt. Olyat, aki a célország vonatkozásában képben van a kereséssel, árakkal, kulcsszavakkal kapcsolatban, továbbá testreszabott marketing stratégiát tud készíteni.
Néhány alapvető kérdést mindenképpen meg kell válaszolni. Milyen mennyiségben értékesítenek az adott országban a kiszemelt szegmensben? Milyen a vásárlók demográfiája? Milyen arányban használják mobilkészüléküket a webáruházak felkeresésére? Melyik fizetési módot részesítenek előnyben? Ilyen és ehhez hasonló érdekes információkat nyújt például az Expandeco is, amely gazdag tapasztalatokkal rendelkezik az európai e-commerce piacon.
Szövegfordítás keresőprogramokra optimalizálva
A legnagyobb szakadék, ami – legalábbis a kezdetekben biztosan – elválasztja Önt az új vásárlóitól, az a nyelv. Ezért fontos teljes mértékben lokalizálni webáruházát az új nyelven. Itt nem csak egyszerű fordításra gondolunk, hanem SEO-szempontú fordításokra, amelyek összhangban lesznek a keresőoptimalizálás szabályaival.
Nem feledkezhetünk meg egy nagyon fontos dologról, ami a megfelelő domaint jelenti. Erre a kérdésre három megoldás lehetséges: az adott országra teljesen új domainnevet kitalálni, a jelenlegi magyar domaint bejegyezni az adott ország végződésével, vagy olyan új domaint vásárolni, ami a régió megcélzott országaiban (pl, ro, bg, cz, sk stb. végződéssel) még szabad.
Általánosságban, ha nincs az egész világon működő webáruháza, és tervezi a terjeszkedést, vagy már jelen van pár ország piacán, akkor a legmegfelelőbb, ha minden országban saját domainje van az adott ország végződésével.
Egy webáruház akár itthon, akár külföldön tevékenykedik, minőségi ügyfélszolgálat nélkül nehéz megmaradni a piacon. Nem is létezik rosszabb, mint amikor egy helyi webáruházban idegen nyelven veszik fel a telefont. Ezért érdemes az új piacra lépéskor lokális ügyfélszolgálatot biztosítani. Több érv is a kiszervezés mellett szól: anyanyelvi szinten beszélő idegen nyelvű munkatársat találni nagyon nehéz, ráadásul az outsourcing költsége átlagosan minimum 30%-kal alacsonyabb.
Az Expandecoban erre is gondoltunk, és levesszük az Ön válláról az anyanyelvi szinten beszélő munkatársak toborzásának és betanításának terhét. Biztosítjuk Önnek a külföldi ügyfélszolgálatot szlovák, cseh, román, lengyel, német, bolgár vagy akár ukrán nyelven. Így az év minden napján minőségi külföldi ügyfélszolgálatot tudhat maga mögött.
Miért szükséges egy bankszámla az adott pénznemben?
Ha már túl van a fordításokon, rendelkezik külföldi ügyfélszolgálattal, ne feledkezzen meg róla, hogy a CEE régióban nemcsak a nyelvben térnek el az országok, hanem pénznemben is. Ezért fontos egy helyi céges bankszámlát nyitni.
Ehhez minimum egyszer el kell látogatni a bankba, hogy aláírásával hitelesítse a szerződést. Továbbá arra is fel kell készülni, hogy minden bank különböző dokumentumokat igényel, amelyeket le kell fordíttatni olyan fordítókkal, akikkel az adott bank együtt dolgozik. Általában maga a tárgyalás sem tud angol vagy német nyelven lezajlani, ezért tolmácsra is szükség lehet, aki ért az adott ország nyelvén.
Az Expandeco minden fontos információt meg tud Önnek szerezni, megbeszél egy időpontot a bankkal, és tolmácsot is tud biztosítani a számlanyitáshoz.
Az adózó nyilvántartásba vétele
Rendkívül fontos, hogy figyelembe vegyük a jogszabályokat és EU-s irányelveket, amelyek a külföldön történő vállalkozásokról szólnak. Például csomagküldő kereskedelemnél egy adott bevétel túllépése esetén szükséges regisztrálni az adott országban mint adófizető. Minden ország egy limitet szab meg a csomagküldő kereskedelem esetében, de a külföldi vállalkozásnál ez a kötelesség más tevékenység esetén is felmerülhet.
Marketing
Ha már mindezeket a dolgokat elintézte, még csak akkor kezdődik a klasszikus kereskedelmi munka: vásárlókat kell szerezni. Ezért ajánlatos találni egy megfelelő marketing partnert, aki segít Önnek látogatókat hozni és megfelelő konverziót elérni.
Általánosságban elmondható, hogy fontos egy erős omnichannel stratégiát készíteni, hogy az összes rendelkezésre álló online marketing kommunikációs csatorna, az offline marketing és a minőségi ügyfélszolgálat mind egymást erősítve, egy közös célért dolgozzanak, és ez a vásárlók egyre magasabb számának elérése. Ugyanakkor a helyi specialitásokat is figyelembe kell venni. Például a szlovák vásárlókról elterjedt, hogy aktívak a közösségi oldalakon és gyakran olvasnak, illetve nyitnak meg különböző reklámokat. A románokról pedig az tudott, hogy szeretnek telefonon intézkedni.