„Hibáztam, mert megbíztam az alkalmazottamban…” – bizalom és ellenőrzés a munkahelyen

Mit jelent a dolgozókba vetett bizalom? Tényleg a fizetett ellenséget kell látnia egy cégvezetőnek az alkalmazottaiban? Ha bízik bennük, akkor már nem is kell ellenőriznie a cég működését? Aktuális írásunkban a bizalom és az ellenőrzés egyensúlyáról lesz szó. Nem klasszikus krimit tart kezében a kedves olvasó, ezért nyugodt szívvel előre lelövöm a poént: mindkettő szükséges és egy jól kialakított rendszer részeiként még erősítik is egymást. A cikk végére az is kiderül, hogy lehet nyugodt szívvel megbízni a munkatársakban.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

(Fotó: Pixabay)

Bizalom nélkül nincs jól működő cég

Amikor egy munkavállaló lopás, sikkasztás vagy egyéb hasonló visszaélés gyanújába keveredik és megbízást kapunk, hogy járjunk az ügy végére, ez a mondat szinte minden alkalommal elhangzik a cégvezető szájából: „Hibáztam, mert megbíztam az alkalmazottamban...” A kijelentést csalódott sóhaj kíséri. Aki cégvezetőként még nem került ilyen helyzetbe, talán az is el tudja képzelni, át tudja élni az érzést: elárultak, becsaptak, hátba szúrtak.

De vajon tényleg hiba lenne megbízni a munkatársakban? Tényleg csak a bizalmatlanság, a mindenkiről eleve rosszat feltételezés lehet sikeres stratégia egy cégvezető számára? Korántsem. A bizalom a sikeres cégműködés kihagyhatatlan összetevője.

Az a munkavállaló, aki bizalmatlanságot érez a személye iránt, nem lesz elkötelezett a cég felé. A teljesítménye nem csak sokkal rosszabb lesz emiatt, hanem a lojalitása is sokkal alacsonyabb szintű lesz. Ami kifejezetten növeli annak a kockázatát, hogy egy kényes helyzetben könnyebben racionalizálja, vagyis tegye maga számára elfogadhatóvá a cég vagyonának megdézsmálását. (Erről a folyamatról lásd korábbi cikkeinket az oldal alján.)

Rendben, de ha megbízunk a dolgozókban, akkor előbb-utóbb jön majd valaki, aki vissza is él majd ezzel a bizalommal – hangzik a teljesen jogos felvetés. Hogyan lehet feloldani ezt a látszólagos ellentmondást?

Az ellenőrzés bizalommá konvertálása

A sikeres megközelítés arra épít, hogy nem az embereket érdemes személyükben ellenőrizni – és ezzel a „nem bízom benned” üzenetét közvetíteni feléjük – hanem az egyes fontos feladatokat, folyamatokat. A jól megválasztott és jól kommunikált ellenőrzések az egymásba és a cégbe vetett bizalmat is növelni fogják. Egyrészt azzal, hogy az ellenőrzés fókusza a konkrét személyről átkerül egy-egy kritikus folyamatra vagy annak egy-egy lépésére. Másrészt ezek az ellenőrzések a véletlen hibákra is fényt tudnak deríteni, mielőtt még azok nagyobb kárt tudnak okozni. Az ilyen elemekből összeállított rendszer a dolgozók számára is elfogadhatóbb.

Lássunk egy konkrét példát. Egy nagyobb kkv-ban már megoldható (és ezt szinte minden esetben javasoljuk is), hogy a bankszámla könyvelését, vagy legalábbis az előző napi forgalom ellenőrzését mindig végezzék el, ez legyen a pénzügyi teljesítési folyamat része. Az ellenőrzést pedig olyan munkatárs végezze, akinek az átutalások indítása nem feladata, sőt, nincs is ilyen jogosultsága a banknál. Az ellenőrzés keretében arról kell meggyőződni, hogy a bankszámlán csak az előzetesen jóváhagyott terhelések történtek meg, az összegek és a kedvezményezettek is megfelelőek.

Ezt az ellenőrzést minden napra célszerű elvégezni. Tehát ha a cég saját szokásai alapján csak kedden és csütörtökön utal, akkor nem csak szerdán és pénteken – mondván, hogy máskor minek is, hiszen más napokon nem utalunk – hanem minden napra. Mert pont arról (is) akarunk meggyőződni, hogy más napokon tényleg nem történt olyan átutalás, ami a cég pénzügyi jóváhagyási folyamatait kikerülné.

Hogyan visz bizalmat egy ilyen ellenőrzés a pénzügyi folyamatokba? Úgy, hogy nem magát az átutalást végző személyt ellenőrizzük, hanem a céges bankszámla forgalmát. Személytől függetlenül. Sőt, a bankszámlához hozzáféréssel rendelkező dolgozókat is védjük attól, hogy illetéktelenek a nevükben esetleg visszaéljenek a jelszavukkal és egyéb kódokkal.

Egy ilyen egyszerűen végrehajtható ellenőrzés hatékonyan képes detektálni már az első alkalommal egy olyan visszaélést, amire egyébként csak hosszú hónapok után derülne fény. Mivel a visszaélések korai felfedésén kívül az egész kifizetési folyamat esetleges hibái is rövid időn belül és garantáltan fennakadnak rajta, ezt az ellenőrzés a dolgozók is segítségként és örömmel szokták fogadni.

Ha bízhat a rendszerben, bízhat az emberekben is

Ezzel a megközelítéssel egyszerűen kiépíthető egy olyan ellenőrzési rendszer a cégben, amely nem köti gúzsba a napi működést, nem telepszik rá a napi működésre. Amint az előbbi példában is láttuk: nem a kifizetési folyamat normál menetébe iktattunk be még további engedélyezési köröket. Ilyet csak a szokásos utalási összegeket meghaladó vagy új (eddig nem szereplő) kedvezményezett esetén érdemes megtenni.

A kifizetési folyamat végére egy olyan – napi szintű, de néhány perc alatt elvégezhető – ellenőrzés kerül, ami az egész folyamatot megbízhatóvá teszi. Megvalósítva a visszaélések megakadályozása érdekében általában is a követendő stratégiát: sokat ne lehessen, de keveset se legyen érdemes!

Utóbbi célkitűzés értelme, hogy a rövid időn belüli és garantált lebukás miatt azok a visszaélések sem fognak megtörténni, amelyeket közvetlenül nem tudunk megakadályozni (mint az előbbi példában egy jóvá nem hagyott átutalás teljesítése). A hétköznapi értelemben vett bűnözés körében is általánosan elfogadott kriminológiai megállapítás, hogy nem az esetleges büntetés nagysága, hanem a felelősségre vonás elkerülhetetlenséges, vagy más szavakkal: a lebukás magas kockázata fogja elrettenteni az elkövetőt.

Ezt a megközelítést alkalmazva cégvezetőként nem kell azon rágódnia, hogy vajon megbízhat-e az embereiben, nem csapják-e be, nem okoznak-e kárt – akár szándékosan, akár csak figyelmetlenségből vagy hanyagságból. Ha megbízhat a folyamatokban és a rendszerekben, akkor nyugodt szívvel megbízhat a munkatársaiban is.

A belső visszaélések megelőzéséről további hasznos információkat itt talál: www.tolvajacegedben.hu

A cikksorozat előző részei:

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo