Ezek a cégek jobban ellenálltak a koronavírusnak

Az erős digitális lábbal rendelkező cégek lényegesen kevésbé sínylették meg a koronavírus-járvány okozta krízist – derül ki a Marketing Commando, 500 kis- és közepes vállalkozás körében végzett friss online felméréséből.

A megkérdezett kis- és közepes vállalkozások többségét hátrányosan érintette a koronavírus-járvány. Átlagosan 13% forgalma megszűnt, 53% forgalma csökkent. 12% forgalma stagnált, 22% forgalma nőtt. Azonban korántsem érintette egyformán a krízis a cégeket.

Kevésbé sújtotta a koronavírus-krízis azokat a cégeket, amelyek bevételének legalább 30%-a online forrásból származik, azaz erős online lábbal rendelkeznek. Ezzel szemben a gyenge online lábbal rendelkező vállalkozások, azaz amelyek bevétele 30%-nál kisebb arányban származott online, kitettebbek voltak a járvány hatásainak. A különbség markáns.

Az erős digitális lábbal rendelkező cégek lényegesen kevésbé sínylették meg a koronavírus-járvány okozta krízist – derül ki a Marketing Commando, 500 kis- és közepes vállalkozás körében végzett friss online felméréséből.

A gyenge online lábbal rendelkező cégek 76%-ának csökkent a forgalma, 10%-ának stagnált, 14%-ának pedig javult. Lényegesen kevésbé érintette kedvezőtlenül a koronavírus-járvány hatása az erős online lábbal rendelkező vállalkozásokat. 52% forgalma csökkent, 13% esetében nem változott és 35%-é nőtt.

A válaszadó vállalkozások 26%-a egy hónapnál kevesebb, 35%-a pedig 2-3 hónapra elég tartalékkal rendelkezik. Három hónapnál hosszabb időre elég tartalékkal 37% rendelkezett.

„Az adatokból arra következtetünk, hogy azok a cégek, amelyeknél a bevétel legalább 30%-a online származott, kiépültek az online vevőszerzés vagy értékesítés szükséges rendszerei. Ez már elég erős volt ahhoz, hogy a krízisben hatékonyan tereljék át az offline forgalmat az online-ra” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

Szorosabb nadrágszíj és hatékonyságnövelés

A járvány okozta krízisre a megkérdezett vállalkozások 68%-a hozott racionalizáló intézkedéseket. 25% szüneteltette a tevékenységét, 53% csökkentette a vállalkozás rezsiköltségeit, 31% csökkentette a béreket, 24% pedig a létszámot. 19% megvágta a marketingkiadásokat. A válaszadók 3%-a kényszerült teljes profilváltásra.

Hatékonyságot javító lépésekről a válaszadók 83%-a számolt be. Innovációt vezetett be a válaszadók 57%-a, digitális fejlesztésekbe 56% kezdett. A marketing aktivitását 60% növelte, ez azonban Wolf Gábor szerint többnyire az ingyenes lehetőségeket jelenti, amit alátámasztanak a marketingeszközök használatára vonatkozó adatok.

Megfelelő eszköz a hatékonyság kulcsa

Szembetűnő a különbség az erős és a gyenge online lábbal rendelkező vállalkozások által használt marketingeszközökben.

A leggyakrabban használt eszköz mindkét esetben a Facebook, a második pedig a honlap. Azonban a harmadik helytől lényeges az eltérés. A legszembetűnőbb, hogy az online fejlettebb cégek toplistáján előkelőbb helyen vannak az online marketing fundamentális vevőszerző eszközei, a Google, a hírlevél és a webshop.

Ezzel szemben az online kevésbé fejlettebb cégeknél a divatos és „olcsó” eszközök vannak túlsúlyban. Például az Instagram a harmadik, miközben a webshop nem fért fel a tízes listára, igaz, éppen csak lecsúszott a 11. helyre.

„Az a bolt, amelyik előbb posztol az Instagramon, mint hirdet online, az szinte biztos, hogy tévúton jár” – mondta Wolf Gábor.

A szakértő szerint a felmérés eredménye rámutat: az erős online láb a versenyképesség alapfeltétele. Az értékesítés legalább részleges digitalizációja a vállalkozások legfontosabb fejlesztési feladata. A Facebook- vagy Instagram-kommunikáció csak ezután következhet.

A krízis változásra ösztönöz

Közhely, de tény, hogy minden rosszban van valami jó. A koronavírus-járvány nyomán kialakult krízishelyzet sok vállalkozást ösztönzött változtatásra. A válaszadók 13%-a hajtott végre digitális fejlesztést a webshop készítésétől az online kurzus készítésén át az online ügyintézés bevezetéséig. Többen számoltak be arról, hogy kiderült, olyan feladatokat is meg lehet oldani online, ami korábban elképzelhetetlen volt.

A megkérdezett vállalkozások további 11%-a nyilatkozta, hogy a járványhelyzet olyan fejlesztések elvégzésére kényszerítette, melyeket már régóta halogatott.

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo