Folytatódik a Piac & Profit ekorealityje, amelyben egy magyar családi vállalkozás, a MagiCom vezetésében végbemenő generációváltást követünk testközelből. Az első részben a távozó vezetőket mutattuk be, a második részben a kijelölt utódok osztották meg velünk reményeiket és terveiket, míg a harmadik részben két tanácsadó mondta el véleményét a folyamatról. Nem lehetne azonban teljes a kép, ha a vállalat munkavállalóinak véleményét nem kérdeztük volna meg. Ezért – név nélkül, - több, különféle területeken dolgozó kulcsembert szólaltattunk meg, hogy őszintén osszák meg velünk, mire számítanak.
Nincs titok a cégen belül
A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a cégen belül régóta rebesgették: valami történni fog. Minden, általunk megkérdezett dolgozó „hallott” pletykálni már a bejelentés előtt is valamit azzal kapcsolatban, hogy a jelenlegi vezetők, de közülük legalább az egyik, visszavonul. Ennek ellenére mind a négyen meglepődtek, amikor a tényleges bejelentésre sor került. „Nem hittem volna, hogy meglépik, életerős emberek, de azt tudni lehetett, hogy erre vágynak” – ez volt az általános vélemény. A jelek szerint bár mindenki sejtette, hogy a cégvezetőt ezt forgatják a fejükben, az mindenkit meglepett, hogy az átadás-átvétel TÉNYLEG megtörténik.
Az egyik szemük sír…
„Vegyesek az érzelmeim” – így foglalható össze, hogyan fogadták a bejelentést. A legtöbben szomorúságuknak adtak hangot, hogy elmennek a régi főnökök, a vélemények mély és erős érzelmekről tanúskodnak. „Nagyon erős volt a bizalom a vezetéssel szemben…. Nem érzem úgy, hogy tényleg változtatni kellene… Ez a cég már nem lesz ugyanolyan…” Ugyanakkor a többen is a jelek szerint úgy vélik, hogy az új menedzsment friss lendületet hoz majd a cég életébe. „Dóri és Dénes rugalmasabbak lesznek… Meghoznak olyan döntéseket, amelyeket a jelenlegi vezetők nem tudtak…” Óvatosabban fogalmaztak azonban azzal kapcsolatban, hogy milyen lesz a személyes kapcsolatuk az új vezetőkkel. „Még nem épült ki a bizalom… A régi vezetővel sokkal emberibb és mélyebb a kapcsolatom…”
A munkatársak reakciójával kapcsolatban viszont mindegyikük teljesen egyértelmű volt. „Nagy a bizonytalanság… Nem pozitív változásként élték meg… Tapintható levegőben a távolságtartás és a kétségek…” Mindez annak fényében tanulságos, hogy a MagiCom esetén teljes az átláthatóság az átmeneti időszakban. Joggal merül fel a kérdés, ha ebben az esetben ilyen reakciókat kapunk, mi mehet végbe egy olyan szervezetben, ahol a vezetőváltás nem ennyire transzparens?
Az új vezetők viselkedésével kapcsolatban megoszlottak a vélemények, a „távolságtartóbbtól” a „nyitottabbig” terjedően. Mindannyian pozitívumként élték meg, az egyértelmű kommunikációt, ugyanakkor néhányan hiányolták a személyes, négy-, illetve hatszemközti egyeztetéseket, miközben alapvető változásokra számítanak a cégben, az általuk megszokott vállalati kultúrában. „Aki azt hiszi, minden ugyanúgy megy majd tovább, az tévhitekben ringatja magát…” Az ezzel kapcsolatos bizonytalanság, a helyük kérdése a régi-új szervezetben több esetben is előbukkant a beszélgetés során – bár a saját pozíciójukat minden esetben biztosnak vélték, de másokét nem. „Lesznek személyi változások… Elkerülhetetlen, hogy legyen emberveszteségünk…” A jelek szerint a bejelentés után az új vezetőknek még nem volt ideje mindenkivel külön leülni, ez pedig az eltelt több hónapot figyelembe véve nem szerencsés gyakorlat, és nem is ez az egyetlen kockázati tényező, ami a beszélgetések során előbukkant.
Nagy a veszély
A veszélyeket minden munkavállaló nagynak ítélte meg. Annak ellenére, hogy mindannyian kiemelték, a jelenlegi üzleti környezet és a cég állapota a legalkalmasabb időpontot kínálja az átadás átvételre, tartanak attól, hogy az ügyfelek jelentős részénél negatív lesz az új vezetés fogadtatása, és konkrét példákat is hoztak azzal kapcsolatban, hogy ügyféloldalról milyenek a vélemények. „Nagyon kellemetlen meglepetésként érte őket… Kételkednek az alkalmasságukban, a rátermettségükben… Aggódnak, hogy a kialakult személyes kapcsolat megszakad… Megrendült a bizalmuk…”
És az esélyek?
Minden dolgozó magasra becsülte az átadás-átvétel sikerességének esélyeit, külön kiemelve, hogy ebben a jó tervezésnek, a tudatosságnak milyen nagy szerepe van. A legtöbben négy az egyhez fogadnának a sikerre. „Mindenki szurkol nekik…. Nagyon mély elköteleződést érzek…” Ugyanakkor többen a kételyeiknek is hangot adtak a generációváltás szükségességét illetően: „a MagiCom most egy jól működő gépezet, most azt mondjuk stop és kezdjük újra…” Azonban, annak ellenére, hogy nem érzik úgy, hogy megérett a régi vezetés távozására, a többségük támogatja az új vezetőket is: „az anyósülésről mindenki tud vezetni. Hagyni kell időt Dénesnek és Dórinak, hogy kifussa magát a dolog.”