Átalakulóban a belföldi turizmus

A magyar turisták főleg fürdőhelyekre utaznak, de ha már ott vannak, más attrakciókat is kipróbálnak. A fesztiválozás meglepően kis részét jelenti a vidéki turizmusnak, bár az alternatív és gasztrofesztiválok igencsak felfutóban vannak.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A vidéki turizmus fő célpontjai évek óta változatlanok: a legnépszerűbb a Balaton, ahová a belföldi turisták mintegy negyede megy, és Észak-Magyarország. Arra a kérdésre, hogy miért utazik, a magyarok leggyakoribb válasza: strandolni, fürdőzni, wellnesselni. A legnépszerűbb úti célok toplistáján általában strand- és fürdővárosokat találunk. Örök favorit Hajdúszoboszló, Hévíz, Siófok és más Balaton-parti városok.

Megfizethető és biztonságos: így látják az országot a turisták
Magyarország látnivalói mellett termálfürdőinek köszönhetően is népszerű úti cél, és kiválasztásában fontos, hogy megfizethető, valamint biztonságos desztináció is.
„Ha már itt vagyunk…”

Ez azonban nem azt jelenti, hogy a hazai utazók az egész vakáció alatt csak lubickolnak, különösen nem akkor, ha nincs is strandidő. Ezért is gond, ha semmi más programlehetőség nincs a környéken. A kormány turizmusfejlesztési stratégiája most azoknak a régióknak az élménykínálatát szeretné bővíteni, ahova már eleve sok turista érkezik. Idén emiatt kaptak támogatást például a Balaton környéki kalandparkok, valamint elindult a Vulkánok Völgye nevű, borkultúrára fókuszáló program.

Annak, aki belföldi turisztikába akar befektetni, érdemes ilyen szemmel keresni: figyelni arra, melyek a legnépszerűbb célpontok – az államilag támogatott, kiemelt turisztikai régiók jelenleg a Balaton, a Sopron-Fertő, a Tisza-tó és Tokaj –, de nem feltétlenül az adott térség fő vonzerejére kell koncentrálni, hanem inkább a térség eddig kihasználatlan adottságaira. A Balaton környékén ilyen lehet a borturizmus és a térség építészeti, kulturális adottságai, Tokaj környékén a térség kulturális öröksége, Vizsoly és Sárospatak, a zempléni természetjárás, felső-tiszai hajózás.

Itthon is élményt keresnek a turisták - Kép: Depositphotos

Inkább a gasztro, mint a zenei

A fesztiválok önmagukban nem jelentenek akkora vonzerőt, mint azt elsőre gondolhatnánk: valójában igen kevesen hajlandóak csak egy fesztivál kedvéért útra kelni. A Magyar Turisztikai Ügynökség felmérésében megkérdezetteknek csak a fele utazna messzire fesztiválozni, a többség kizárólag a tartózkodási helyéhez (szállásához vagy lakhelyéhez) közeli rendezvényre menne el. Hasonló eredményt hozott a KSH felmérése is: azok aránya, akik valóban több napra is elutaztak kizárólag egy fesztivál kedvéért, kevesebb, mint öt százalék volt. A szállásadók bevételét tehát önmagában egy új fesztivál nem növeli, hisz a fesztivál látogatói valószínűleg nagyrészt környékbeliek lesznek, vagy azok, akik más okból utaztak a településre.

Itt az impact turizmus: a turista, az ökoszisztéma és a helyiek is jól járnak
Az etikus turizmust választó turisták tesznek azért, hogy vendégeskedésükkel ne rombolják az ökológiai kincseket, s az utazási desztináción elköltött pénz segítse a helyi közösség megélhetését és jövőjét is, nemcsak az üdülőparadicsom tulajdonosát.
Mindeközben az is látszik, hogy a magyarországi fesztiválturizmus átalakul. A nagy könnyűzenei fesztiválok lassan elérik a népszerűségük csúcsát, a gasztroesemények azonban most fognak felfutni. A 2010-es évek elején még előfordult, hogy az olyan rendezvények, mint a Sziget, a Balaton Sound vagy a VOLT Fesztivál, évente megduplázták a látogatószámukat. 2015-től kezdett lassulni a növekedés üteme – igaz, idén ismét rekordmagas volt –, miközben gyorsan növekedett az alternatív fesztiválok látogatottsága. A Szigetre például 2017-ben kevesebben mentek, mint 2016-ban, míg a Művészetek Völgyére épp a fordítottja igaz: tavaly 60 százalékkal többen látogattak el, mint az előző évben.

A Kutatópont Kft. felmérése szerint 2018-ban a felnőtt lakosság 33 százaléka megy el legalább egy fesztiválra, de nem feltétlenül zeneire. A második helyen a gasztronómiai fesztiválok állnak. Egy 2016-os kutatásban konkrét rendezvényekre kérdeztek rá. Eszerint a hazai közönség körében a Sziget és a VOLT után egyből a Miskolci Kocsonyafesztivál és a Csabai Kolbászfesztivál vitte a prímet, ami az ismertséget és látogatottságot illeti. Ebben a felmérésben a legismertebb fesztiválok között összességében a zenei fesztiválok csak a dobogó második fokára kerülhettek a gasztronómiai fesztiválok mögött. Harmadik helyen végeztek a kulturális fesztiválok, mint a debreceni virágkarnevál vagy a mohácsi busójárás.

10 feltörekvő turisztikai célpont
A legnépszerűbb európai turisztikai úticélok listáján az első helyeken hosszú ideje ugyanazok az országok állnak: Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia. Franciaország világszinten is a legnépszerűbb turisztikai célpont, évente mintegy 87 millió látogató fordul meg itt. Az idegenforgalom ezekben az országokban lassan növekszik, ugyanakkor a turisták kezdenek felfedezni más, eddig kevéssé látogatott országokat is.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo