Személyre szabja a pénzügyeket a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (AI) új utakat nyit a pénzügyi intézmények számára az ügyfélszerzés és –megtartás területén, emellett új együttműködési modelleket tesz szükségessé a versenytársak között, írja a Világgazdasági Fórum a Deloitte támogatásával készült új jelentése.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A jelentés azt vizsgálja, hogy az AI hogyan alakítja át a pénzügyi szervezetek életét azáltal, hogy drasztikusan megváltoztatja a front- és a back-office tevékenységeket, jelentős változásokat hoz létre a pénzpiacok szerkezetében és szabályozásában, valamint komoly kihívásokat állít a társadalom elé annak fejlődése érdekében.

fotó: flickr/Tech in Asia

Mivel az AI válik a működési hatékonyság motorjává, ezért önmagában a méretgazdaságosság nem bírja majd fenntartani a költségelőnyöket. A jövőben a pénzügyi szervezetek sikerének kulcsa a rendelkezésre álló adatok mennyisége, és azok felhasználásának képessége lesz – mondta el Mérth Balázs, a Deloitte Magyarország pénzintézeti szektorának vezetője.

A Világgazdasági Fórum és a Deloitte közös jelentése kilenc fő trenden keresztül mutatja be, hogyan változtatja meg az AI a pénzügyi szolgáltatások fizikáját, hogyan gyengíti meg azokat a kötelékeket, amelyek eddig összetartották a pénzügyi szervezeteket, miközben új súlypontokat hoz létre, amelyek váratlan módon ötvözik a régi és az új erőforrásokat. A kilenc trendről részletesen ITT olvashat. Magyarország szempontjából négy folyamat látszik különösen fontosnak:

A költséghelytől a profitcentrumig

A pénzintézetek a mesterséges intelligenciával megsegítve egyre inkább képesek lesznek a

A magyar fiatalok nagyon ott vannak a mesterséges intelligenciában
Az Y és a Z generáció az okostelefonok kamerájában tartja a leghasznosabbnak a mesterséges intelligenciát, de nem feltétlenül szeretné, ha az magától generálna tartalmat a közösségi médiába.
támogató és back-office folyamataikat  külső felek által is igénybevehető szolgáltatásokká fejleszteni, ugyanakkor más, kevésbé fejlett folyamataikat kiszervezik. Ezáltal a pénzintézetek elmozdulnak a „back-office as a service model” irányába, amivel egyrészt felgyorsítják a pénzintézeten belül megtartott képességek folyamatos fejlődését, másrészt másokat is arra kényszerítenek, hogy e szolgáltatások fogyasztóivá váljanak, ha nem akarnak lemaradni.

Új eszközök az ügyfelek megtartására

A szolgáltatások megkülönböztetésének múltbeli módszerei (úgy mint költséghatékonyság, kiszolgálás sebessége illetve ügyfelekhez való (fizikai) hozzáférés) visszaszorulóban vannak, a mesterséges intelligencia új eszközöket (pl: adat alapon személyre szabott szolgáltatások) ad a pénzintézetek kezébe, melyek alkalmazásával képesek lesznek hatékonyan megkülönböztetni magukat versenytársaiktól.

Önműködő pénzügyi tanácsadás

Jelenleg a pénzügyi tanács, ami minden egyes pénzügyi termék része, gyakran általános és

Az értékesítésben is látványos eredményeket ér el a mesterséges intelligencia
Az emberi munkaerő túl drága ahhoz, hogy ebben a zajos, kommunikációban gazdag világban minden leadet validáljon egy munkavállaló. Egyre inkább a mesterséges intelligencia fogja átvenni az üzleti döntéshozatal előkészítését, nemcsak a cégvezetői szinten.
személytelen. A mesterséges intelligencia elősegítheti az ún. önműködő pénzügyi tanácsadás kialakulását elsősorban a következő három területen: i) összehasonlító platformok, ahol a felhasználó össze tudja hasonlítani a különböző termékeket és szabadon tud a termékek és a szolgáltatók közt váltani, ii) adat alapon személyre szabott pénzügyi tanácsadás, iii) algoritmusok által automatikusan optimalizált döntések.

Adatkezelési együttműködések

A adatok sokrétűségéért folytatott versenyben a szervezetek számára kulcsfontosságú lesz a versenytársakkal és a potenciális versenytársakkal szövetségre lépni. Ez azonban jelentős stratégiai és működési kockázatokat hordoz magában.

“A mesterséges intelligencia térnyerése a pénzügyi szektorban újabb lendületet adhat a költséghatékonyság növekedésének és az ügyfélélmény fejlődésének. Ugyanakkor ezeknek a lehetőségeknek a kihasználásához még sokat kell tenni az adatkonszolidáció, a banki működésbe való mély beillesztés és a szabályozás területén is” – mondta Schenk Tamás, a Deloitte üzletviteli tanácsadási üzletágának partnere.

 

Véleményvezér

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo