Christopher Mattheisen: két év helyett két hónap jutott a digitális átállásra

Sokkal kevesebb üzleti útra kerül majd sor, mint a koronavírus-járvány előtt, egy konferencia, tárgyalás előtt több cégvezető kétszer is meggondolja majd, hogy tényleg szükséges-e a személyes megjelenés – véli Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója. Aki rámutatott arra, hogy a COVID-19 hatására sok magyar cég is kénytelen volt pár hét alatt meghozni olyan intézkedéseket, amelyekre addig éveket hagytak. Attól pedig szerinte nem kell tartani, hogy a robotok elveszik sokak munkáját, hiába tűnnek el ugyanis a rutinszerű, adminisztratív jellegű tevékenységek, azok helyett számtalan új feladatkör jelenik majd meg a jövőben.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az interjú főbb megállapításai:

  • A COVID-19 gyors elterjedése óta világszerte naponta 75 millióan használják online konferenciákra, értekezletekre a Microsoft Teams-t. Ugyanakkor Christopher Mattheisen nem számít arra, hogy a konferenciák, értekezletek most már örökké videón fognak zajlani.
  • Iskolák, vállalatok nagy számban tudtak az egyik napról a másikra átállni távoktatásra, illetve távmunkára, anélkül, hogy ehhez jelentős beruházással saját infrastruktúrát kellett volna létrehozniuk.
  • Két év digitális átalakulása valósult meg két hónap alatt, mivel a járvány hatására sok cég kénytelen volt pár hét alatt meghozni olyan intézkedéseket, amelyekre addig éveket hagytak.
  • Egy felhőmegoldás alkalmazása nem igényel tőkebefektetést, az csupán működési, üzemeltetési költséggel jár, mivel nem kell megvenni az egész rendszert, mindig csak az alapján és annyit kell fizetni, amennyit azt használják.
  • A járványt és a válságot követően az élet nem a régi kerékvágásba tér vissza, egy új norma fog kialakulni.
  • A vírus miatti kényszermegoldások lökést adnak ahhoz, hogy nemcsak a nagy cégek, hanem a kis- és középvállalkozások is változtassanak azon, ahogy a napi üzleti ügyeiket intézik, azok minél nagyobb részét digitalizálják.
  • Egy magánszemély és egy cég adata is biztonságosabb helyen van a felhőben, de ha azt nem védi kellő jelszavakkal, folyamatokkal, akkor azt ott is megtámadhatják.
  • Egyedül egy mesterséges intelligencia (MI), egy robot nem tud döntéseket hozni. Rengeteg adatot használva képes algoritmust gyártani, de amit így megalkotott, azt végül egy embernek kell irányítania.
  • A mesterséges intelligencia elterjedése miatt jó pár rutinszerű, adminisztratív jellegű emberi tevékenység eltűnik, ugyanakkor számtalan új feladatkör jelenik meg.
  • A rendelkezésünkre álló adatmennyiség exponenciálisan nő, mivel mindenhol már kamerák, drónok, szenzorok, robotok vesznek körül minket. Azok a cégek, amelyek ezt az adatmennyiséget tudják használni és hasznosítani, versenyképesek lesznek.
A logika azt diktálja, hogy a szoftvercégek azok közé tartoznak, amelyek forgalmát a koronavírus-járvány nem vetette vissza, hanem éppen fellendítette. Annak köszönhetően, hogy egyrészt az emberek az otthonaikba kényszerültek, másrészt a személyes értekezleteket felváltották az online meetingek, amelyek technikai hátterét e vállalatok biztosították. Jól gondoljuk? Mit mutatnak a számok?

Természetesen, a vírus okozta változás közepette nekünk is intenzíven kellett dolgoznunk, hogy támogassuk ügyfeleinket. Mi három fő területre fókuszálunk. Alapvetően az ügyfeleink, cégek és más szervezetek digitális átalakulását segítjük elő, biztosítjuk ezekhez a megfelelő eszközöket, a felhőalapú szolgáltatásokat és a mesterséges intelligenciát (MI). Maga a felhő a legfontosabb termékünk, de például az utóbbi időben fontossá vált az online értekezletek támogatása, amelyre a Teams-szolgáltatásunk a legmegfelelőbb.

Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója. Fotók: Bánkuti András

Ez utóbbi használata a koronavírus-járvány kitörésétől kezdve kétségtelenül látványosan megugrott, amiatt, hogy tökéletes megoldás egy ilyen váratlan helyzetre. Csak érzékeltetésül: a COVID-19 gyors elterjedése óta világszerte napi 75 millióan használják a Teams-t.

De maga a felhőbiznisz is nőtt. Még ha nem is ennyire kiugró mértékben, mivel annak meghonosítása mélyebb folyamat a cégeknél, a többségük ugyanis csak rövid távon gondolkozik, s most érthetően a válságkezelésre fókuszál.

S mit gondol, e felfokozott kereslet meg is marad, vagy a járvány levonulásával az online értekezletek súlya is szép lassan visszaesik a március előtti szintre?

Ez a járvány tökéletesen illusztrálja, milyen értéke van annak, hogy iskolák, vállalatok nagy számban tudnak az egyik napról a másikra átállni távoktatásra, illetve távmunkára, anélkül, hogy ehhez jelentős beruházással saját infrastruktúrát kellene létrehozniuk. Ez utóbbi ugyanis nemcsak költségesebb, mint egy meglévő technológiát használni, hanem macerásabb is. Hiszen a mostanihoz hasonló körülmények között nem lehet egyszerűen csak megvenni új szervereket és kezelni a váratlanul megnövekedett igényeket, abban bízva, hogy azok majd néhány hónap múlva, a válság elültével akár jelentősen csökkennek.

Sok cég a válság előtt hosszabb időben gondolkodott, ha a digitális átalakulásról volt szó. Satya Nadella, a Microsoft elnök-vezérigazgatója néhány héttel ezelőtt azt mondta, hogy két év digitális átalakulása valósult meg két hónap alatt. Ez nem túlzás, mivel a járvány hatására sok cég, magyarok is, kénytelenek voltak pár hét alatt meghozni olyan intézkedéseket, amelyekre addig éveket hagytak. Felismerték ugyanis, hogy ezt a felhőmegoldásokkal meg tudják tenni. Persze örülünk annak, hogy a Teams-használók száma és a -használat ily mértékben megnőtt, de annak még inkább, ami ebből meg fog maradni. Vagyis, hogy az ügyfeleink rájöttek arra, mi az igazi értéke a felhőnek, hogy felgyorsul a digitalizáció. Tisztában vagyunk azzal, hogy a legtöbb cég most még csak a rövid távú helyzetet próbálta kezelni, de arra számítunk, hogy a válság sok céget meggyőzött arról, hogy „békeidőben” is mennyire szükséges a technológia használata a mindennapi üzleti folyamatokban. Ez persze nem jelenti azt, hogy a konferenciák, értekezletek most már örökké videón fognak zajlani, erre nem is számítunk. De most megmutatkozott, hogy nagyobb terhelés alatt is lehet a teljesítményt növelni további erőforrások hozzáadásával.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo