Kapós a Falcon luxusgép, mindjárt kettőt is vesz belőle a kormány

Felderítőgépnek álcázott használt luxus repülőket vásárol a kormány. Az ára még titok, de a honvédelmi miniszter szerint nagyon megéri: az újonnan 70-80 millió euróba kerülő gépet használtan a feléért odaadják. Igaz, lehet, hogy át kell még festeni, mert a business jetet – a HM szerint – felderítő és futárgépként használják majd.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A Dassault Falcon 7X business jet tipikusan üzleti célra, legfeljebb 16 VIP-utas interkontinentális távolságra (akár 11 ezer kilométerre) történő szállítására készült. A nagy múltú francia cég által gyártott gépek kategóriájukban azért számítanak különlegesnek, mert három hajtóművesek, ami extra biztonságot jelent a hosszú, óceán feletti utak során. Ugyanakkor drágább üzemeltetést is, szemben két hajtóműves amerikai, kanadai és brazil riválisaikkal.

Kép: Die Welt

Csak az üzemeltetés egy évre a sherpareport.com összeállítása szerint több mint félmillió euró, amiben nincs benne az üzemanyag és az évi szerviz költsége.

A Falcon 7X ugyanannak a típuscsaládnak a tagja, mint az a Dassault Falcon 900LX, amely Csányi Sándor OTP-vezér birtokában van. Elődjének megvásárlását – miután számos alkalommal bérelték – korábban szintén fontolgatta a kormányzat.

Az Orbán-kormány egyébként nem most találkozik először a Falconokkal: 2002-ben egy ilyen, svájci tulajdonban lévő gépet bérelve utazott a kormánydelegáció Bostonba, ahol a miniszterelnök díszdoktori címet kapott.

Közben az új gépek piacán megjelent a Dassault új business jetje jó 38 millió euróért. Ennyiért viszont leszállás nélkül tudja megtenni a London–Tokió vagy Párizs–Peking utat. A Falcon 6X kanadai hajtóművet kap, mivel elődjének francia hajtóművével kudarcot vallottak, és sokmilliós kártérítést várnak.

Egy terület, ahol a 2008-as pénzügyi világválság máig érezteti hatását, az a milliárdosok és nagyvállalatok által használt business jetek piaca.

Kép: Die Welt

A takarékosság miatt sok használt géptől váltak meg tulajdonosaik, és ez további nyomást gyakorolt az új gépek árára. A gazdasági fellendülés jeleire a francia Dassault Aviation a napokban bejelentette, hogy Falcon 6X típusmegjelöléssel új, hosszú távú repülésekre alkalmas business jetet fejlesztett, amely 2021 elejére készül el.

Jacht mellé mini tengeralattjárókat vesznek az újgazdagok
Akárcsak a jachtok esetében, a világ legtöbb országában nem kötik állami engedélyhez a tengeralattjárók vásárlását sem. Magáncélra bárki szerezhet egyet, akinek van rá pénze. A hatóságok jóváhagyása csak akkor kell, ha üzleti célú a tengermélyi kalandozás. 400 000 fonttól (137 millió forint) 5 millióig terjed a mini-tengeralattjárók árszintje.
A Falcon 6X hajtóműveit a kanadai Pratt&Whitney szállítja. Az új gép tervezett elődje, a Falcon 5X soha nem szállt fel, mert a francia Safran hajóművei éveket késtek, majd újabb hibák léptek fel. Ezek után 15 megrendelő visszalépett, a Dassault pedig felmondta a szerződést a Safrannal, és kártérítést igényel az óriási veszteség miatt. Az igény mérete elképzelhető, ha tudjuk, hogy a 6X kifejlesztése kereken egymilliárd euróba került.

Jó 12 méter hosszú, 3 méter széles és 2 méter magas kabinjában 16 utas számára van hely. Ez lesz az eddigi legtágasabb gép ebben a kategóriában, mert a felmérések szerint a rendelők számára az utaskabin mérete a legfontosabb tényező. A Dassault újdonságának vetélytársa a Gulfstream G500-asa, amely idén kerül forgalomba, és a Bombardier Global 5000, amely már 2005 óta repül.

(Forrás: Magyar Nemzet, Die Welt)

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo