Kampány a méltányos termékekért

Közös regionális petíciót indított a Tudatos Vásárlók Egyesülete és cseh, lengyel, szlovák és máltai partnerei, amelyben fairtrade termékeket kérnek a legnagyobb szupermarket láncoktól.

Egyre több fogyasztó szeretne méltányos kereskedelmi, azaz fairtrade termékek vásárlásával hozzájárulni a szegénység leküzdéséhez. A méltányos kereskedelem jobb életkörülményeket biztosít a gazdáknak és tisztességesebb munkakörülményeket a dolgozóknak a fejlődő országokban. Európai felmérések szerint a magyar fogyasztók 28%-a, a csehek 36%-a, a máltaiak 42%, a lengyelek 29%-a, a szlovákok  32%-a és a litván fogyasztók 30%-a fizetne legalább 5%-al többet olyan fejlődő országokból származó fairtrade termékekért, amelyek megvásárlásával támogathatják a fejlődő országokban élő embereket.

A méltányos kereskedelem, fairtrade
A fairtrade minősítés kritériumrendszere garantálja, hogy a termelés megfelel bizonyos alapvető munka- és emberi jogi feltételeknek. Ezért a termelők előre meghatározott minimumárat kapnak, amely fedezi a fenntartható termelés költségeit. A megfelelőséget a minősítő szervezetek rendszeresen ellenőrzik, a megfelelő termelők és kereskedők a minősítő szervezet logóját marketingcélokra használhatják. Itt olvashat róla bővebben.
A petíció közvetlenül fejezi ki a fogyasztók fairtrade termékek iránti igényét a szupermarketek felé. A fogyasztók közösen a Tudatos Vásárlók Egyesületével, a lengyel Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie-val, a szlovák Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica-val, a cseh Ecumenical academy és a máltai Koperattiva Kummerċ Ġust-al együtt kérik a szupermarketeket, hogy a fairtrade termékek:
  • Legyenek elérhetők! Szeretnénk, ha üzleteikben az év minden napján és az ország egész területén lennének különböző fairtrade minősített termékek, különösen csokoládé, kakaó, kávé, tea, banán és más déligyümölcsök.
  • Legyenek megtalálhatóak! A fairtrade minősített termékek kapjanak kiemelt megjelenést a boltok polcain és a reklámanyagokban. Jelenjen meg a polcoknál és a minősítést igazoló logó, a kommunikációs anyagokban rövid ismertető is.
  • Legyenek nyomon követhetőek! Társadalmi felelőségvállalás keretében tűzzenek ki a fairtrade termékek értékesítésével kapcsolatos üzleti célokat és indikátorokat, melyeket az adott szupermarketlánc CSR jelentésében vagy az annak megfelelő dokumentumban hozzanak is nyilvánosságra
Kép:Pixabay

Fontosnak tartják továbbá, hogy a láncok hosszú távon elköteleződjenek az iránt, hogy méltányos felvásárlási árat fizetnek minden beszállítójuknak, amely lehetővé teszi, hogy azok társadalmi, környezeti és gazdasági értelemben is fenntartható termelést folytassanak.

A petíció 21 vezető láncot céloz, összesen öt országban. Magyarországon a fogyasztók az öt piacvezető szupermarketnek, a Tesco-nak, a CBA-nak, a Coop-nak, a Lidl-ne és a Spar-nak küldhetik el a fairtrade iránti igényüket. A Tesco és Lidl majdnem mind az öt országnál szerepel. A globális fairtrade piac folyamatosan növekszik. A legnépszerűbb termékek a kávé, a kakaó, a csokoládé, a tea, a banán, a méz, a virágok, a gyapjú és egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában. 2015-ben világszinten a fairtrade termékek eladása elérte a 7 milliárd euro-t. A petícióval megszólított nemzetközi láncok kínálatában nyugat-európában már régóta megtalálható a fairtrade. Nagy-Britanniában a Tesco a fairtrade termékek második legnagyobb forgalmazója. A német Lidl elsőként csatlakozott a Fairtrade kakaóprogramhoz és a 2016-os évet a fairtrade évének nyilvánította. Az osztrák Spar pedig közel húsz éve büszkén forgalmazza a fairtrade termékeket, jelenleg több mint 300 ilyen terméket tart a kínálatában. Mindazonáltal a magyarországi fairtrade kínálat nagyon szegényes.

„Egyenjogú fogyasztók vagyunk. A magyar vásárlók éppúgy igénylik és megérdemlik a fairtrade termékeket, mint a nyugat-európaiak, hogy vásárlásaikkal ők is a fenntarthatóságot és méltányosságot támogathassák”- mondta Tuba Dorottya a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. „Magyarország egy fejlődő fairtrade piac. A szupermarket, amelyik először lép, hogy kialakítsa és népszerűsítse fairtrade termékkínálatát versenyelőnyhöz fog jutni a fairtrade hozzáadott értékének és pozitív imidzsének köszönhetően.” - tette hozzá.

A petíció teljes szövege elérhető a Tudatos Vásárlók Egyesülete honlapján.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo