Kampány a méltányos termékekért

Közös regionális petíciót indított a Tudatos Vásárlók Egyesülete és cseh, lengyel, szlovák és máltai partnerei, amelyben fairtrade termékeket kérnek a legnagyobb szupermarket láncoktól.

Egyre több fogyasztó szeretne méltányos kereskedelmi, azaz fairtrade termékek vásárlásával hozzájárulni a szegénység leküzdéséhez. A méltányos kereskedelem jobb életkörülményeket biztosít a gazdáknak és tisztességesebb munkakörülményeket a dolgozóknak a fejlődő országokban. Európai felmérések szerint a magyar fogyasztók 28%-a, a csehek 36%-a, a máltaiak 42%, a lengyelek 29%-a, a szlovákok  32%-a és a litván fogyasztók 30%-a fizetne legalább 5%-al többet olyan fejlődő országokból származó fairtrade termékekért, amelyek megvásárlásával támogathatják a fejlődő országokban élő embereket.

A méltányos kereskedelem, fairtrade
A fairtrade minősítés kritériumrendszere garantálja, hogy a termelés megfelel bizonyos alapvető munka- és emberi jogi feltételeknek. Ezért a termelők előre meghatározott minimumárat kapnak, amely fedezi a fenntartható termelés költségeit. A megfelelőséget a minősítő szervezetek rendszeresen ellenőrzik, a megfelelő termelők és kereskedők a minősítő szervezet logóját marketingcélokra használhatják. Itt olvashat róla bővebben.
A petíció közvetlenül fejezi ki a fogyasztók fairtrade termékek iránti igényét a szupermarketek felé. A fogyasztók közösen a Tudatos Vásárlók Egyesületével, a lengyel Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie-val, a szlovák Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica-val, a cseh Ecumenical academy és a máltai Koperattiva Kummerċ Ġust-al együtt kérik a szupermarketeket, hogy a fairtrade termékek:
  • Legyenek elérhetők! Szeretnénk, ha üzleteikben az év minden napján és az ország egész területén lennének különböző fairtrade minősített termékek, különösen csokoládé, kakaó, kávé, tea, banán és más déligyümölcsök.
  • Legyenek megtalálhatóak! A fairtrade minősített termékek kapjanak kiemelt megjelenést a boltok polcain és a reklámanyagokban. Jelenjen meg a polcoknál és a minősítést igazoló logó, a kommunikációs anyagokban rövid ismertető is.
  • Legyenek nyomon követhetőek! Társadalmi felelőségvállalás keretében tűzzenek ki a fairtrade termékek értékesítésével kapcsolatos üzleti célokat és indikátorokat, melyeket az adott szupermarketlánc CSR jelentésében vagy az annak megfelelő dokumentumban hozzanak is nyilvánosságra
Kép:Pixabay

Fontosnak tartják továbbá, hogy a láncok hosszú távon elköteleződjenek az iránt, hogy méltányos felvásárlási árat fizetnek minden beszállítójuknak, amely lehetővé teszi, hogy azok társadalmi, környezeti és gazdasági értelemben is fenntartható termelést folytassanak.

A petíció 21 vezető láncot céloz, összesen öt országban. Magyarországon a fogyasztók az öt piacvezető szupermarketnek, a Tesco-nak, a CBA-nak, a Coop-nak, a Lidl-ne és a Spar-nak küldhetik el a fairtrade iránti igényüket. A Tesco és Lidl majdnem mind az öt országnál szerepel. A globális fairtrade piac folyamatosan növekszik. A legnépszerűbb termékek a kávé, a kakaó, a csokoládé, a tea, a banán, a méz, a virágok, a gyapjú és egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában. 2015-ben világszinten a fairtrade termékek eladása elérte a 7 milliárd euro-t. A petícióval megszólított nemzetközi láncok kínálatában nyugat-európában már régóta megtalálható a fairtrade. Nagy-Britanniában a Tesco a fairtrade termékek második legnagyobb forgalmazója. A német Lidl elsőként csatlakozott a Fairtrade kakaóprogramhoz és a 2016-os évet a fairtrade évének nyilvánította. Az osztrák Spar pedig közel húsz éve büszkén forgalmazza a fairtrade termékeket, jelenleg több mint 300 ilyen terméket tart a kínálatában. Mindazonáltal a magyarországi fairtrade kínálat nagyon szegényes.

„Egyenjogú fogyasztók vagyunk. A magyar vásárlók éppúgy igénylik és megérdemlik a fairtrade termékeket, mint a nyugat-európaiak, hogy vásárlásaikkal ők is a fenntarthatóságot és méltányosságot támogathassák”- mondta Tuba Dorottya a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. „Magyarország egy fejlődő fairtrade piac. A szupermarket, amelyik először lép, hogy kialakítsa és népszerűsítse fairtrade termékkínálatát versenyelőnyhöz fog jutni a fairtrade hozzáadott értékének és pozitív imidzsének köszönhetően.” - tette hozzá.

A petíció teljes szövege elérhető a Tudatos Vásárlók Egyesülete honlapján.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo