Három éve robbant ki a dízelbotrány

Három éve robbant ki Amerikában a dízelbotrány. Magyarországon mintegy 193 ezer új Euro 5 és Euro 6 osztályú dízelautó vásárlóját verték át a gyártók. Ezek azok az autók, amelyek használat közben a nitrogénoxidoknak az előírtnál legalább a kétszeresét engedik a levegőbe.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Európa szerte már vagy 43 millió, Magyarországon 193 ezer Euro 5 és Euro 6 osztályú dízelautó vásárlóját verték át a gyártók. Többek között ezt állítja az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) új tanulmánya, amelyet a dízelbotrány kirobbanásának harmadik évfordulóján jelentetett meg.

A dízel végórái
Európa valamennyi országában kevesebb dízel-autót adtak el az első félévben, mint egy évvel korábban és a nagyvárosok dízel-tilalma e motorok halálát jelentheti.
Amerikában és egy-két európai országban a hatóságok léptek a dízelbotrány kirobbanása után, és legalább a gépkocsik utólagos átalakítására köteleztek autógyárakat. Magyarországon viszont semmi sem történt. Pedig nálunk is szedik áldozataikat a levegőben eregetett nitrogénoxidok. A többi méreg mellett a sok NO2 is oka annak, hogy – mint az Európai Számvevőszék jelentéséből kiderül – magyarországi lakosok életét nagyobb mértékben rövidíti meg a levegőszennyezés, mint a legtöbb másik európai országban lakókét.

A T&E kiadványában egészségünk védelmében egyebek mellett szorgalmazza, hogy induljon egy páneurópai program a mintegy 43 millió még fiatal piszkos dízelautónak a kibocsátást csökkentő átalakítására, a települések korlátozzák a különösen szennyező járművek forgalmát, a közúti forgalomban is ellenőrizze a hatóság a gépkocsikat, és követelje meg, hogy a kibocsátásuk ne lépje túl a forgalmijuk szerinti értéket, függetlenül a koruktól.

Mára, a dízelbotrány kirobbanásának harmadik évfordulójára időzítették Brüsszelben a bejelentést, hogy kartellvizsgálatot indítanak annak kiderítésére, vajon a BMW, a Daimler és a VW Group nem egyeztek-e meg a kipufogógáz tisztítását szolgáló technikai eszközök fejlesztésének és bevezetésének visszafogásában.

Margrethe Vestager, versenyügyi biztos szerint: “A Bizottság vizsgálja, hogy vajon a BMW, a Daimler és a VW között volt-e egyetértés abban, hogy nem versenyeznek egymással azon fontos részegységek fejlesztésében és bevezetésében, amelyek feladata a benzines és a dízelhajtású gépkocsik veszélyes kibocsátásnak csökkentése. Ezek azok a megoldások, amelyekkel a személyautók környezetkárosítása visszafogható. Ha bebizonyosodik az összejátszás, akkor ezek az autógyártók annak ellenére, hogy a technika a rendelkezésükre állt, akadályozták a fogyasztókat abban, hogy kevéssé szennyező autót vásároljanak.”

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo