Domokos László: kisebb, hatékonyabb állam kell

Válság idején nem megszorításokra, hanem a versenyszféra finanszírozására van szükség. Ha tudni szeretnénk, mennyire érintheti Magyarországot egy esetleges válság, az államháztartás egyensúlyára érdemes figyelni – mondta Domokos László. Az Állami Számvevőszék elnöke arról is beszélt, milyen hiteleket érdemes felvenniük a vállalatoknak és a fogyasztóknak.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 Egymás után zárja le a különböző közpénzekből gazdálkodó szervezetek ellenőrzését az Állami Számvevőszék.
Vannak általános tapasztalataik?

– A számvevőszéki ellenőrzések lényege, hogy a közpénzeket használó, közvagyont kezelő szervezeteket, intézményeket felelős gazdálkodásra ösztönözzük, jogi és szakmai értelemben. A nagy intézményeket, például a NAV-ot, a Kincstárat vagy a Nemzeti Bankot évente többször is ellenőrizzük, mert ezeknél méretükből és tevékenységükből adódóan nagyok a kockázatok. A kisebbeket, például a múzeumokat, egészségügyi intézményeket is rendszeresen vizsgáljuk. Az általános tapasztaltuk, hogy számos szervezetnél nem megfelelő a vezetés, vagyis sok helyen nincs felelős gazdálkodás. Főként a jogszabályi kötelezettségekkel nincsenek tisztában. Az európai uniós csatlakozás után például az irányítást meghatározó belső kontrollrendszert ki kellett volna építeni, a belső ellenőrzést működtetni kellene, de ez sok helyen máig nem történt meg: nem működtetnek kockázatelemzést, nem gyakorolják a korrupció megelőzését szolgáló integritáskontrollokat sem. Gyakori probléma, ami főleg egyetemeknél és kórházaknál jött elő, a kötelezettségvállalás. Látunk némi javulást, de az egészségügyi intézmények egy része jellemzően nem képes kijönni a keretből, amit az Országgyűlés a rendelkezésükre bocsátott. Ez komoly probléma.

Domokos László: komoly gond, ha az intézméynek nem tudnak kijönni a keretből -Kép: PP, Fotó: Bánkuti András

Amikor az ÁSZ azt látja, hogy az intézmény nem jön ki a pénzből, amit az államtól kapott, csak az intézménynek tesznek ajánlásokat, hogyan spóroljanak, vagy például a törvényhozásnak is jelzik, hogy a költségvetésben több pénzt kellene rájuk fordítani?

– Is-is. Elemzéseket is készítünk a témában, de alapvetően azt vizsgáljuk, hogy az intézmények betartják-e a törvényeket, beleértve a költségvetési kereteket, ami szintén jogszabályi előírás. Mi soha nem egy-egy szektor, hanem mindig az adófizetők mellett lobbizunk, mert úgy gondoljuk, hogy kisebb adóterhelés kellene. Így az egyes szervezeteket és intézményeket arra ösztönözzük, hogy használják eredményesebben azt a pénzt, amit az Országgyűlés megszavazott nekik. Az ÁSZ azért dolgozik, hogy a közpénzeket használó intézmények becsüljék meg a befizetett adókat, és amellett lobbizik, hogy az állam egyre kisebb adókulcsokkal dolgozzon. 2017-ben szerencsés helyzet volt, a költségvetésnek csökkenő adókulcsok mellett is nagyobb volt a bevétele, mint amire az összeállításakor számítani lehetett, főként a vártnál magasabb GDP-növekedés és az adórendszer fehérítése miatt. Így az állam tavaly több pénzt tudott elkölteni az egyes szektorokban. Több jutott például oktatásra és az egészségügyre is.

Regős Gábor: előbb-utóbb lesz válság
Válság előbb-utóbb lesz, de jobban fel vagyunk rá készülve, mint 2008-ban, mondta Regős Gábor, a Századvég közgazdásza a Piac&Profitnak. Mint mondta, az állami és EU-s források apadásával nagyrészt a nemzetközi pénzügyi helyzeten múlik, hogyan juthatnak tőkéhez a magyar cégek.
A közelmúltban arról lehetett hallani, hogy a szabálytalanságok miatt jelentős EU-s forrástól eshet el Magyarország. Olyan forrásokat is megvonhatnak, amit az állam már előlegként kifizetett. Milyen szabálytalanságokat észleltek az EU-s források elköltésével kapcsolatban?

– Az elmúlt években az EU-s forrásokat ellenőriztük a legintenzívebben. Egy vállalkozó is észlelheti, hogy az uniós támogatás mennyi adminisztrációval jár, miközben bármikor ellenőrizheti őket egy-egy hatóság. Ennyire sok ponton nem ellenőrzik például a hazai költségvetési kiadásokat sem. A Számvevőszék a beruházásokat a korai stádiumban ellenőrzi. Már 2010-ben feltártuk például, hogy a négyes metróberuházás egyik fő hibája a projekt rossz, mondhatnám, hanyag előkészítése volt. A kormány 2015–2016-tól kezdte el saját forrásból megelőlegezni az EU-s támogatásokból megvalósuló beruházásokat: amikor a beruházó megnyerte a pályázatot, aláírta a szerződést, megkapta az államtól az összeget, azelőtt, hogy az EU-s transzfer elindult volna. Mi ezt egyértelműen pozitív gyakorlatnak tartjuk. Egy pozitív konjunktúrában mindenki befektetést tervez, rövid távon szeretne beruházni, például telephelyet fejleszteni, technológiát beszerezni. Az állami előfinanszírozás pedig bátorítja a beruházási kedvet, a költségvetésnek pedig egyfajta tartalékot jelent.

Feltéve, ha Brüsszel kifizetni a Magyarországnak járó forrásokat…

– Mi nem tartunk attól, hogy valós forrásvesztés lesz, ami mögött egy másik kormányzati gyakorlat áll. Az uniós támogatási kereteket tíz százalékkal – körülbelül nyolcszázmilliárd forinttal – túl lehet vállalni, vagyis ha valamiért nem valósul meg egy-egy beruházás, akár szabálytalanságok miatt, más projektek azonnal beállhatnak a helyére. Ilyenkor persze az eredeti pályázó és az állam között egyfajta elszámolási vita indulhat, előfordulhat, hogy a beruházónak vissza kell fizetnie az államtól kapott előleget. De összességében a magyar gazdaság nem veszíthet forrásokat. Leszögezhetjük, hogy ez nem valós veszély.

A középpontban marad az innováció
A kutatás-fejlesztés támogatása, a magyar cégek innovációs képességeinek, és ezáltal versenyképességének javítása a gazdaságélénkítés egyik legfontosabb pillére. Mi vár a vállalkozásokra azután, hogy kifut a 2020-ig tartó uniós támogatási ciklus, lesz-e forrás a következő időszakban erre, várhatóak-e változások az intézményrendszerben? Szigeti Ádámot, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) innovációért felelős helyettes államtitkárát kérdeztük.
Viszont a támogatási ciklus lejártával jóval kevesebb EU-s forrás áll majd rendelkezésünkre, miközben a világgazdaságban is beállhat a negatív konjunktúra. A magyar költségvetésben melyek azok a területek, ahol van lehetőség kiadáscsökkentésre, hol fájnának a legkevésbé a megszorítások? Ön korábban említette például, hogy az állami szféra méretét lehetne csökkenteni…

– A gazdasági ciklusok olyanok, mint a gravitáció, ami felmegy, az egyszer le is esik. Fontos, hogy a kormányzat felkészüljön az anticiklikus politikára. A válság mindig a piaci szektort érinti először: kiesnek a megrendelések, csökken a fogyasztás, végül a beruházások is leállnak. Fokozza a problémákat, ha az államnak is ugyanezt kell tennie válság idején, ez volt a 2008–2012 közötti időszak tapasztalata: mélyítette a válságot, hogy az államnak is csökkenteni kellett a kiadásait. Mi azt tartjuk helyesnek, ha a kormány a válság alatt tartani, sőt akár még növelni is tudja a korábbi kiadások mértékét. Ebből a szempontból jó a már említett előlegek kifizetése: a támogatott beruházások lassan érnek be, és a kedvező ciklus után megvalósuló beruházások csökkenthetik a válság mélységét. Az állami vállalatoknak azt javasoljuk, hogy a most támogatott beruházásokat – főleg infrastrukturális fejlesztéseket – halasszák el nyugodtan, s majd akkor indítsák el, ha elindul a negatív konjunktúra, hiszen az infrastrukturális beruházásokat nem muszáj a piaci konjunktúrához kötni, de a stagnáló gazdaságot ezzel élénkíthetik. Ami az állam méretét illeti, az a meggyőződésem, hogy azt nem egy válság alatt, hanem most, a pozitív konjunktúra idején kell csökkenteni. Válság idején csak továbbrontana a helyzeten, ha még több ember válna munkanélkülivé, most viszont alapvetően munkaerőhiány van, így ha sikerül az állami szféra hatékonyságát növelni, van lehetőség a leépítésre. Ez a közszféra mellett a piaci szférának is jót tesz. Mindebben a digitalizáció fejlesztése, illetve az üzleti szféra módszereinek átvétele segíthet elsősorban.

Összefoglalva: válság alatt nem megszorítani, hanem beruházni, a versenyszférát élénkítenie kell az államnak, például az állami foglalkoztatást kell bővíteni, konjunktúra idején pedig tartalékoló, kisebb, ugyanakkor a hatékonyságát növelő államra van szükség.

Pogátsa: hosszú távon nagy a baj
A következő években a paksi orosz és a kínai hitel, a Belgrád–Budapest gyorsvasút elősegíthetik Magyarországon a növekedést, de később már súlyos államháztartási hiányként üthetnek vissza. Ezek nem értelmes beruházások, de törleszteni kell majd őket, véli Pogátsa Zoltán közgazdász, a Nyugat-magyarországi Egyetem docense.
Mindebből azt veszem ki, hogy a makromutatók közül főként az államháztartás egyensúlyára érdemes figyelni, hogy megtudjuk, mennyire érinthet minket erősen egy válság.

– Alapvetően igen. Jelenleg az, amiért az államnak érdemes dolgoznia, az a nullás vagy pozitív költségvetés. Ezzel elérhető lehet, hogy egy válság esetén se menjünk át recesszióba, hanem továbbra is bővülni tudjon a gazdaság.

A magánszektorban milyen kockázatok lehetnek? A legutóbbi válság idején például a devizahitelek okoztak nagy károkat, és a hitelkitettség jelenleg is növekszik.

– Válasszuk szét a hitelek típusait. Jó hitelnek nevezném azt, amit befektetés miatt vagy takarékossági céllal, tehát például lakáscélokra, illetve rezsitakarékosságra vesznek fel. Veszélyesek viszont azok a hitelek, amelyek csak fogyasztásra szolgálnak: elnyaralják, nem megtérülő fogyasztási termékeket vesznek belőle. Ezek az elmúlt hónapokban valóban elkezdtek felfutni, ami tényleges kockázatot jelentő tényező. Főleg, mivel ezek a hitelek tíz százaléknál messze magasabb kamatozásúak. Azoknak, akik áruhitelt vennének fel, azt javasolnám, előtte próbálják ki, hogy hat hónapig tegyenek félre annyi pénzt, amennyit a törlesztésre kellene fizetniük. Ha ez sikerül, akkor érdemes azon is elgondolkozni, hogy hitel helyett inkább folytassák a megtakarítást, és abból vásároljanak, ne adósodjanak el. Amúgy a magyar lakosság megtakarítása gyorsabban növekszik, mint az adóssága, de még mindig probléma, hogy viszonylag kevesen készítenek például háztartási, családi költségvetési tervet.

Mi a helyzet a kkv-kat érintő kockázatokkal?

– A kisvállalati szektor esetén a legnagyobb probléma, hogy a termelékenységük még mindig rendkívül alacsony. Ahhoz, hogy a nyugat-európai cégek szintjét elérjék, meg kellene duplázniuk az egy alkalmazottra jutó bevétel mértékét. Nekik abszolút helyénvaló, ha ehhez hitelt vesznek fel, és abból fejlesztenek, beruháznak. A vállalatoknak több kockázatot kellene vállalniuk, mint most. A termelékenység növelésére elsősorban új technológia beszerzésére, szervezeti átalakításra és piacnyitásra van szükség.

Furcsa ellentmondásnak tűnik, hogy a kkv-k a hazai piacról nem tudják növelni a bevételeiket, ha a lakosság inkább tartalékol. Az államnak nincs lehetősége rá, hogy a lakossági fogyasztást növelje, például adócsökkentéssel, többkulcsos adó bevezetésével?

– A fogyasztás az elmúlt időszakban folyamatosan nőtt, a probléma, hogy az igényeket nagyrészt az import elégítette ki. A legfontosabb most, hogy a magyar cégek a külföldivel versenyképes árukat állítsanak elő. A fogyasztás bővülése persze támogatja, hogy a hazai cégek növeljék az árbevételüket, és az is fontos, hogy az állam ezt ösztönözze különböző eszközökkel. Főként, ha a cégek fejlesztésekre, beruházásokra fordítják a kínálkozó lehetőséget.

Palócz Éva: „Ilyen lehetőségünk többet nem lesz”
Hatalmas mennyiségű uniós pénz áramlott a magyar gazdaságba az elmúlt években. Kérdés, hogyan hasznosulnak ezek a források, mely ágazatok profitálhatnak valójában a pályázati konstrukciókból, és hol ütötte fel fejét a korrupció. Palócz Évával, a Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet vezérigazgatójával beszélgettünk a témáról.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo