Belekezdtek a spórolásba a magyarok

Jelentősen fékezett a kiskereskedelmi forgalom bővülése 2022 júniusában. Habár éves bázison 4,5 százalékos növekedést mért a KSH, havi alapon – szezonális és munkanaphatással kiigazítva – 0,5 százalékkal csökkent a forgalom volumene. Emellett a májusi adatot is lefelé revideálta a statisztikai hivatal, így már egy három hónapja tartó, érdemi visszaesésről, egy csökkenő kiskereskedelmi fogyasztási trendről beszélhetünk.

A részleteket tekintve az élelmiszer kiskereskedelem havi alapon bő 0,2 százalékos zsugorodást mutatott júniusban. Bár ez nem tekinthető rendkívüli visszaesésnek, a terület súlya miatt (a teljes kiskereskedelmi forgalom nagyjából 45-50 százalékát kitevő részterület) érdemben visszafogta a fogyasztás bővülését. Ami viszont kiemelkedő, hogy hosszú idő óta most először látható ezen a területen éves összevetésben is a forgalom volumenének csökkenése. A nem élelmiszer-kereskedelemben ugyan még fennmaradt az éves bázisú növekedés, havi összevetésben ugyanakkor folytatódott a rendkívül erős, trendszerű visszaesés: május után júniusban is 3,6 százalékkal zsugorodott a forgalom volumene.

Forrás: KSH

Egyre egyértelműbb tehát, hogy az év elején látott masszív fogyasztásbővülést – melyet az állami transzferek hajtottak – felváltotta egy komolyabb visszaigazodás. A háztartások érdemben reagáltak az emelkedő megélhetési költségekre, elkezdődött a fogyasztás érdemi visszafogása, legalábbis a termékek területén biztosan. A lakosság nagyobb költéseinek visszafogására utal az is, hogy a bútor- és műszakicikk üzletekben, valamint az iparcikkeket árusító boltokban éves alapon 3-4 százalék körüli visszaesés volt tapasztalható júniusban. Az ársapkát érintő szigorodó korlátozások is úgy tűnik júniusra értek be: havi alapon 3,2 százalékkal esett az üzemanyagtöltő állomások forgalma, bár éves összevetésben így is szűk 24 százalékkal volt magasabb az eladás volumene.

A mai kiskereskedelmi statisztikák alapján elmondható, hogy már látszódik a gazdasági teljesítmény erőteljes fékeződése a második negyedév végén. A lakosság elkezdett alkalmazkodni a magasabb inflációhoz, és a következő hónapokban a költségvetési szigorítások hatása ezt tovább erősítheti. A második negyedév egészében nagyjából stagnálás látható a kiskereskedelem volumenében az előző negyedévhez képest. Mindez előrevetíti a negyedéves bázisú GDP-növekedés jelentős fékeződését is. Bár egyelőre túl korai (az ipari és építőipari adatok hiányában) ítéletet mondani, de egyértelműen megnőtt annak a valószínűsége, hogy akár a bruttó hazai termék volumene is platózhatott. Ami pozitívba billentheti a mérleget, hogy a nyár folyamán a szolgáltatások nagyobb arányban segíthetik a fogyasztás bővülését, vagyis a dolgok helyett az élmények vásárlására helyeződik a hangsúly, melyet a kiskereskedelmi adatok nem mérnek. (Virovácz Péter, ING)

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo