10 feltörekvő turisztikai célpont

A legnépszerűbb európai turisztikai úticélok listáján az első helyeken hosszú ideje ugyanazok az országok állnak: Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia. Franciaország világszinten is a legnépszerűbb turisztikai célpont, évente mintegy 87 millió látogató fordul meg itt. Az idegenforgalom ezekben az országokban lassan növekszik, ugyanakkor a turisták kezdenek felfedezni más, eddig kevéssé látogatott országokat is.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A közelmúltban Európában és vonzáskörzetében nagyrészt olyan országokban növekedett a legjobban az idegenforgalom, amelyek nem számítanak klasszikus turistaparadicsomnak. A Bloomberg szerint, míg Franciaországban például 2017-ben 5,1  százalékkal nőtt a turisták száma, addig a nem éppen üdülőhelyként ismert Moldáviában vagy Grúziában több mint 20 százalékos volt az éves növekedés. Ez persze nem azt jelenti, hogy Franciaországot vagy Olaszországot hamarosan letaszítják a trónról a posztovjet államok, hiszen ezekben az országokban a turizmus igen alacsony bázisról indult. Azt azonban jól mutatja, hogy ahogy a globális turizmus tovább növekszik, egyre nagyobb lesz a kis országok, új üdülőhelyek részesedése.

Ahogy az országok, kontinensek közötti utazás egyre könnyebbé válik, valamint egyre többen engedhetnek meg maguknak külföldi utakat, nem úgy tűnik, hogy a globális turizmus növekedése bármikor a közeljövőben megállhat. Sok felkapott üdülőhelyen már úgy érzik, épp a túl sok turista okoz problémát: Barcelonában például évente több mint 7 millió látogató fordul meg, jelentős részük nem regisztrált lakásszállásokban alszik. Az ingatlanosoknak megéri a turistákat kiszolgálni, csakhogy eközben hiány alakul ki a bérlakásokból, a lakásárak és a bérleti díjak az egekbe emelkednek. Ráadásul az sem biztos, hogy egy ekkora tömeg kezelése, például az általuk elhagyott szemét feltakarítása már nem kerül-e több pénzbe a városnak, mint amennyit hoznak. Hasonló problémákkal küszködik Velence (az 55 ezres városba évente 28 millió turista érkezik), ahol a zsúfoltságra panaszkodó helyiek többször felvetették, hogy korlátozni kéne a turisták számát.

Kép: Fotolia

A tömeg persze nemcsak a helyieket, hanem a turistákat is zavarja. Az interneten számos listát találhatunk a kerülendőnek beállított turistacélpontokról, amelyek a nagy tömeg miatt mára élvezhetetlenné váltak. Nem meglepő, hogy sok turista ahelyett, hogy kivárná az órás sorállást a dózsepalotába vagy a Louvre-ba, inkább kevésbé frekventált célpontokkal próbálkozik.

Megálljt parancsolna a külföldi befektetőknek és az ökoturistáknak Izland
Izlandon az utóbbi években húzóágazattá vált az ökoturizmus, de a 300 ezres ország és annak érzékeny ökoszisztémája nehezen bírja a turisták rohamát. Sokan attól is félnek, hogy a külföldi, turisztikai befektetők egyszerűen kivásárolják alóluk az országot, ezért a kormány szigorításokat tervez a földvásárlások piacán.
Az ENSZ turisztikai világszervezete, a UNWTO adatai szerint az elmúlt évben ezekben az országokban nőtt a legnagyobb mértékben az idegenforgalom:
  1. Örményország: 18,65 százalékos növekedés
A kaukázusi országot általában a szomszédos Grúziát is érintő körutakon ejtik útba a turisták. A népszerű úticélok között van a főváros, Jereván és a több száz éves kolostorok. Népszerű emellett az örményországi gasztroturizmus.
  1. Bosznia-Hercegovina: 18.66 százalékos növekedés
Horvátország tengerparti része – különösen Dubrovnyik – a legzsúfoltabb üdülőhelyek között van, így nem csoda, hogy sok látogató elkalandozik a szomszédos országokba. Ezek közül a legnépszerűbb Bosznia: a legkedveltebb célpont Mostar városa, ahova a legtöbben egy-két napra látogatnak el Horvátországból, de egyre többen töltenek több napot Boszniában, szarajevói szálláson és hegyi kirándulásokkal.
  1. Moldávia: 19,6 százalékos növekedés
Moldáviában sokáig elhanyagolható volt a turisták száma, most viszont ez az egyik leggyorsabban fejlődő ágazat az országban. Az országban leginkább az Intrepid Travel nemzetközi utazási iroda lát fantáziát, különösen a borturizmus miatt. A moldáv borok ugyan még kevésbé ismertek, de az iroda szerint nagy potenciál van az ágazatban.
  1. Azerbajdzsán: 20 százalékos növekedés
A főváros, Baku az elmúlt évtizedekben rendkívüli fejlődésen ment keresztül, a gyorsan növekvő, főként az olajvagyonból meggazdagodott várost sokan hasonlítják Dubajhoz. Azerbajdzsánban a főváros számít a legfontosabb turisztikai célpontnak, de szintén népszerű az őskori sziklarajzokról ismert qobustani nemzeti park.
  1. Macedónia: 23,5 százalékos növekedés
A macedóniai turizmus szintén minimális bázisról indult. Az ide irányuló turizmus nagy részét az egyik nagy utazási iroda, a Cox & Kings szervezi, jellemzően a szomszédos országokat is magába foglaló körutak keretében. A legnépszerűbb itteni célpontok között található az Orhidi-tó és a 10 századi Sveti Naum templom.
  1. Izland: 24, 11 százalékos növekedés
Az izlandi turizmus 2010 óta több mint négyszeresére emelkedett, és a növekedés idén sem lassult. Izland fő vonzerejét természeti kincsei adják, igaz, az izlandiak egy részét aggodalommal tölti el a turisták rohama, ami a környezetre is káros hatással lehet.
  1. Törökország: 24,14 százalékos növekedés
A közelmúlt politikai eseményei úgy tűnik, nem befolyásolták a törökországi turizmust, a lefoglalt szállodai helyek száma a Bloombernek nyilatkozó idegenforgalmi szakemberek szerint az előző szezonban megduplázódott. Törökországban különösen az Isztambulon kívüli városok népszerűsége nőtt: népszerűek a tengerparti üdülők és az anatóliai kirándulóhelyek.
  1. Izrael: 24,6 százalékos növekedés
A szentföld vallási jelentősége miatt évszázadok óta látogatók célpontja, és népszerűsége máig töretlen. Az utazási irodák kínálatában ma is a bibliai témájú körutak a legnépszerűbbek, de egyre kedveltebb az izraeli konyha is.
  1. Grúzia 27,9 százalékos növekedés
A grúziai turizmus növekedése, írja a Bloomberg, az utazási irodákat is meglepte. A húzóágazat az országban a gasztroturizmus, valamint népszerűek a Tbilisziben található kaszinók is
  1. San Marino: 31,1 százalékos növekedés
A világ egyik legkisebb állama egy-két nap alatt bejárható, kevés turista száll repülőre csak azért, hogy itt szálljon meg. Az, hogy mégis San Marino került a lista élére, inkább egyfajta anomália. Elsősorban annak köszönhető, hogy a közelmúltban a bélyeg- és érmegyűjtők körében értékessé váltak az itteni pénzérmék és bélyegek: mostanában a legnépszerűbb San Marino-i célpont a postamúzeum volt.
Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo