Az avatarok jól ismertek a virtuális világokból, és elektronikus játékokból, ahol egy-egy szereplőt személyesítenek meg különböző élőlények formájában. Az avatarok közel sem csak a szórakoztatás területén tehetnek jó szolgálatot: a szoftver használatával az orvosnak nem kell kartotékok mélyére ásnia, vagy számítógépes könyvtárak között keresgélnie, ha egy beteg kórtörténetét szeretné megismerni.
A doktor egerével a pácienst megszemélyesítő avatar valamelyik testrészére kattintva lehívhatja a testtájakhoz tartozó valamennyi információt. Például egy hátfájós ember avatarjának gerincére klikkelve megjelenik valamennyi adat a kérdéses területről: korábbi panaszok leírása, labor-eredmények, röntgen-felvételek. Az orvos különböző szempontok szerint szűkítheti, vagy tágíthatja az adatok megjelenítését.
A jelenleg az egészségügyben általában használt, az adatokat őrző és menedzselő megoldások nem használják ki a rendelkezésre álló információtömegben rejlő lehetőséget. A papíron, vagy különböző adatbázisokban töredékesen tárolt zárójelentések, képi felvételek, leletek együttes, strukturált kezelésével a gyógyítók sokkal jobban ráláthatnak pácienseik egészségügyi állapotára, hamar szembeszökővé válnak az összefüggések, sőt több idő maradhat a beteggel foglalkozni.
Az IBM egy másik kutatási projektje szintén az avatarokat fogja munkára: beszédfelismerő szoftver kiegészítéseként készül az az egyelőre angolul értő virtuális személy, aki a folyó beszédet jelbeszéddé alakítja a nagyothallók számára. A segítséggel élő így laptopja segítségével bárhol aktiválhatja virtuális jeltolmácsát, akár otthon, televízió-nézés közben, akár moziban, színházban, vagy társaságban.