Van légzsák a kocsijában? Biztos?

Több százezer magyar autóból hiányozhatnak a légzsákok és az azokat kiegészítő legfontosabb közlekedésbiztonsági, utast védő berendezések. A helyzetet csak rontja, hogy akár további egymillió személygépjárműbe kerülhettek nem megfelelően működő, ellenőrizetlen forrásból származó manipulált biztonsági elemek, amelyek rendkívül súlyos biztonsági kockázatokat rejtenek az utasok számára – hívja fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Iparági becslések szerint a légzsákok és az ehhez tartozó egyéb elektronikusan vezérelt, a közúti baleset esetén az utazókat védő biztonsági rendszerek a hazai autók negyedében-harmadában mutathatnak működési rendellenességet, valamint 10–15 százalékuknál már eleve hiányoznak. Utóbbi hátterében a tapasztalatok alapján leginkább az áll, hogy az illegális, szakszerűtlenül javító szervizek leginkább a légzsákot és az egyéb biztonsági rendszert működtető elektronikát mellőzik a közúti balesetben évente megsérült 250–300 ezer gépjármű, valamint a külföldről behozott sérült autók kijavításakor, mivel ezek ára igen magas. A használt autók egy része ilyen helyreállítás után kerül az új tulajdonoshoz, akinek viszont tudomása sincs ezek hiányáról vagy éppen működésképtelenségéről.

A hazai autósokat összefogó szakmai szövetség három évvel ezelőtt végzett felméréséből a fentieknél is riasztóbb adatok derültek ki: 2014-ben az adásvételt követő eredetiségvizsgálatra kötelezett autóból, véletlenszerűen kiválasztott 600 gépkocsi kb. 40 százalékánál a biztonsági rendszerek nem megfelelő működését vagy azok teljes hiányát tapasztalták a szakértők. Utóbbi esetben arról van szó, hogy egy korábbi javítás során mellőzték az alapfelszereltség részét képező biztonsági rendszerek pótlását a szervizben. Ez azért is riasztó adat, mert közlekedésbiztonsági szempontból a légzsákok és a biztonsági övek megfelelő működése elengedhetetlen fontosságú.

A karosszériaelemek gyűrődési jellemzői, a szélvédő üveg és annak ragasztási technológiája, az ütközéskor fellépő lassulás mértéke, a biztonsági övek feszítőszerkezeteinek együttes megléte, valamint az elektronikai rendszer érzékelése alapján működésbe lépő légzsákok csökkenthetik egy esetleges sérülés mértékét, vagy éppen megmenthetik az autóban utazók életét.

Kép: Pixabay

A kinyíló légzsákra viszont kizárólag akkor van szükség, ha az ütközés ereje eléri a kritikus bekapcsolási értéket, amelyet a gyár az autó tervezésekor számtalan szempont együttes megléte alapján alakít ki. „Amennyiben a fent említett működési feltételek közül akár csak egy is hiányzik, vagy nem a gyári előírások szerint működik, akkor nem beszélhetünk megfelelő biztonságról, sőt életveszélyes helyzet állhat elő” – hívta fel a jelenségre a figyelmet Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke.

Szerviz, használt kocsi: a fele fekete
Az autós ágazat legnagyobb problémája az extrém méreteket öltött illegális tevékenység, amelynek mértéke eléri az 55 százalékot, így a teljes ágazat évi mintegy 3300 milliárd forintos forgalmán túl 1200 milliárd forintos veszteséget okoz a magyar járműállományra vetítve.
Hazánkban az autók döntő többsége a négyéves életkort követően csak kétévente kötelezett műszaki vizsgára, de ez sajnos nem azt jelenti, hogy az elsődleges és másodlagos biztonsági rendszereket ilyenkor valóban ellenőriznék. „Fontos célkitűzésünk, hogy a jövőben az időszakos átvizsgálások a biztonsági rendszerek teljes körű ellenőrzésére is kiterjedjenek, mérsékelve ezzel a kockázatokat baleset esetén, továbbá csökkentsék a hamisított, ellenőrizetlen forrásból származó biztonsági alkatrészek felhasználását” – hangsúlyozta Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára.

Ugyancsak súlyos problémát jelentenek az online hirdetési portálokon csaknem tízezres nagyságrendben található, bizonytalan eredetű légzsákok és biztonsági övek feszítőszerkezetei. Ezeknek a többnyire rendkívül olcsón beszerezhető, ugyanakkor gyenge minőségű biztonsági rendszerelemeknek a forgalomba helyezése és használata nemcsak megtévesztő, de életveszélyes is az utas számára.

Ezzel kapcsolatban a HENT titkára elmondta: „Az ellenőrizetlen forrásból származó biztonsági rendszerek elemeinek megvásárlása rendkívül veszélyes a gyanútlan vagy hozzá nem értő autósok számára. Ezért nagyon fontosnak tartjuk hangsúlyozni a vásárlói tudatosságot, vagyis az adott alkatrészek és elemek ellenőrzött forrásból és számlával igazolt beszerzését, majd beszerelését, hiszen az elsődleges felelősséget mindig a tulajdonosnak kell viselnie.” Németh Mónika hozzátette: a kérdésben a testület legfontosabb célkitűzése, hogy más iparágakhoz hasonlóan elősegítsen egy olyan önszabályozáson alapuló, zárt rendszer kialakítását, amely segíti a piac megtisztulását.

Véleményvezér

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo