"Ugye te is arra szavazol, akire én?"

A politikai véleménykutatás egyik kevéssé kutatott területe, az emberek személyes kapcsolataiban megjelenő politikai véleménycsere. A személyek közötti politikai diskurzus feltételez egyfajta bizalmi kapcsolatot, hiszen a politikai nézetek kényes kérdésnek tekinthetők a mai Magyarországon. A Forsense 2009. októberi 1000 fős telefonos kutatásában arra kereste a választ, mennyire jellemző a magyar állampolgárokra, hogy másokkal a politikáról beszélgetnek, és mekkora mértékben bizonyul a pártválasztás ebből a szempontból döntőnek.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A megkérdezettek közel 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy sohasem szokott politikáról beszélgetni másokkal. A 18 évnél idősebb magyar lakosságra kivetítve ez több mint 3 millió embert jelent. A válaszolók 34 százaléka mondta azt, hogy 1-5 emberrel beszélget, 18 százaléka 6-15 emberrel és 9 százaléka több mint 15 emberrel. Átlagosan 5,7 emberrel beszélgetünk politikáról.

A nők, az alacsony jövedelműek, az alacsony iskolai végzettségűek illetve a fiatalok azok, akik kevesebb emberrel beszélgetnek politikáról. Az eredmény illeszkedik más politikai aktivitást vizsgáló kérdésekhez, amelyekben szintén a fiatalabb, illetve az alacsonyabb státuszú csoportok bizonyulnak apolitikusabbnak.

Pártpreferencia alapján vizsgálva a kérdést a Jobbik alacsonyabb átlagéletkorral rendelkező szavazóbázisa jelentősen eltér más csoportoktól: ők átlagban közel 14 emberrel beszélgetnek politikáról (13,69). Az utóbbi eredmény jól jellemzi a radikális párt más választói csoportoktól látványosan eltérő karakterét, és kiemeli az egyik fakort, ami a jobbik hirtelen megerősödésének a hátterében áll.

A pártpreferencia itt is döntő

Kutatásában a Forsense azt is megvizsgálta, hogy hány emberről tudják a politikai beszélgető partnereik körében a kérdezettek, hogy melyik pártra szavazna. Ha azt tekintjük 100 százaléknak, hogy hány emberrel beszélgetnek az emberek összesen politikáról, akkor azok aránya, akiknek tudják ebből a körből a pártpreferenciáját 30 százalék. Ez is azt mutatja, hogy a politikai preferencia még azok körében is kényes téma, akik beszélgetnek egymással politikáról. A kevés említés ellenére is érdekes kérdés, hogy az egyes párt szavazói körében mennyire jellemző az, hogy a saját párjukhoz köthető ismerőseik pártpreferenciáját ismerik.

Ha bárki véletlenül kiválaszt egy ember Magyarországon, és elkezd vele politikáról beszélgetni, akkor a legvalószínűbb, hogy Fidesz szavazó lesz az illető, mivel jelenleg a Fidesz támogatottsága a legmagasabb Magyarországon. Minél nagyobb egy párt támogatottsága annál valószínűbb, hogy egy véletlenül kiválasztott ember, az adott pártot fogja támogatni. Gyakorlatilag mindegyik párt szimpatizánsai esetében azt láthatjuk, hogy a véletlennél nagyobb valószínűséggel van saját pártjukat támogató ismerősük, barátjuk. Ez azt jelenti, hogy szívesebben beszélgetünk olyan emberekkel politikáról, akik ugyanarra a pártra szavaznak, mint mi. A legerősebb ilyen irányú hatást a Jobbik szavazóinál tapasztalható.

Véleményvezér

Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo