Pénzügyi kultúra: kettes alá!

A fiatalok egy része elutasító a hitelfelvétellel kapcsolatban, más része el sem tudja képzelni hitelek nélkül az életét - állapítja meg az MNB felmérése.

A fiatalok bár fontosnak és hasznosnak tartják a pénzügyi információkat, nem igazán érdeklődnek a téma iránt. A Magyar Nemzeti Bank által készíttetett felmérés szerint a 18-30 év közötti korosztálynak csak 20 százalékát foglalkoztatják a pénzügyek részletei. A felmérés tapasztalatai alapján a jegybank úgy döntött, hogy a közeljövőben tájékoztató kiadványt készít, amelyben a 18 évesek számára a legfontosabb pénzügyi kérdésekről nyújt információkat, ide sorolják a bankszámlát, a bankkártyát, a hiteleket, illetve a nyugdíjpénztárakat is.

A reprezentatív felmérést a 14-17 éves középiskolás, valamint a 18-30 éves fiatal felnőtt korosztály körében készíttette el a jegybank. A 14-17 évesek mindössze 10 százaléka, míg a 18-30 évesek 20 százaléka érdeklődik a pénzügyi világ hírei, valamint a pénzügyi szolgáltatások iránt. A csekély érdeklődés okai közé sorolják a megfelelő családi minta hiányát is. A felmérés alapján mindkét korosztályra jellemző, hogy pénzügyi tájékozottságukat és információikat a televízió, az újságok és a magazinok ismertetőiből szerzi. Ugyanakkor - különösen a 14-17 évesek körében -  nem tartják elegendőnek a pénzügyi termékekről és szolgáltatásokról rendelkezésükre álló információt, bizalmatlanok és elutasítóak a reklámokkal, hirdetésekkel szemben. A megkérdezettek körében a fiatalabbaknak kevesebb mint a fele tájékozódik előre az egyes pénzügyi termékek, szolgáltatások kiválasztásakor. A 18-30 évesek már közel kétharmad arányban válaszolták azt, hogy valamilyen szinten tájékozódnak, de az "alaposan tájékozódók" aránya továbbra sem éri el az összes megkérdezett 30 százalékát.

A szeptemberi kutatás elsődleges célja az állapotfelmérés volt, amelynek eredményeire konkrét akciók épülhetnek a jövőben - fűzi hozzá a jegybank. A kutatás részterületeinek legfontosabb tapasztalatai közül az MNB kiemeli, hogy a bankkártya a legnépszerűbb és legelterjedtebb pénzügyi termék a fiatalok körében. Ennek megfelelően erről rendelkeznek a legtöbb ismerettel, bár hiányosságok tapasztalhatóak az egyes kártyák funkcióit (betéti, hitel, terhelési) és biztonságos használatot illetően. A  megkérdezettek több mint 50 százaléka nem tekinti teljesen biztonságosnak a használatát, legtöbben attól félnek, hogy kártyájukat ellopják, vagy meghamisítják. A hitelekre vonatkozóan két markáns, családtól "örökölt" hozzáállás jelent meg a fiatalok körében: egy részük teljes mértékben elutasító a hitelfelvétellel kapcsolatban, más részük pedig el sem tudja képzelni hitelek nélkül az életét. A hitelezéssel kapcsolatban a fiatalok körében a három legismertebb fogalom a havi törlesztő részlet, a jelzálog és a futamidő volt.

A jegybanki kutatás szerint a fiatalok a legkevesebbet a nyugdíj-előtakarékosságról tudnak. Ez a téma nagyon távol áll tőlük, még azoktól is, akik a munkába állás miatt már választottak nyugdíjpénztárt. A válaszadók túlnyomó többsége azzal sincs tisztában, hogy mely típusú pénztár választása lehetséges, illetve kötelező.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo