Laboratóriumi körülmények között már bizonyították, hogy az emberek át tudják adni egymásnak az érzelmeket egyfajta érzelmi terjedés formájában. Hasonló eredményre jutottak nagy mintán végzett, 20 éven át tartó, valódi közösségekben történő adatgyűjtések során, ahol kiderült, hogy tartós hangulatok képesek terjedni ismerősi hálózatokon keresztül.
A Facebook azt vizsgálta nagy mintán, hogy mi történik a tisztán szöveg alapú kommunikáció során. A kísérletben 2012 januárjában 689 ezer, angol nyelven kommunikáló felhasználó vett részt – anélkül, hogy tudott volna róla. A kísérlethez a Facebook hírfolyam algoritmusát használták, ami folyamatosan szűri az összes felhasználó által látható információkat. A kísérlet során csupán ezeken a szűrési feltételeken változtattak. A tesztcsoportoknak más mennyiségben jelenített meg a Facebook egy héten keresztül negatív vagy éppen pozitív tartalmú üzeneteket az ismerőseiktől.
A kísérlet azt bizonyította be, hogy írott formájú, számítógép által közvetített felületen is képesek érzelmi hangulatok terjedni. Az emberekre hatással van az a hangulat, amit a Facebookon belül látnak, hiszen ha pozitívabb dolgokat tapasztalnak a virtuális környezetükben, pozitívabb megnyilatkozásaik lesznek nekik is.
Ugyanakkor a kísérlet több kérdést felvet. Egyrészről minden Facebook felhasználó elfogadja a regisztrációja során, hogy ilyen jellegű kísérleteket végezhet rajta a Facebook külön engedély nélkül, de mégis kérdés, hogy ez mennyire etikus. Ennél azonban fontosabb az, hogy mennyire vagyunk kitéve a közösségi hálózatnak, és annak tulajdonosainak?
„Az emberek eddigi egyik legnagyobb aggodalma az online világgal és a Facebookkal szemben is az volt, hogy mi ki látja az adataikat? Mi lesz, ha illetéktelenek kezébe kerülnek a fotók? Betörnek-e a lakásomba, ha bejelentkezem a nyaralásom során külföldről a Facebookba? Arra azonban kevesen gondoltak, hogy akár az érzelmi állapotukat is tudja befolyásolni a Facebook csupán egy gombnyomással – mondta el Lévai Richárd közösségimarketing-specialista. – Az adataink védelemében ugyanis sok mindent meg tudunk tenni. Megválogatjuk, hogy kivel mit osztunk meg, honnan jelentkezünk be, milyen fotókat rakunk fel, stb. De hogyan védhetjük meg magunkat a tudat alatti befolyásolástól?”
A szakértő szerint ideális esetben akár „jóra” is lehetne használni ezt a megoldást, hiszen ha 1.3 milliárd felhasználónál sokkal több pozitív üzenet jelenne meg, akkor az mindenki életére pozitív hatással lehetne elvileg. De vajon mennyire lenne etikus egy gombnyomással, mesterséges módon javítani az egész világ lelkiállapotán?