Kudarc az iskolai „Puszi és Pá” parkolás

Egyre több iskola előtt létesítenek „Puszi és Pá” (Kiss & Ride, K+R) parkolóhelyeket az önkormányzatok azzal az indokkal, hogy így biztonságosabban szállhatnak ki a gyerekek az iskolánál. A Levegő Munkacsoport megnézte, mennyire jól működnek ezek a parkolók. Az eredmény lesújtó, de van megoldás.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az iskolák melletti K+R parkolóhelyeken csak annyi időre szabad megállni, ameddig a gyerek kiszáll az autóból. A Levegő Munkacsoport négy budapesti iskolánál vizsgálta meg a reggeli iskolakezdés időszakában, hogy összességében mennyire váltak be ezek a parkolók.

Az ötlet jó, de a magyar kivitelezés siralmas
Az ötlet jó, de a magyar kivitelezés siralmas
Fotó: kozlekedesbiztonsag.kti.hu
A II. kerületi Áldás utcai, valamint a XI. kerületi Ádám Jenő és Teleki Blanka általános iskola esetében nem volt elég K+R parkolóhely az érkező autók számára, így komoly torlódások alakultak ki, ami fokozott légszennyezéshez is vezetett. Bár a XIII. kerületi Hegedűs Géza általános iskola előtt elegendő K+R parkolóhely áll rendelkezésre, az egymás után megálló és újrainduló autók miatt itt is érezhetően megnőtt a levegő szennyezettsége. Tehát a K+R parkolókkal a legtöbb helyen nem sikerült megszüntetni az iskoláknál reggelente kialakuló dugókat, a légszennyezés pedig mindenütt megmaradt. Amint pedig egyéb felmérésekből ismert, ez a szennyezés a tantermekbe is bejut és onnan csak lassan távozik.

Szegő Judit, a civil szervezet projektvezetője elmondta: „Az iskoláknál kialakított K+R legkárosabb hatása az, hogy megerősíti a tévhitet, amely szerint az autóval közlekedést természetesnek kell venni. Azt a tévhitet is erősíti, hogy a szülő jót tesz a gyerekével, ha autóval viszi az iskolába. Pedig épp az ellenkezője igaz: a gyermekek fejlődését, szocializációját hátráltatja, ha autóval mennek iskolába.”

Tóth Csaba, a Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa hozzátette: „A legjobb megoldás az, ha nem autóval viszik a gyerekeket az iskolába, az iskola előtti utcaszakaszokat pedig gépjárműforgalomtól mentessé alakítják, hogy a gyerekek biztonságosan besétálhassanak az iskolába, és kevesebb légszennyezés érje őket az utcán és a tanítás alatt. Mindenekelőtt tájékoztatni kell a szülőket arról, hogy a gyermekük és társadalom is jobban jár, ha gyalog, kerékpárral, esetleg tömegközlekedéssel közelítik meg az iskolát.”

Véleményvezér

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo