Kis összejövetelekből legendás fesztiválok

A nagy fesztiválok hasonló pályát futnak be szerte a világon: egyszerű, olcsó és barátságos zenei összejövetelekből egyre komfortosabb, profittermelésre képes, tömegeket vonzó rendezvényekké alakulnak.

A nemzetközi fesztiválmezőnyben vitathatatlanul a legnagyobb fesztiválok között tartják számon a Szigetet, az élmezőny prominens eseményei között. Minden idők legsikeresebb Sziget Fesztiválja volt a 2008-as, az immáron 16. alkalommal megrendezett esemény 6 napja elérte a - 2005-2006-ban 7 nap alatt beállított - 385 ezres látogatói rekordot.

A 16. alkalommal megrendezett Sziget "középkorúnak" mondható a hasonló jellegű, de még hosszabb múltra visszatekintő külföldi rendezvényekkel összevetve. Európa legrégebbi és legnagyobb ilyen jellegű fesztiváljai brit Glastonbury és a dán Roskilde alapításuk óta töretlen sikernek örvendenek. Jelentős különbség, hogy miközben a Glastonbury és a Roskilde fesztiválra 220-230 euróért árulják a fesztivál teljes időtartamára szóló jegyeket, addig a Sziget hetijegyek 120-150 (elővételben 100-120) euróba kerültek, s a napijeggyel 32 eurós árért lehetett bejutni a rendezvényre. Ugyancsak eltérés, hogy a brit és a dán fesztivál mindössze egy hosszú hétvégig (3 nap) tart, szemben a Sziget 5+1 napos programjával.

Közös vonások

Úgy tűnik a nagy fesztiválok hasonló pályát futnak be szerte a világon: egyszerű, olcsó és barátságos zenei összejövetelekből egyre komfortosabb, profittermelésre képes, tömegeket vonzó rendezvényekké alakulnak. "A nagy fesztiválok népszerűségének és növekedésének kulcsa, hogy az egyedi programszerkezetet - a nagy koncertek mellett kisebb színpadokon "rétegzenei" szereplők és sokfajta színházi, és egyéb kulturális program ötvözése - megtartva folyamatosan bővülhet zenei kínálatuk. Másrészt a fellépők megválasztásakor az aktuális irányvonalak követése a friss nemzetközi és helyi "húzónevek" szerepeltetésével elérhető, így mindig van lehetőség az újabb korosztályok bevonására látogatóként, s nem mellesleg a korábban megtalált korosztályok számára is bővül a zenei paletta." - összegzett Takács Gábor a Sziget Kft ügyvezető igazgatója.

A megújulás természetes velejárója e folyamatnak. Egy rendezvény palettájának összeállítása, változtatása stratégiai döntés. A Sziget már egy Európa-szerte ismert brand, mely ebben a korosztályban az egyik legerősebb Magyarországgal összekapcsolt image elem. Ennek felépítése mögött ott áll az elmúlt 15 év munkája. A kivívott népszerűség nagyon sok elemből tevődik össze, amelyben a zenei program, a magyar és külföldi fellépők aránya, a sokszínűség, a magyar fővárosban nyaralás, a különleges helyszín mind-mind lényeges összetevők. Ezekkel együttesen lehet elérni, hogy évente 30-35 ezer fiatal külföldi úgy dönt, ezt a fesztivált választja a nyári európai kínálatból, s az ideutazásra, programra, vendéglátásra itt költ Magyarországon.

Glastonbury fesztivál: 3 óra = 112 ezer jegyértékesítés

Európa vezető fesztiválja a leghosszabb múltra visszatekintő, Nagy-Britanniában megrendezett, Glastonbury fesztivál, amely "kortárs előadó-művészeti fesztivál"-ként határozza meg magát. Az 1970-ben - pontosan Jimi Hendrix halálának napján - életre kelt egynapos fesztivál, az angol hippi mozgalom Woodstockjaként vonult be a történelembe. Az első rendezvény családias hangulatban, 1500 résztvevővel zajlott, s a szomszédos farmról érkező reggeli tej már benne foglaltatott az 1 (azaz egy) fontos belépő árába.  A másodízben megrendezett fesztivált szeptember helyett már a nyári szezon egyik júniusi hétvégéjén rendezték, s azóta is tartja magát ez az időzítés. A háromnapos rendezvény másodízben ingyen, a támogatók és szponzorok adományaiból megrendezve, több mint tízezer látogatót vonzott.

A fesztivált Worthy Farmon, az Avalon-völgy többhektáros területén rendezték meg először, azóta a rendezvény területe többszörösére bővült. A helyszín a mitológia iránt érdeklődők számára külön vonzerőt és érdekességet jelent, hiszen a legenda szerint ezen a vidéken temették el Arthur királyt. A rendezvény - szellemiségét kifejezve - a kilencvenes évek elejéig a nukleáris fegyverkezés ellenességével tűnt ki, később a nemzetközi környezetvédő mozgalom támogatója lett. A 2000-es években a korábbi zenei irányzat mellett már a tánczenék is egyre nagyobb teret kaptak a programban.

A hangulathoz az első évtizedben hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően a helyenként térdig érő sár. Ennek ellenére évről-évre több ezerrel nőtt a látogatók száma, s néhány alkalommal az érdeklődés ugrásszerű növekedését a rendezvény csak egy-egy pihenőév beiktatásával tudta követni, mely alatt az infrastruktúrát az elvárásoknak megfelelő szintre fejlesztették. Az utóbbi időszak egyik legnagyobb kihívása volt a több mint százezer hétvégére érkező látogató lakókocsijának, sátrának biztonságos elhelyezése.

A léckerítéssel körülvett helyszínre még ez évben is több ezer "potyázó" juthatott be ingyen, a 134 ezer hétvégi jegyes, és a 37500 tiszteletjeggyel rendelkező látogató (személyzet, fellépők) mellett. A rendezvény népszerűségét jellemzi, hogy a fesztivál belépőit évek óta interneten értékesítik, s idén 112 ezer jegyet sikerült eladni alig 3 óra alatt, azelőtt, hogy a szervezők a fellépőket nyilvánosságra hozták volna, pedig a belépő díja magyar szemmel borsosnak mondható. A jegyárak 2003-ban lépték át a 100 fontot, 2008-ban 155 fontba kerültek.

A látogatók jelentős része a szigetországon belülről érkezik, de a külföldi látogatók aránya a program és a fellépők nemzetközi összetételéhez hasonlóan növekszik.

Roskilde - limitált jegyeladás

Dánia legnagyobb rockfesztiválja, a Roskilde szinte egyidős brit társával. Az 1971 óta megtartott fesztivál egyedülálló struktúrában működik, napjainkban is alig huszonöt ember szervezi, s a fesztivál ideje alatt a teendők nagy részét több ezer önkéntes látja el. A fesztivál évek óta napi százezres tömeget vonz, a teljes program összesen több mint kétszáz fellépőt takar, többségükben dán előadókat, valamint nemzetközi sztárokat.

A fesztivál megjelenése óta időről időre fellángoltak a viták a rendezvény előnyeit és hátrányait illetően, de az egyre emelkedő nézőszám - melyet 2000 körül több éven keresztül limitált jegyeladással, "csupán" 70-80 ezer bérlet értékesítésével igyekeztek kordában tartani -, bizonyította a rendezvény létjogosultságát. A rendezvény legnagyobb kérdését mindig az időjárás alakulása jelenti, hiszen az egész napos esőzés és a nyomában keletkező sártenger nem egyszer húzta már keresztül a szervezők számításait, s alakította át a programokat.

A hőskorszakban a program mintegy 20 koncertet jelentett, mára a koncertek 6 színpadon hallhatók, s zenei eseményeken túl, mozi- és táncsátrak, vitafórumok, filmvetítések és sportrendezvények színesítik a programot. A fesztiválon kiemelt szerepet kapnak a humanitárius szervezetek, amelyek az elmúlt 34 év során 85 millió dán koronát gyűjtöttek össze az iraki háború áldozatainak, az Amnesty Internationalnek, illetve a WWF-nek.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo