Kinövik az autók az utcát

Sok autós úgy érzi: mintha szűkülnének a parkolóhelyek, sőt, némely utca is... Pedig azok mérete nem változik – kocsijaink viszont egyre szélesebbek és hosszabbak.

 

A Németországban 1990-ben forgalomba hozott személykocsik átlagos szélessége 167.9 cm volt, míg a tavalyi átlag már 180.2 cm, mutatja a Duisburg-Esseni Egyetem Autóközlekedési Kutatóközpontjának vizsgálata. A furgonok átlag 185.3, a személykocsik 184.7 cm szélesek. Érdekes módon a terepjárók 183.9 cm-es átlagos szélességükkel csak a 3. helyen szerepelnek.

Kép: Pixabay

A legnépszerűbb kis limuzinok, mint a VW Golf és az Opel Astra csak átlag 175.5 cm-t foglal el szélességben – de ez sem segít, ha jobbról-balról nagyobb kocsik állnak.

Egyébként a “kicsik” is nőnek: az Opel Corsa 1990-ben még 1.53 cm széles volt, azóta ehhez 14 cm járult. A Golf ugyanebben az időszakban 1.68 m-ről 1.80 m-re “nőtt”, a BMW 3-as 1.65-ről 1.81-re. Szélesednek a karcsú sportkocsik is: a Porsche 911-es 1.65-ről 1.81 m-re.

Az amerikai kocsik 10, a Mercedesek “csak” 5.8 százalékkal lettek szélesebbek e közel 30 év alatt.
Ráadásul a felmérést készített szakemberek szerint 2025-re még átlag három centivel szélesebb autókkal kell számolnunk.
Jelentős részben felelősek a légszennyezésért az SUV-k
Negyedével nőtt a közlekedés széndioxid-kibocsátása 1990 óta Európában. A Párizsi Klímaegyezmény 2050-re kitűzött céljai eléréséhez viszont már 2035-re le kellene állítani a robbanómotoros modellek gyártását legalább a személyautó- és a furgonállomány tekintetében.
A néhány centis különbség első látásra nem tűnik olyan jelentősnek. A gond azoban (többek között) az, hogy a legtöbb parkológarázs még a kisebb autók, a hetvenes évek azokhoz mért építési szabályzatai szerint épült. Az akkori német előírások szerint egy parkolóhelynek legalább 2.3 m szélesnek kellett lennie.

Ez 180 centi széles kocsik esetén elég is, marad hely kiszállásra. Napjainkban az illetékesek legalább 250 cm-es parkolóhelyeket tartanak kielégítőnek ahhoz, hogy szélesebb kocsiknál is 30 fokos szögben ki lehessen nyitni az ajtókat a kényelmes kiszálláshoz, rakodáshoz.

Valószínűleg még nagyobb gondokat okozhat az autóméretek növekedése az utakon: terelésnél gyakran 2.5 m-re szűkülhet a pálya, ami a nagyobb furgonok, SUV-ok vezetői számára akár veszélyes is lehet.
Míg 1990 óta az autók átlagban 7.4 százalékkal lettek szélesebbek, a karosszériák csak 3.4 százalékkal lettek hosszabbak, míg a magasság 2 cm-el, átlagosan 1.55 cm-re emelkedett.

A parkológarázsok a megváltozott helyzetben választhatnak: áttérnek a kocsikat automatikusan, vezető nélkül szűk helyre berakó rendszerre – vagy szélesítik a helyeket – egyúttal többet kérve attól, aki nagyobb helyen parkol.

(Forrás: Die Welt)

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo