Kinövik az autók az utcát

Sok autós úgy érzi: mintha szűkülnének a parkolóhelyek, sőt, némely utca is... Pedig azok mérete nem változik – kocsijaink viszont egyre szélesebbek és hosszabbak.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

 

A Németországban 1990-ben forgalomba hozott személykocsik átlagos szélessége 167.9 cm volt, míg a tavalyi átlag már 180.2 cm, mutatja a Duisburg-Esseni Egyetem Autóközlekedési Kutatóközpontjának vizsgálata. A furgonok átlag 185.3, a személykocsik 184.7 cm szélesek. Érdekes módon a terepjárók 183.9 cm-es átlagos szélességükkel csak a 3. helyen szerepelnek.

Kép: Pixabay

A legnépszerűbb kis limuzinok, mint a VW Golf és az Opel Astra csak átlag 175.5 cm-t foglal el szélességben – de ez sem segít, ha jobbról-balról nagyobb kocsik állnak.

Egyébként a “kicsik” is nőnek: az Opel Corsa 1990-ben még 1.53 cm széles volt, azóta ehhez 14 cm járult. A Golf ugyanebben az időszakban 1.68 m-ről 1.80 m-re “nőtt”, a BMW 3-as 1.65-ről 1.81-re. Szélesednek a karcsú sportkocsik is: a Porsche 911-es 1.65-ről 1.81 m-re.

Az amerikai kocsik 10, a Mercedesek “csak” 5.8 százalékkal lettek szélesebbek e közel 30 év alatt.
Ráadásul a felmérést készített szakemberek szerint 2025-re még átlag három centivel szélesebb autókkal kell számolnunk.
Jelentős részben felelősek a légszennyezésért az SUV-k
Negyedével nőtt a közlekedés széndioxid-kibocsátása 1990 óta Európában. A Párizsi Klímaegyezmény 2050-re kitűzött céljai eléréséhez viszont már 2035-re le kellene állítani a robbanómotoros modellek gyártását legalább a személyautó- és a furgonállomány tekintetében.
A néhány centis különbség első látásra nem tűnik olyan jelentősnek. A gond azoban (többek között) az, hogy a legtöbb parkológarázs még a kisebb autók, a hetvenes évek azokhoz mért építési szabályzatai szerint épült. Az akkori német előírások szerint egy parkolóhelynek legalább 2.3 m szélesnek kellett lennie.

Ez 180 centi széles kocsik esetén elég is, marad hely kiszállásra. Napjainkban az illetékesek legalább 250 cm-es parkolóhelyeket tartanak kielégítőnek ahhoz, hogy szélesebb kocsiknál is 30 fokos szögben ki lehessen nyitni az ajtókat a kényelmes kiszálláshoz, rakodáshoz.

Valószínűleg még nagyobb gondokat okozhat az autóméretek növekedése az utakon: terelésnél gyakran 2.5 m-re szűkülhet a pálya, ami a nagyobb furgonok, SUV-ok vezetői számára akár veszélyes is lehet.
Míg 1990 óta az autók átlagban 7.4 százalékkal lettek szélesebbek, a karosszériák csak 3.4 százalékkal lettek hosszabbak, míg a magasság 2 cm-el, átlagosan 1.55 cm-re emelkedett.

A parkológarázsok a megváltozott helyzetben választhatnak: áttérnek a kocsikat automatikusan, vezető nélkül szűk helyre berakó rendszerre – vagy szélesítik a helyeket – egyúttal többet kérve attól, aki nagyobb helyen parkol.

(Forrás: Die Welt)

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo