Kinövik az autók az utcát

Sok autós úgy érzi: mintha szűkülnének a parkolóhelyek, sőt, némely utca is... Pedig azok mérete nem változik – kocsijaink viszont egyre szélesebbek és hosszabbak.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A Németországban 1990-ben forgalomba hozott személykocsik átlagos szélessége 167.9 cm volt, míg a tavalyi átlag már 180.2 cm, mutatja a Duisburg-Esseni Egyetem Autóközlekedési Kutatóközpontjának vizsgálata. A furgonok átlag 185.3, a személykocsik 184.7 cm szélesek. Érdekes módon a terepjárók 183.9 cm-es átlagos szélességükkel csak a 3. helyen szerepelnek.

Kép: Pixabay

A legnépszerűbb kis limuzinok, mint a VW Golf és az Opel Astra csak átlag 175.5 cm-t foglal el szélességben – de ez sem segít, ha jobbról-balról nagyobb kocsik állnak.

Egyébként a “kicsik” is nőnek: az Opel Corsa 1990-ben még 1.53 cm széles volt, azóta ehhez 14 cm járult. A Golf ugyanebben az időszakban 1.68 m-ről 1.80 m-re “nőtt”, a BMW 3-as 1.65-ről 1.81-re. Szélesednek a karcsú sportkocsik is: a Porsche 911-es 1.65-ről 1.81 m-re.

Az amerikai kocsik 10, a Mercedesek “csak” 5.8 százalékkal lettek szélesebbek e közel 30 év alatt.
Ráadásul a felmérést készített szakemberek szerint 2025-re még átlag három centivel szélesebb autókkal kell számolnunk.
Jelentős részben felelősek a légszennyezésért az SUV-k
Negyedével nőtt a közlekedés széndioxid-kibocsátása 1990 óta Európában. A Párizsi Klímaegyezmény 2050-re kitűzött céljai eléréséhez viszont már 2035-re le kellene állítani a robbanómotoros modellek gyártását legalább a személyautó- és a furgonállomány tekintetében.
A néhány centis különbség első látásra nem tűnik olyan jelentősnek. A gond azoban (többek között) az, hogy a legtöbb parkológarázs még a kisebb autók, a hetvenes évek azokhoz mért építési szabályzatai szerint épült. Az akkori német előírások szerint egy parkolóhelynek legalább 2.3 m szélesnek kellett lennie.

Ez 180 centi széles kocsik esetén elég is, marad hely kiszállásra. Napjainkban az illetékesek legalább 250 cm-es parkolóhelyeket tartanak kielégítőnek ahhoz, hogy szélesebb kocsiknál is 30 fokos szögben ki lehessen nyitni az ajtókat a kényelmes kiszálláshoz, rakodáshoz.

Valószínűleg még nagyobb gondokat okozhat az autóméretek növekedése az utakon: terelésnél gyakran 2.5 m-re szűkülhet a pálya, ami a nagyobb furgonok, SUV-ok vezetői számára akár veszélyes is lehet.
Míg 1990 óta az autók átlagban 7.4 százalékkal lettek szélesebbek, a karosszériák csak 3.4 százalékkal lettek hosszabbak, míg a magasság 2 cm-el, átlagosan 1.55 cm-re emelkedett.

A parkológarázsok a megváltozott helyzetben választhatnak: áttérnek a kocsikat automatikusan, vezető nélkül szűk helyre berakó rendszerre – vagy szélesítik a helyeket – egyúttal többet kérve attól, aki nagyobb helyen parkol.

(Forrás: Die Welt)

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo