A tavalyinál közel 4 ezer forinttal többet, összesen átlagosan 56.355 forintot szánnak ajándékokra a megkérdezettek. Az elkölteni tervezett összeg nagyságát számos tényező, például a lakóhely típusa is befolyásolja: a 100 ezer forintnál többet költők aránya a megyeszékhelyen élők körében a legmagasabb, 18%, míg az egyéb városokban élők terveznek a legkevésbé ennyit költeni, hiszen mindössze 7%-uk mondta ezt. Az egy főre jutó összeg is emelkedett, idén ez jellemzően 10.084 forintos kiadást jelent – derült ki a Budapest Bank kutatásából.
Az elmúlt évben 39-ről 34%-ra csökkent azoknak az aránya, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra, miközben az elmúlt évek növekedését folytatva idén 33% helyett már 38% vallja, hogy nem kell takarékoskodnia az ünneppel járó költségek miatt. A válaszadók 33%-a mondta, hogy a karácsonyi kiadásait az aktuális havi fizetése fedezi, míg 29% többek közt az általános tartalékaiból, 26% az aktuális fizetéséből, 23% pedig az erre a célra félretett pénzből is fedezi az ünnep költségeit. A lakosság mindössze 4%-a említette, hogy hitelkártya-keretét is igénybe veszi.
Az ajándékokért a megkérdezettek 70%-a készpénzzel is fizet, a második legnépszerűbb fizetési megoldás az interneten keresztüli bankkártyás fizetés (29%). Ezt a hagyományos betéti kártyával történő fizetés követi 27%-kal, a hitelkártyás fizetések aránya 10%. A hitelkártya keret költés tekintetében nincs jelentős változás tavalyhoz képest, ezúttal is körülbelül 70 ezer forint felhasználását tervezik a megkérdezettek.
Azok, akik hitelt is felvesznek a karácsonyi ajándékok vásárlásához, jellemzően a költségek 24%-át tervezik ily módon fedezni, ebben nincs változás az előző évhez képest. Ez az arány a 23-29 évesek körében a tavalyi 17-ről 7%-ra, míg a 60-69-es korosztály esetében 29-ről 14%-ra csökkent ez az arány.
A fiatalok és a nők fordítanak több időt ajándékvásárlásra
Egy év alatt 70-ről 74%-ra nőtt azoknak az aránya, akik előre átgondolják, hogy kinek, milyen értékben vesznek majd meglepetést – igaz, az alapos tervezés ellenére a válaszadók fele (51%) vallja, hogy hajlamos túlköltekezni ilyenkor. A magyarok 89%-a szerint nem az ajándék értéke a fontos, ennek ellenére minden negyedik megkérdezett (25%) mérlegeli a meglepetések beszerzésekor, hogy a megajándékozottól körülbelül milyen értékű meglepetésre számíthat.
Elsősorban a nőkre jellemző (24% a férfiak 15%-ához képest), hogy előre eltervezik, kinek mit adnának, és ezzel a listával indulnak vásárolni. Egy év alatt 49-ről 45%-ra csökkent azok aránya, akik ugyan körülbelül tudják, mit szeretnének venni, az üzletek kínálata mégis nagyban befolyásolja a választásukat. Az ajándékok kiválasztását nézve tavalyhoz képest 3-ról 8%-ra nőtt azok aránya, akik inkább biztosra mennek, és megkérdezik az ajándékozottól, hogy mit szeretnének.
A magyarok jellemzően 6,2 nap alatt szerzik be az ajándékokat, a nemek közti eltérés azonban itt is megmutatkozik, hiszen míg a férfiak 5 nap alatt letudják a vásárlást, addig a nők jellemzően 7,3 napot fordítanak erre. Érdekesség, hogy a 23-29 éves korosztály kiemelkedően sok időt, összesen 8,1 napot tölt az ajándékvásárlással. A digitális fizetési módok terjedését mutatja az is, hogy az ajándékokat a leggyakrabban (64%) ma már webáruházakban veszik meg a megkérdezettek, amelyeket a bevásárlóközpontok követnek (63%), majd a szuper- és hipermarketek következnek 50%-kal.
Átlag 7 embert ajándékozunk meg
A válaszadók átlagosan közel hét embernek vesznek ajándékot idén – ez a szám a nők esetében nyolc, míg a férfiak körében csupán öt. A legtöbben párjukat (74%), gyermekeiket, vagy unokáikat (64% – itt a férfiak esetében 57%, a nőknél pedig 71% ez az arány) és szüleiket (61%) szokták meglepni ajándékkal. Ezzel szemben a testvéreiknek már csak 44%, apósuknak-anyósuknak 30%, a barátaiknak 21%, a munkatársaiknak pedig alig 5% ajándékoz valamit karácsonykor.
2018-ban partnerüknek legtöbben illatszert, ruhaneműt és könyvet ajándékoznak; a gyermekeknek és unokáknak szánt ajándékok közül pedig a játékok, a ruhaneműk és a könyvek kerültek fel a képzeletbeli dobogóra; míg a szülőknek legtöbben illatszereket, édességet és könyvet vásárolnak. Ugyanakkor a slágerajándékok mellett egyre népszerűbbek az ajándékutalványok is, amelyet az egy évvel ezelőtt mért 18% helyett immár 24% választ ajándékként.