Idén több megy el ajándékra

2018-ban a tavalyihoz képest többet, átlagosan 56 ezer forintot költenek majd karácsonyi ajándékra a magyarok, valamint nőtt az egy személy ajándékára szánt összeg is. Fejenként hét embernek veszünk ajándékot és átlagosan hat napot töltünk vásárlással.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A tavalyinál közel 4 ezer forinttal többet, összesen átlagosan 56.355 forintot szánnak ajándékokra a megkérdezettek. Az elkölteni tervezett összeg nagyságát számos tényező, például a lakóhely típusa is befolyásolja: a 100 ezer forintnál többet költők aránya a megyeszékhelyen élők körében a legmagasabb, 18%, míg az egyéb városokban élők terveznek a legkevésbé ennyit költeni, hiszen mindössze 7%-uk mondta ezt. Az egy főre jutó összeg is emelkedett, idén ez jellemzően 10.084 forintos kiadást jelent – derült ki a Budapest Bank kutatásából.

Az elmúlt évben 39-ről 34%-ra csökkent azoknak az aránya, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra, miközben az elmúlt évek növekedését folytatva idén 33% helyett már 38% vallja, hogy nem kell takarékoskodnia az ünneppel járó költségek miatt. A válaszadók 33%-a mondta, hogy a karácsonyi kiadásait az aktuális havi fizetése fedezi, míg 29% többek közt az általános tartalékaiból, 26% az aktuális fizetéséből, 23% pedig az erre a célra félretett pénzből is fedezi az ünnep költségeit. A lakosság mindössze 4%-a említette, hogy hitelkártya-keretét is igénybe veszi.

Másnak még jól jön
Kép:sxc

Az ajándékokért a megkérdezettek 70%-a készpénzzel is fizet, a második legnépszerűbb fizetési megoldás az interneten keresztüli bankkártyás fizetés (29%). Ezt a hagyományos betéti kártyával történő fizetés követi 27%-kal, a hitelkártyás fizetések aránya 10%. A hitelkártya keret költés tekintetében nincs jelentős változás tavalyhoz képest, ezúttal is körülbelül 70 ezer forint felhasználását tervezik a megkérdezettek.

Azok, akik hitelt is felvesznek a karácsonyi ajándékok vásárlásához, jellemzően a költségek 24%-át tervezik ily módon fedezni, ebben nincs változás az előző évhez képest. Ez az arány a 23-29 évesek körében a tavalyi 17-ről 7%-ra, míg a 60-69-es korosztály esetében 29-ről 14%-ra csökkent ez az arány.

A gyereknek még mindig a játék az igazi ajándék
Idén karácsonykor a magyar gyermekek 2-3 különböző játékra is számíthatnak, melyekre a szülők többsége 10 ezer forintnál is többet költ. Játékvásárláskor figyelni kell az ajándék minőségére is, ebben a CE jelölés a szülők legnagyobb segítsége.
„Egyre inkább a tudatos hitelfelvétel jellemzi az embereket, jobban átgondolják, a lehetőségeikhez mérten mire és milyen típusú hitelt vegyenek igénybe” – mutat rá Somogyi Péter, a Budapest Bank lakossági termékfejlesztési vezetője. „A karácsonyi szezonban számos akcióval találkozhatnak a fogyasztási hitelek terén, ideértve a személyi kölcsönöket, a hitelkártyákat, valamint az áruhiteleket is. Érdemes a vásárlások előtt tájékozódni a lehetőségekről, mert egy jól megválasztott hitellel és ehhez kapcsolódó részletfizetési megoldással nem csak az egyszeri kiadások csökkenthetőek, hanem a teljes visszafizetendő összeg is.”

A fiatalok és a nők fordítanak több időt ajándékvásárlásra

Egy év alatt 70-ről 74%-ra nőtt azoknak az aránya, akik előre átgondolják, hogy kinek, milyen értékben vesznek majd meglepetést – igaz, az alapos tervezés ellenére a válaszadók fele (51%) vallja, hogy hajlamos túlköltekezni ilyenkor. A magyarok 89%-a szerint nem az ajándék értéke a fontos, ennek ellenére minden negyedik megkérdezett (25%) mérlegeli a meglepetések beszerzésekor, hogy a megajándékozottól körülbelül milyen értékű meglepetésre számíthat.

Elsősorban a nőkre jellemző (24% a férfiak 15%-ához képest), hogy előre eltervezik, kinek mit adnának, és ezzel a listával indulnak vásárolni. Egy év alatt 49-ről 45%-ra csökkent azok aránya, akik ugyan körülbelül tudják, mit szeretnének venni, az üzletek kínálata mégis nagyban befolyásolja a választásukat. Az ajándékok kiválasztását nézve tavalyhoz képest 3-ról 8%-ra nőtt azok aránya, akik inkább biztosra mennek, és megkérdezik az ajándékozottól, hogy mit szeretnének.

Nem ártana tudni, mire jó az okoseszköz, mielőtt megvesszük a gyereknek
Egy közelmúltban készült felmérés szerint Angliában az 5-12 éves gyerekek 64 százaléka kevesebb időt tölt a szabadban, mint a börtönben ülő rabok, akiknek napi 1 óra séta van előírva. Valószínűleg nem kapnánk ennél biztatóbb eredményeket itthon sem.
A megkérdezettek 74%-át zavarja a karácsony előtti rohanás az ajándékok után, a válaszadók fele (46%) talán ezért is már 1 hónappal az ünnep előtt beszerzi a meglepetéseket. Jellemzően a férfiak és 23-29 év közöttiek azok, akik a karácsony előtti két hétben, vagy épp az utolsó pillanatban szerzik be a meglepetést, míg a nők sokkal nagyobb arányban már több, mint 1 hónappal korábban megveszik őket.

A magyarok jellemzően 6,2 nap alatt szerzik be az ajándékokat, a nemek közti eltérés azonban itt is megmutatkozik, hiszen míg a férfiak 5 nap alatt letudják a vásárlást, addig a nők jellemzően 7,3 napot fordítanak erre. Érdekesség, hogy a 23-29 éves korosztály kiemelkedően sok időt, összesen 8,1 napot tölt az ajándékvásárlással. A digitális fizetési módok terjedését mutatja az is, hogy az ajándékokat a leggyakrabban (64%) ma már webáruházakban veszik meg a megkérdezettek, amelyeket a bevásárlóközpontok követnek (63%), majd a szuper- és hipermarketek következnek 50%-kal.

Átlag 7 embert ajándékozunk meg

A válaszadók átlagosan közel hét embernek vesznek ajándékot idén – ez a szám a nők esetében nyolc, míg a férfiak körében csupán öt. A legtöbben párjukat (74%), gyermekeiket, vagy unokáikat (64% – itt a férfiak esetében 57%, a nőknél pedig 71% ez az arány) és szüleiket (61%) szokták meglepni ajándékkal. Ezzel szemben a testvéreiknek már csak 44%, apósuknak-anyósuknak 30%, a barátaiknak 21%, a munkatársaiknak pedig alig 5% ajándékoz valamit karácsonykor.

2018-ban partnerüknek legtöbben illatszert, ruhaneműt és könyvet ajándékoznak; a gyermekeknek és unokáknak szánt ajándékok közül pedig a játékok, a ruhaneműk és a könyvek kerültek fel a képzeletbeli dobogóra; míg a szülőknek legtöbben illatszereket, édességet és könyvet vásárolnak. Ugyanakkor a slágerajándékok mellett egyre népszerűbbek az ajándékutalványok is, amelyet az egy évvel ezelőtt mért 18% helyett immár 24% választ ajándékként.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo