Hódít a vegán a kozmetikumoknál is

Hódít a veganizmus Magyarországon, legalábbis ezt látszik alátámasztani az NRC Piackutató és a CD kozmetikai márka felmérése, amely szerint a magyar nők 53 százaléka próbálja elkerülni az olyan kozmetikumokat, amelyek állati eredetű összetevőket tartalmaznak. A magyar hölgyek 11 százaléka igyekszik beépíteni napi rutinjába a vegán termékek használatát, 86 százalékuk pedig nyitott arra, hogy kipróbáljon ilyen terméket. A választék is egyre nagyobb vegán kozmetikumokból, és külön jelölések segítik az eligazodást a vásárlók számára.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Maga a vegán fogalom egyszerre jelent életformát és filozófiát is. Azok, akik követik, tartózkodnak az állati termékek fogyasztásától (ez nemcsak a húst és halat takarja, hanem a tejtermékeket, tojást és gyakran a mézet is, továbbá egyéb állati eredetű anyagokat), és azoktól a szépségápolási termékektől is, amelyek állati eredetű összetevőket tartalmaznak, vagy állatokon tesztelték őket. Akik igazán szigorúan követik ezt az életmódot, akkor is az állatok és a környezet védelmét tartják szem előtt, ha szépségápolásról van szó, ezért olyan tusfürdőket, dezodorokat és egyéb termékeket választanak, amelyek nem tartalmaznak állati eredetű összetevőt vagy vitatott alapanyagokat. (Persze a növényi alapanyagok egy része sem éppen környezetbarát.)

És egyre többen gondolkodnak így Magyarországon: az NRC és a CD közös felmérése szerint a magyar nők jelentős többsége (65 százaléka) számára az ár és a termék illata a döntő, de sokan az összetevőket is megvizsgálják, mielőtt szépségápolási terméket vásárolnának.  A megkérdezettek 46 százaléka a különböző védjegyekre, jelzésekre is odafigyel, amelyek például arra vonatkozhatnak, hogy az adott termék bio vagy éppen nem tesztelték állatokon. Még többen igyekeznek kerülni a különböző állati összetevőket, a magyar nők 53 százaléka próbálja mellőzni az olyan kozmetikumokat, amelyekben ilyen alapanyagokat találni.

Fontos hívószó a fogyasztónak az egészség
A lakosság átalakuló fogyasztási szerkezetében egyre erősödik az a tendencia, mely szerint az egészséges és egészségesnek gondolt termékekre és szolgáltatásokra egyre nagyobb figyelmet fordítanak a háztartások.
Ezeket a jelöléseket figyeljük, ha vegán kozmetikumot keresünk

A CD márka által bevezetett CD Reinheitsgebot jelölés azt mutatja meg, hogy a termékek teljesen mentesek a vitatott összetevőktől, és állati eredetű alapanyagot sem tartalmaznak. A jelölést viselő CD termékek vegán voltára a Vegan Society vegán védjegye is garanciát jelent. A logójukat viselő termékek tesztmentesek és vegánok, megkövetelik a GMO összetevők jelölését, ezek és az előállításhoz használt ipari segédeszközök esetében sem engedik az állati eredetű összetevők felhasználását. A Vegan Action - Certified Vegan logóját szintén akkreditált vegán és állat tesztmentes termékek kaphatják.

Ha egy terméken nem látunk a vegán jelleget igazoló logót, az sem jelenti feltétlenül azt, hogy vegánként mellőzni kell. Egyes termékek véletlenül is lehetnek vegánok, mások pedig, bár az összetevők alapján jogosultak lennének a logók használatára, nem kívánják kifizetni az ezekkel járó licensz díjakat.

Érdekes, hogy a felmérés szerint már a nők 11 százaléka igyekszik beépíteni a napi rutinjába a kifejezetten vegán szépségápolási cikkek használatát. Ennél azonban jóval magasabb azoknak az aránya, akik szívesen használnának állati kísérleteket és az állati eredetű összetevőket mellőző termékeket. A megkérdezettek 33 százaléka mondta azt, hogy egészen biztosan kipróbál majd ilyen kozmetikumokat, míg 53 százalék nyilatkozott úgy, hogy valószínűleg ad majd lehetőséget ezeknek a termékeknek a közeljövőben. Ez pedig azt jelenti, hogy a magyar nők döntő többsége, 86 százaléka nyitott a vegán kozmetikumokra.

Mit jelent az, hogy vegán?
A vegán kifejezés megalkotását Donald Watson nevéhez kötik, aki a brit Vegán Társaság társalapítója, és 1944-ben úgy fogalmazott, hogy a szó a „tejtermék nélküli vegetáriánus” jelentéssel azonos. Később, 1951-ben kibővítették a veganizmus definícióját, s ma már a „világnézet, amely szerint az embernek az állatok kizsákmányolása nélkül kellene élni” jelentést kötik hozzá. Ebbe pedig a kozmetikai termékek is beletartoznak.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo