Ezekre a szárnyakra a madarak is irigykedve néznek majd

A repülőgépek szárnyai ismeretesen hagyományosan vastagok és szilárdok. A NASA, az amerikai Űrkutatási Hivatal kutatói most olyan szárnyat dolgoztak ki, amely repülés közben módosítja az alakját.

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A négy méter széles szárny alkotórészek ezreiből áll, és a madarak szárnyára emlékeztet, számolt be a kutatásról a NASA egyik mérnökének beszámolója alapján a CNN. A szerkezet ahhoz hasonlóan működik, mint amikor például egy nagy ragadozómadár másként állítja a szárnyait mozgató ízületeket, izmokat amikor felszáll és megint másként, amikor támad és lecsap áldozatára.

Egy darabig még ilyen szárnyakkal repülünk (Kép:Pixabay)

A projekten a NASA mellett a Massachusetts Műegyetem szakértői dolgoznak és úgy látják, hogy munkájukkal a jövőben általában lényegesen hatékonyabbá lehet tenni a repülőgépek gyártását és karbantartását.

A Boeing 787-es Dreamliner óriás utasszállítóját olyan nagy alkotórészekből állítják össze, hogy külső telephelyről, még azoknál is nagyobb gépekkel kell a törzseket az összeszerelő üzembe szállítani. Hasonló a helyzet az Airbus A380 esetében is. Az ehhez a gyártási modellhez szükséges infrastruktúra rendkívül költséges. A kutatások ezért azt célozzák, hogy az új eljárással helyben, a drága külső beruházások nélkül lehessen gyártani a repülőket.

Az új típusú szárnyak kialakításánál polyetherimidet fecskendeznek 3 D-s eljárással készülő keretekbe. Az elemeket a kísérleti fázisban kézi munkával kötik össze, de a munkát később robotok tudják átvenni. A rendkívül könnyű, moduláris szerkezet szállításának nincs nehézsége, ugyanakkor alkalmas arra is, hogy az űrbe küldjék. Ott azután ugyancsak robotok segítségével hozhatnak létre nagy szerkezeteket.

Míg az olcsóbb, hajlékonyabb repülőgépek gondolata vonzó lehet a légitársaságok számára, nagy nehézségeket kell még legyőzni, amíg azok megelenhetnek a repülőtereken. A kulcskérdés az anyag integrálása a jelenleg használt szerkezetekbe, ami teljesen felforgatná a hagyományos repülőgép-tervezést, ennek óriási anyagi következményeivel. Ugyanakkor a gépek moduláris gyártása alapvetően megkönnyítené a javítást. Nem lenne másra szükség, mint a hibás részeket másik elemre cserélni, mutatnak rá a forradalmi újítás tervezői.

Véleményvezér

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.
Mit okoz a fedezetlen nyugdíjemelés?

Mit okoz a fedezetlen nyugdíjemelés? 

A repülőrajt elmaradt, helyette választási pénzszórás folyik.
Trump korbácsot ragad Putyin ellen

Trump korbácsot ragad Putyin ellen 

Putyinnak most már keményebben odavágnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo