Ezekre a szárnyakra a madarak is irigykedve néznek majd

A repülőgépek szárnyai ismeretesen hagyományosan vastagok és szilárdok. A NASA, az amerikai Űrkutatási Hivatal kutatói most olyan szárnyat dolgoztak ki, amely repülés közben módosítja az alakját.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A négy méter széles szárny alkotórészek ezreiből áll, és a madarak szárnyára emlékeztet, számolt be a kutatásról a NASA egyik mérnökének beszámolója alapján a CNN. A szerkezet ahhoz hasonlóan működik, mint amikor például egy nagy ragadozómadár másként állítja a szárnyait mozgató ízületeket, izmokat amikor felszáll és megint másként, amikor támad és lecsap áldozatára.

Egy darabig még ilyen szárnyakkal repülünk (Kép:Pixabay)

A projekten a NASA mellett a Massachusetts Műegyetem szakértői dolgoznak és úgy látják, hogy munkájukkal a jövőben általában lényegesen hatékonyabbá lehet tenni a repülőgépek gyártását és karbantartását.

A Boeing 787-es Dreamliner óriás utasszállítóját olyan nagy alkotórészekből állítják össze, hogy külső telephelyről, még azoknál is nagyobb gépekkel kell a törzseket az összeszerelő üzembe szállítani. Hasonló a helyzet az Airbus A380 esetében is. Az ehhez a gyártási modellhez szükséges infrastruktúra rendkívül költséges. A kutatások ezért azt célozzák, hogy az új eljárással helyben, a drága külső beruházások nélkül lehessen gyártani a repülőket.

Az új típusú szárnyak kialakításánál polyetherimidet fecskendeznek 3 D-s eljárással készülő keretekbe. Az elemeket a kísérleti fázisban kézi munkával kötik össze, de a munkát később robotok tudják átvenni. A rendkívül könnyű, moduláris szerkezet szállításának nincs nehézsége, ugyanakkor alkalmas arra is, hogy az űrbe küldjék. Ott azután ugyancsak robotok segítségével hozhatnak létre nagy szerkezeteket.

Míg az olcsóbb, hajlékonyabb repülőgépek gondolata vonzó lehet a légitársaságok számára, nagy nehézségeket kell még legyőzni, amíg azok megelenhetnek a repülőtereken. A kulcskérdés az anyag integrálása a jelenleg használt szerkezetekbe, ami teljesen felforgatná a hagyományos repülőgép-tervezést, ennek óriási anyagi következményeivel. Ugyanakkor a gépek moduláris gyártása alapvetően megkönnyítené a javítást. Nem lenne másra szükség, mint a hibás részeket másik elemre cserélni, mutatnak rá a forradalmi újítás tervezői.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo