Ezekre a szárnyakra a madarak is irigykedve néznek majd

A repülőgépek szárnyai ismeretesen hagyományosan vastagok és szilárdok. A NASA, az amerikai Űrkutatási Hivatal kutatói most olyan szárnyat dolgoztak ki, amely repülés közben módosítja az alakját.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A négy méter széles szárny alkotórészek ezreiből áll, és a madarak szárnyára emlékeztet, számolt be a kutatásról a NASA egyik mérnökének beszámolója alapján a CNN. A szerkezet ahhoz hasonlóan működik, mint amikor például egy nagy ragadozómadár másként állítja a szárnyait mozgató ízületeket, izmokat amikor felszáll és megint másként, amikor támad és lecsap áldozatára.

Egy darabig még ilyen szárnyakkal repülünk (Kép:Pixabay)

A projekten a NASA mellett a Massachusetts Műegyetem szakértői dolgoznak és úgy látják, hogy munkájukkal a jövőben általában lényegesen hatékonyabbá lehet tenni a repülőgépek gyártását és karbantartását.

A Boeing 787-es Dreamliner óriás utasszállítóját olyan nagy alkotórészekből állítják össze, hogy külső telephelyről, még azoknál is nagyobb gépekkel kell a törzseket az összeszerelő üzembe szállítani. Hasonló a helyzet az Airbus A380 esetében is. Az ehhez a gyártási modellhez szükséges infrastruktúra rendkívül költséges. A kutatások ezért azt célozzák, hogy az új eljárással helyben, a drága külső beruházások nélkül lehessen gyártani a repülőket.

Az új típusú szárnyak kialakításánál polyetherimidet fecskendeznek 3 D-s eljárással készülő keretekbe. Az elemeket a kísérleti fázisban kézi munkával kötik össze, de a munkát később robotok tudják átvenni. A rendkívül könnyű, moduláris szerkezet szállításának nincs nehézsége, ugyanakkor alkalmas arra is, hogy az űrbe küldjék. Ott azután ugyancsak robotok segítségével hozhatnak létre nagy szerkezeteket.

Míg az olcsóbb, hajlékonyabb repülőgépek gondolata vonzó lehet a légitársaságok számára, nagy nehézségeket kell még legyőzni, amíg azok megelenhetnek a repülőtereken. A kulcskérdés az anyag integrálása a jelenleg használt szerkezetekbe, ami teljesen felforgatná a hagyományos repülőgép-tervezést, ennek óriási anyagi következményeivel. Ugyanakkor a gépek moduláris gyártása alapvetően megkönnyítené a javítást. Nem lenne másra szükség, mint a hibás részeket másik elemre cserélni, mutatnak rá a forradalmi újítás tervezői.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo