Bevált a behajtási zóna

Kétszeresére bővül hétfőtől a londoni díjasított övezet, amelybe hétköznaponként csak 8 font (3100 forint) befizetése ellenében lehet magánautóval behajtani.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az eredeti, húsz négyzetkilométeres belvárosi fizetős zónát, amely eddig a kelet-londoni Tower-híd vonalától a Hyde Parkot határoló Park Lane sugárútig terjedt, Ken Livingstone polgármester kezdeményezésére éppen négy éve hozták létre, az akkor már rendkívüli forgalmi torlódások és a levegőszennyezés csökkentése, valamint a tömegközlekedés fejlesztésének pótlólagos finanszírozása végett.

A díj kezdetben napi 5 font (1950 forint) volt, de ezt tavaly 8 fontra (3100 forint) emelték. A díjat minden négy- vagy több kerekű, belső égésű motorral hajtott, nem tömegközlekedési vagy egyéb közszolgálati jármű vezetőjének meg kell fizetnie, ha hétköznap kocsijával átlépi a kijelölt zóna határát. A fizetési kötelezettség nem vonatkozik a hibrid üzemű - elektromos és benzinhajtású - motorral felszerelt autókra, valamint a motorkerékpárokra.

A díjfizetés elmulasztása 100 fontos bírságot von maga után. A 2003 februárja óta létező londoni fizetős zóna eddig is a világ legnagyobb városi forgalomkorlátozó rendszere volt, de a hétfőn életbe lépő kiterjesztésig csak a legszűkebb áteresztő-képességű belső városrészeket, köztük a Cityt és westminsteri kormányzati negyedet foglalta magában.

Hétfőtől azonban olyan, a szűkebb értelemben vett belvároshoz nem tartozó kerületek is a fizetős övezetbe esnek, mint a Bayswater, a Notting Hill, Kensington és Chelsea, valamint a legtöbb nagykövetségnek, köztük a magyarnak is otthont nyújtó Belgravia. A hírhedten autógyűlölő Livingstone - aki egy ízben nyilvánosan "idiótáknak" nevezte a Londonban négykerék-meghajtású terepjárókkal közlekedőket - komoly tiltakozások  ellenére rendelte el az övezet területének kétszeresére növelését.

Újra zsúfoltság

A hivatalos statisztikák szerint a fizetős rendszer első évében, 2003-ban 30 százalékkal csökkent az utak zsúfoltsága az érintett kerületekben, a forgalom azonban azóta lassan ismét közelít a korábbi szinthez: tavaly a főváros közlekedésszervezéséért felelős cég, a Transport for London (TfL) saját adatai szerint is már csak 8 százalékkal volt kisebb a torlódás mértéke, mint 2003 előtt. A TfL szerint mindazonáltal ezt elsősorban az összehangolatlan közműjavítási munkák okozzák. A bővítést ellenzők szerint azonban éppen az övezet kiterjesztése miatt fog jelentősen növekedni a belvárosi utak zsúfoltsága, hiszen a zónában élők 90 százalékos kedvezményt kapnak, így az újonnan fizetőssé tett városrészek lakói, akik eddig elkerülték a díjasított belső kerületeket, most ismét szinte ingyen tudnak majd autózni a londoni belvárosban.

Livingstone polgármester mindazonáltal egyetlen kedvezményre volt hajlandó: a díjfizetési időszak hétfőtől az eddigi este fél hét helyett hatkor véget ér. Az eredeti fizetős rendszer kiépítése és működtetése az első három évben 450 millió fontba (175 milliárd forintba) került; ugyanezen idő alatt 592 millió font (230 milliárd forint) bevétel folyt be a díjból.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo