- Lebontani a valódi verseny akadályait: lehetővé tenni az alternatív távközlési és internet szolgáltatók piaci érvényesülését és új szolgáltatók piacra lépését.
- A szolgáltató és szolgáltatás-választék bővülése révén választási lehetőséget biztosítani a fogyasztók számára.
- Hatékonyabb fogyasztóvédelmi szabályai következtében erősíteni a fogyasztó helyzetét a szolgáltatókkal szemben.
- Megteremteni annak jogi feltételeit, hogy az internet mindenkihez eljuthasson.
- Az Európai Unió irányelveivel és elvárásaival összhangban áttekinthető viszonyokat teremt a távközlési és internet piacon.
- Piaci liberalizáció
- Új szabályok a szolgáltatók együttműködésében, amelyek révén az együttműködés műszaki feltételei és a fizetett ellenérték a piacra belépni kívánók számára kedvezőbb lesz. Ilyenek például:
- EU átlagnak megfelelő összekapcsolási díjak
- rugalmas szerződéskötés lehetősége és kötelezettsége
- árukapcsolás kiszűrése (az új belépőnek csak azt a szolgáltatást kell megvennie, amire szüksége van)
- helyi hálózat “feldarabolása” – az új belépő ott tud csatlakozni, ahol akar
- Kötelező számhordozhatóság
- Közvetítő (szolgáltató)választá
- A szolgáltatók között használható együttműködési modellek és ezek kötelezően alkalmazandó feltételeinek előírása
- Inkumbens (monopolhelyzetben lévő) szolgáltatók kötelesek speciális áron (perc alapon és átalánydíjas konstrukcióban is) internet-célú híváskezdeményezést
- Szélessávú nagykereskedelmi ajánlatok átláthatóságának, diszkrimináció-mentességének előírása.
- A törvényben az internet elérés meghatározott adatátviteli sebességgel és hibaaránnyal történő biztosítása a bárki által, megfizethető áron elérhető egyetemes szolgáltatás tartalmi eleme lett.
- A hatóság megerősítése és felruházása a szükséges eszközökkel
- új hatósági modell bevezetése a hatóságot vezető, a piaci szabályozást végző Tanáccsal és a hatósági feladatokat ellátó Hivatallal.
- A korszerű, versenyjogi alapú, hatékony szabályozáshoz szükséges jogkörök biztosítása.
- Erős hatóság létrehozása, amely jogosult és képes a piaci beavatkozásra, a szabályozás rugalmas szigorítására illetve enyhítésére a piaci helyzetnek megfelelően.
- A szabályozással kapcsolatos eljárások és jogviták menetének részletes rögzítése, és ezáltal kiszámítható, egyértelmű és világos döntéshozatali rendszer teremtése.
- Lehetőség a HíF átalakítására, hatékonyságának növelésére.
- Rugalmas hatósági struktúra létrehozása, mely gyorsan átalakítható, amennyiben feladatainak változása ezt indokolja.
- A verseny kialakulásának haszonélvezőjévé a fogyasztót teszi
- A fogyasztó sok olyan választási, döntési lehetőséget kap, amivel az igénybevett hírközlési szolgáltatás feltételeit és árát a maga igényei szerint optimalizálhatja.
Ilyenek például:
- eldöntheti, hogy melyik szolgáltatót használja helyi, távolsági, nemzetközi vagy éppen internet-célú hívásra
- megtarthatja hívószámát, ha szolgáltatót változtat
- nem fogja észlelni, ha az internet direkt állami támogatása csökken vagy megszűnik, mert az internet-hozzáférés költségei csökkennek
- A hatóság nagyobb figyelmet fordít majd a versenyt akadályozó árképzés kiszűrésére
- A hatóság a szervezetében működő Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjén keresztül ellátja a fogyasztók hatékony védelmét a szolgáltatókkal szembeni jogvitákban.
- Az egyetemes szolgáltató által biztosítandó, hallás- illetve mozgáskorlátozottak számára igénybe vehető nyilvános telefonfülkék kialakítására ott kerül sor, ahol erre ténylegesen szükség van.
- A törvény lehetővé teszi, hogy a központi költségvetés az egyetemes hírközlési szolgáltatás igénybevételéhez az alacsony jövedelmű illetve szociálisan rászoruló előfizetők részére támogatást nyújtson.
- Az előfizetők havonta egy alkalommal ingyenesen olyan tartalmú részletes számlát kérhetnek a szolgáltatóktól, amelynek alapján ellenőrizhetik a kiszámlázott díj jogosságát.