A GfK Hungária Piackutató Intézet és a Corvinus Egyetem által 2004 tavasza óta közösen koordinált Fogyasztói Bizalom Index (FBI) felmérés 2005. IV. negyedéves jelentése szerint a komplex FBI - mely a háztartások tartós fogyasztás cikkek iránti vásárlási hajlandóságának mértékét, jelenlegi anyagi helyzetüknek az egy évvel korábbihoz viszonyított megítélését, a jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásokat, valamint az ország következő 12 hónapban és az elkövetkező 5 évben várható gazdasági helyzetének megítélését összegzi - alig változott a 2005 szeptemberében tapasztalt értékkel összevetve. A negyedévente végzett felmérések célja annak kiderítése, hogy hogyan változnak a fogyasztói attitűdök és várakozások, illetve hogyan befolyásolják ezek a változások a fogyasztók vásárlási és megtakarítási döntéseit.
Az FBI értéke 190,1 - az előző negyedévvel összehasonlítva alig több, mint egy ponttal csökkent, ám az év végi időszakban még soha nem volt ilyen magas. A háztartások saját, jelenlegi és jövő évi pénzügyi helyzetével kapcsolatos várakozásai javultak, míg a hagyományosan legmagasabb értéket mutató tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóság némileg csökkent. Hasonlóképpen minimális visszaesést mértek a szakemberek az ország elkövetkező 12 hónapban és elkövetkező öt évben várható gazdasági helyzetének megítélésére vonatkozóan.
A Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) az FBI-hez hasonló képet mutat: az FVI - melynek három komponense megmutatja, hogyan ítélik meg a háztartások a következő 12 hónapban várható anyagi helyzetüket, hogyan látják az ország pénzügyi helyzetét a jövő és az elkövetkező öt évben - nem egészen egy ponttal csökkent (209,3) a szeptemberben mért értékhez (210) képest. Ez a mutató szintén a korábbi évek utolsó negyedévében mért legmagasabb értéket érte el.
A megkérdezettek 64 százaléka vélekedett úgy 2005. év végén, hogy családja változatlan, vagy jobb anyagi körülmények között él majd 2006-ban, mint a megkérdezés időpontjában. 46 százalékról 52 százalékra emelkedett azoknak az aránya, akik a következő 12 hónapban az előző évinél magasabb jövedelemre számítanak. A már hagyományosan borúlátó januári várakozásokkal ellentétben, az év elejére bejelentett ÁFA csökkentések eredményeként 12 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik csökkenő árakra számítanak az elkövetkező 12 hónapban.
#page#
A most közzétett GfK Jelentésből kitűnik, hogy a Vásárlási Hajlandóság Index (VHI) az előző negyedévhez képest az előző negyedévi 170,8-ról némiképp, 168,8 értékre csökkent.
Szeptemberben jellemző 16 százalékos arányhoz képest 2005 decemberében a megkérdezetteknek már csupán csak 11 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egy nagyobb vásárláshoz érdemes hitelt felvenni. Az elmúlt negyedévhez képest jelentősen, 18 százalékponttal nőtt azok aránya, akik a hitelkamatok növekedésére számítanak az elkövetkező egy évben. Egy éve először csökkent a tartós fogyasztási cikkek vásárlását érdemesnek tartók aránya - 73 százalékról 67 százalékra. Két év után most először ismét meghaladja az 50 százalékot azoknak az aránya, akik szerint ma nem érdemes házat, vagy lakást eladni.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet, Magyarország vezető piackutató vállalata végezte.