A német és sok tekintetben az európai növekedés motorjainak tekintett középvállalatok helyzetéről kérdezett 120 kutató 60 százaléka egyöntetűen úgy látja, hogy az ebbe a kategóriába tartozó vállalatok a következő egy évben növelni tervezik a munkahelyek számát. Az úgynevezett hamburgi középvállalati barométer (DMB) azt jelzi, hogy a német vállalatok már régen látták ennyire kedvezőnek a kilátásokat, mint jelenleg. Ugyanakkor van néhány negatívum is: a megkérdezett szakértők 83,6 százaléka a bürokráciát, 72,2 százalék az utánpótlás szakmai képzésének színvonalát, 69,4 százalék az adóterheket véli a kibontakozást leginkább gátló tényezőnek.
A családi vállalkozásoknál is komoly méreteket ölt a munkahely-teremtés: egy másik kutatói felmérés szerint a családi vállalkozások 2003-2005 között 10 százalékkal 2,2 millióra bővítették dolgozóik létszámát, miközben a DAX-ban szereplő vezető német cégeknél 3,5 százalékkal 1,6 százalékra mérséklődött a foglalkoztatottak száma.