A vállalati szférában és a közoktatásban – a webalapú oktatás potenciális fogyasztói körében – jól körvonalazható igények és korlátok lelhetők fel.
– Kulturális és társadalmi okokból az iskolarendszernek gyakorlatilag minden ága, beleértve a felsőoktatást is, nagyságrendekkel óvatosabban és komplexebben közelíti meg az e-learninget, mint az üzleti szféra – vázolja az európai trendet Zarka Dénes, a Műegyetemi Távoktatási Központ nyitott képzési tanácsadója. – Az e-learning, mint a távoktatás általában, elsősorban felnőttképzésre alkalmas módszer. Hatékonyságának alapvető kritériuma, hogy érett – a középiskola által szocializált – felnőtt korú hallgatók üljenek a számítógépek előtt.
Túllépni a beidegződéseken
Egy internetes oktatási rendszer megvalósítása elsősorban befektetést és elkötelezettséget jelent. A hazai egyetemek többsége több-kevesebb sikerrel, de már kezdeményezte az e-learning bevezetését. Egyes főiskolák – például az Open Business School vagy a Gábor Dénes Főiskola – oktatásukhoz használják is az internetet. A Nyíregyházi Főiskola virtuális campusa a tananyag korlátozott feldolgozása mellett is nagy sikert aratott a hallgatók körében.
Bár az említett példák azt sugallják, hogy Magyarországon – bár némi késéssel – elindult az e-learning térhódítása a felsőoktatásban, és vélhetően jó irányba halad, egyelőre azonban messze lemaradunk a mobil kommunikációs megoldások európai zászlóshajói, a skandináv országok mögött. Legfőképpen Svédország és Norvégia, de már Dánia is nemzetközileg elismert internetoktatási kultúrával rendelkezik. A skandináv példával szemben említhető a lényeges lemaradást mutató Franciaország vagy Spanyolország. A különbség semmiképpen nem magyarázható információs technológiai fejlettségbeli különbséggel. Sokkal inkább kulturális eredetekben kell keresni az okokat.
A témáról sokkal bővebben a Piac és Profit 2003. májusi számában!
E-learning: miért nem terjed jobban?
Hozzáértők szerint a mai magyar informatikai infrastruktúra nagyságrendekkel szélesebb körű e-learninget tenne lehetővé. Annak, hogy az oktatási módszer az informatikai szakoktatáson kívül más területekre mégsem terjed el, számos kulturális, anyagi és gondolkodásbeli oka van.
Véleményvezér

A pofátlanságnak nincs határa, immár Orbán Viktorral reklámoznak egy nyilvánvaló átverést
Ennek aztán ne dőljön be senki.

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek
Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország
Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.