Régi sztereotípiát cáfol a MasterCard legújabb felmérésével, mely az önmagunk megajándékozásával kapcsolatos szokásainkat vizsgálta 17 európai országban. Eszerint, bár a két nem körülbelül ugyanolyan gyakorisággal vásárol élvezeti cikkeket magának, Európában több mint kétszer annyi férfi (18%) van, aki 30 000 forintnál többet költ magára egy vásárlás során, mint nő (8%). A megkérdezetteknek csupán kevesebb, mint harmada az, aki 6 000 forintot vagy annál is alacsonyabb összeget szán magára vásárlásonként.
„Ezek a vásárlások általában nagyon impulzívak, hirtelenjében hozzuk meg a velük kapcsolatos döntéseket. Éppen ezért az ilyen esetekben is a kártyahasználat a kézenfekvő fizetési forma, hiszen így nem kell azon aggódnunk, hogy lesz-e nálunk elég készpénz, akár bolti, akár online vásárlásról van szó” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. „A kényeztető vásárlásnak ráadásul olyan pozitív hatásai is vannak, melyekre nem is gondolnánk elsőre: amellett, hogy nekünk, fogyasztóknak jól eső érzést okoznak a hosszú, rideg téli hónapokban, a kereskedők is profitálnak belőle, hiszen fellendíti a decemberi túlköltekezés után rendszerint visszaeső forgalmat.”
Bár a férfiak a nagyobb költekezők, inkább a nők azok, akik hangulatjavítás érdekében nyúlnak a pénztárcájukhoz: a nők fele, a férfiaknak csupán harmada nyilatkozott úgy, hogy az élvezeti cikkek beszerzésével az a céljuk, hogy felvidítsák magukat. A legboldogabbak Európában a törökök lesznek a vásárlástól: a nők 67 százaléka, a férfiak 51 százaléka leli örömét benne, ezért nem is meglepő, hogy négy törökből három legalább havonta kedveskedik magának valamivel.
A férfiak inkább élményekre, így például utazásra, szórakozásra vagy technológiai eszközökre költenek, míg a nők hajlamosabbak magazinokat, édességeket, szépészeti cikkeket vásárolni. Éppen ezért a férfiak költekezése jellemzően a szabadidős tevékenységekkel kapcsolódik össze, míg a nők számára az ilyesmi mindennapi örömforrást jelent. Leginkább a görög férfiak szomjaznak az élményekre, akik közül majdnem minden második utazásra költ. A legapróbb dolgokat pedig a román nők veszik: 57 százalékuk rúzst vagy valami más kozmetikumot vásárol magának.