Nulláról százas tempóra kapcsolt augusztusban az autópiac
Az év első nyolc hónapjában a tavalyival összehasonlítva 18%-kal növekedtek a hazai új személygépjármű értékesítési számok és ezzel Európa harmadik legnagyobb növekedését érte el a magyar piac. A cégautó forgalomba helyezés is hasonló növekedést mutat, derül ki a LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelőjének elemzéséből.
Magyarországon 2012 első nyolc hónapjában 36 ezer személyautót értékesítettek, 18%-kal többet az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest. Ez – figyelembe véve az Európában tapasztalt 6,9%-os visszaesést – igen jó eredmény, amelyet csak Izland és Észtország tudott túlszárnyalni. Az angol Jato Dynamics most közzétett elemzése szerint Európában az augusztus különösen gyenge hónapnak bizonyult több mint 8%-os visszaesést mutatva.
A LeasePlan Hungária új személy- és kishaszongépjármű vásárlásai esetében az országos adatoknál is valamivel jobb, közel 22%-os növekményt regisztrált az első nyolc hónapban. A számok alapján az év idáig legkedveltebb cégautó típusai a Ford Focus, a Skoda Octavia, az Opel Astra és a Renault Megane.
A 2012-es magán és céges vásárlásokból összesített, országos értékesítési adatok alapján is dobogós az Octavia és a Focus, a harmadik helyen azonban kissé talán meglepő eredménnyel a Suzuki Swift áll. A hazai gyártású kisautó augusztus végéig regisztrált több mint 1300 darabos eladása azért is figyelemre méltó, mert a tavalyi időszakhoz képest itthon több mint négyszeres mennyiség kelt el e modellből. Az európai piacvezető modell, a VW Golf idén hazánkban egyelőre nem került fel a TOP 10-es listára, a kontinensen magasan legtöbbet értékesítő Volkswagen azonban hazánkban is az élen áll a márkák versenyében.
Céges vásárlások tartják életben az autópiacot
Annak ellenére, hogy az új autók értékesítése az előző évhez képest több mint 20 százalékkal növekedett, a gépjármű-finanszírozás az első negyedévben 15 éves mélypontjára süllyedt. A használt, illetve az új autók lakossági finanszírozása 2011 utolsó negyedévéhez képest a Lízingszövetség első negyedéves adatai alapján további közel 20 százalékot csökkent. A flottafinanszírozás ezzel beérte, sőt, meg is előzte a történelmi mélypontra ereszkedő lakossági gépjármű-finanszírozást.
Magyarországon az összes személy- és kishaszongépjármű eladás több mint 70%-át a vállalatok számára értékesített modellek jelentik, így kiemelt jelentőségű, hogy e területen is némi bővülés tapasztalható – mondta el Pesti Tímea a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója. Európa tizenkét országában is optimisták a nagy flottával rendelkező cégek döntéshozói. A Corporate Vehicle Observatory Barométere 3600 döntéshozói vélemény alapján a flották növekedését prognosztizálja az elkövetkező három évben. A 100-nál több főt foglalkoztató vállalatok vezetőinek egynegyede is ezen a véleményen volt, és mindössze 6%-uk számít visszaesésre.
Az optimista várakozásokról tanúskodik az is, hogy idén az Európában megkérdezett flottatulajdonosok a tavalyihoz képest kétszer akkora számban (35%) emelték ki, hogy a cégautó nem csak munkaeszköz vállalatuknál, hanem jelentős szerepe van az értékes munkaerő motiválásában és megtartásában. Ezen vélemények alapján úgy tűnik tehát, hogy a vállalati gépjárművek vásárlása hosszú távon biztosított.
Egyre öregebbek a magyar autók
Felmérések szerint az elmúlt években jelentősen elöregedett a hazai személygépjármű-állomány. Az évek óta húzódó gazdasági válság az autópiacot sem kímélte, így hazánkban egyre magasabb lett a gépjárművek átlagéletkora. A Generalinál biztosított autók esetében például ez közel 10 évet jelent, a casco esetében a 6-10 éves autók aránya már megközelítette az 50%-ot. Ez a tendencia a kárkifizetések alakulásában is tükröződik: a kifizetések 57%-a 4-7 éves gépjárművek után történt.
Pesti Tímea szerint a LeasePlan hazai leányvállalatának tapasztalatai is összecsengenek az európai várakozásokkal. „Biztatónak tartjuk a hazai országos adatokban és a flottaautó értékesítésünkben az idei év első időszakában elért emelkedést, és arra számítunk, hogy az elkövetkező időben is pozitív tartományban maradnak a számok. A növekedés hátterében állhat az év elején lecsökkentett regisztrációs adó, amelynek hatására a környező országokkal összehasonlítva megéri az autókat Magyarországon forgalomba helyeztetni. Ebből adódóan valószínűleg több gépkocsit vásároltak idén hazánkban, mint amennyit ténylegesen használnak majd a határokon belül.”
Az Európa szerte most tapasztalt visszaesés különösen a 2009-es, több uniós országában, de legsikeresebben Németországban indított roncsautó-beszámítási program által generált, magas értékesítési számokhoz képest látványos. A tavalyi év első nyolc hónapjának számaihoz viszonyítva a legnagyobb visszaesést Európában a Görög és Portugál piacon tapasztalták.