A Magyar Hotel Monitor (MHM) átlagárait tekintve egyértelműen látszik, hogy az első negyedévben a szállodaipar egészében jelentősen estek a forintban mért átlagárak 2011 utolsó negyedévéhez, illetve egyes szegmensekben 2011 hasonló időszakához képest is. (Az MHM napi adatgyűjtésre épül, jelenleg 145 szálloda szolgáltat adatot.)
Az április megtolta az árakat
A csökkenés egyik eleme a szezonalitásból (is) adódik (az utolsó negyedévben volt Halottak napja, Karácsony, a Szilveszter, mint hosszú hétvége, illetve többnapos ünnep, az idén az első negyedévben viszont csak a március 15. körüli néhány nap adódott a pihenésre), illetve nem elhanyagolható a MALÉV leállásának hatása sem, amely főként a februári és márciusi adatokat befolyásolta kedvezőtlenül.
A második negyedévben elindult a piac konszolidációja és szinte minden szegmensben emelkedésnek indultak az árak is és ez különösen a budapesti három csillagos szegmens számára volt üdítő változás.
Az öt csillagos szállodáknál ugyanakkor kifejezetten jelentős csökkenés volt tapasztalható, amelynek egyik legfontosabb oka a MALÉV leállása volt, tény ugyanakkor, hogy a bázis kifejezetten magasan állt: egy évvel korábban az EU elnökség 2011 első félévére gyakorolt kedvező hatása miatt. Kiemelésre érdemes emellett a vidéki három csillagos szállodáknál megfigyelhető korábban nem látott hullámzás.
Malév csőd, kuponos akciók, erős árverseny
Az első félév igencsak próbára tette a hazai szállodáik üzemeltetőit és tulajdonosait, hiszen az elmúlt év már akkor is alacsonynak tartott foglaltság szintjét is csak a félév végére tudták a házak elérni
Az átlagosnál jobb teljesítményt a budapesti három és négy csillagos szállodák mutattak. Ennek oka főként az volt, hogy a Malév csődje miatt erősen megnőtt a fapadosok részaránya, s az ezekkel érkező vendégek döntően e szegmensbe eső hoteleket keresnek.
Az időszak nagy vesztesei a vidéki három csillagos és a budapesti öt csillagos házak voltak. Ennek számos oka van, de azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a vidéki három és négy csillagos hotelek erős árversenye (egyebek mellett a kuponos akciók) összetolta a két szállodakategória árait, amely a csillagos házakat hozta kedvezőbb helyzetbe (például a magasabb színvonalú szolgáltatások miatt)
Mit hoztak a hosszú hétvégék?
A 2012-es év számos hosszú hétvégét is hozott a szállodák és a turisták számára, ezért érdemes röviden áttekinteni, hogy ezek a lehetőségek mennyire is realizálódtak a szállodák forgalmában.
Március 15. (péntek-hétfő) egyértelműen a vidéki szállodák számára nyújtott extra forgalmat, különösen a négy csillagos egységeknél látható, hogy akár a meg is duplázhatták a kihasználtságukat és áraikat is egy nem hosszú hétvégére eső március 15-vel összehasonlítva.
A Húsvét (április 6-9.) főként a budapesti szállodák számára jelentett kedvező időszakot. Minden kategóriában javultak a teljesítmények. Itt érdemes megjegyezni, hogy áprilissal indult meg a kilábalás is a február-március okozta kedvezőtlen folyamatokból. A vidéki szállodák azonban sem árban, sem kihasználtságban nem tudták elérni a 2011-es év Húsvéti eredményeket
A Pünkösd (május 25-28.) a budapesti szállodák teljesítményére egyértelműen kedvező hatással volt, a csillagos szegmensben főként az árban, míg csillagosban mind árban és kihasználtságban. Vidéken főként a kihasználtságot tudta a Pünkösdi hétvége emelni, az árakra azonban már csak mérsékelt hatással volt (még azt figyelembe véve is, hogy 2011-ben Pünkösd igen későre június közepére esett). Húsvét és Pünkösd Európában stabil, minden évben jelentkező, több napos munkaszünetet jelent, ezért ezeken általában erős a nemzetközi kereslet, amely Magyarország esetében főleg a városlátogató turizmust érinti, ami döntően Budapestre koncentrálódik. Március 15. hazai ünnep, s alapvetően a vidéki wellness hoteleket keresik a belföldi utazók.