Mi kell a nyereségességhez?

A hazai szállodapiacon csak a jól átgondolt koncepciót lehet nyereségesen működtetni-állítja Csordás Imre, az Accent Hotel Managament ügyvezető igazgatója. Az elmúlt évek csődjei azt bizonyítják, hogy érdemes szakértő üzemeltetőnek átadni az irányítást, akinek a legelső feladata éppen annak eldöntése, lehet-e gazdaságosan működtetni az adott hotelt.  A szakember szerint néhány nagyon különleges projekt kivételével napjainkban leginkább a budget kategóriás, minimális szolgáltatást nyújtó - és ezért minimális személyzettel működtethető - hotelbe érdemes beruházni, olyanba, amelynek rendkívül jó az elhelyezkedése.

 


Kép:sxc

A szakértők szerint pesszimizmus uralkodik az hazai ingatlanpiacon, szinte minden szegmens tekintetében borúlátóak a kilátások- hangzott el a Portfolio.hu által szervezett Property Investment Forum 2011 rendezvényen. Az elmúlt évek a hotelpiacon is gyökeres változásokat hoztak, számos új szálloda nyitotta meg kapuit, hiszen az önrész mellé könnyen lehetett európai uniós támogatást és banki finanszírozást szerezni. A legtöbb esetben azonban  a  gazdaságos működésre vonatkozó számításokat elmulasztották, vagy ami még rosszabb, maga a koncepció volt hibás. Ennek eredményeképpen napjainkban egyre több finanszírozó vált kényszerűen szállodatulajdonossá, ami teljesen új helyzetet teremtett ezen a piacon. (A szállodák besorolását megváltoztatták szeptemberben. Mást jelentenek a csillagok.)

A finanszírozó által lefoglalt szállodaingatlanok egyik fontos jellemzője, hogy többnyire rossz állapotban kerülnek az új tulajdonoshoz, hiszen az előző menedzsment a tornyosuló problémák közeledtével már az állagmegóvásra sem költ - hangsúlyozta a „Speciális ingatlanok üzemeltetése - Hotelek, stadionok, rendezvényközpontok" panelbeszélgetésben Csordás Imre, az Accent Hotel Managament Kft. ügyvezető igazgatója. A létesítményeket általában mégis költséghatékonyabb tovább üzemeltetni, mint sem bezárni az átvételt követően. Egy későbbi újranyitás egyrészt költségesebb, másrészt az ingatlan így nehezebben értékesíthető.

Érdemes szakértő üzemeltetőnek átadni az irányítást, akinek a legelső feladata éppen annak eldöntése, lehet-e gazdaságosan működtetni az adott hotelt.  A problémát sok esetben nem is feltétlenül az okozza, hogy az épületek és berendezések műszakilag rossz állapotban vannak, hiszen ezt némi ráfordítással lehet pótolni, sokkal inkább a szálloda presztízse romlik le, amit viszont sokkal nehezebb felmérni és helyreállítani, sőt mindez időben és energiában is jelentős befektetést igényel. Az előbb említettek viszont újabb tőkeinjekciót igényelnek, amit a veszteségét éppen leíró tulajdonos nem mindig akar elfogadni. A bizalmát vesztett befektetőt azonban sok esetben meg lehet győzni. Ennek legfontosabb feltétele azonban az, hogy az üzemeltető átlátható gazdálkodást folytasson, amit rendszeresen meg is kell, hogy osszon a tulajdonossal.

A szakember szerint egyébként a tulajdonosok elvárásai a szálloda jövedelmezőségét illetően igen változóak. Ennek oka éppen az, hogy nem feltétlenül az ingatlanüzemeltetés a fő profiljuk és sok esetben szakmai tanácsadók nélkül tervezték beruházásaikat, így fordulhat elő, hogy Magyarországon épültek olyan szállodák, ahol a bevételek még az üzemelési költséget sem fedezik. Ez azonban nem a válság és a rossz piaci környezet hatása, ezek a projektek normális gazdasági körülmények között sem biztos, hogy fenn tudnák tartani magukat. Ezzel pedig nehezen szembesülnek a korábbi beruházók.

A jelenlegi körülmények között egy szálloda-beruházás megtérülési ideje a szokásos 15-20 év helyett 20-30 évre tolódott ki. A főváros esetében az EU elnökség miatti foglaltsági adatok csak az első félévet szépítik, így ismét érvényesül az a többéves tendencia, hogy  a szobaárak régiós összehasonlításban Budapesten a környező országok nagyvárosaihoz képest számottevő mértékben alacsonyabbak - állította Csordás Imre.  A helyzet vidéken némileg kedvezőbb, de ez csupán az üdülési csekk által generált többletforgalomnak köszönhető. A wellness szállodák esetében a gondosan kitalált és jól megtervezett koncepcióra, a szükségletekhez igazított termékekre van kereslet. A piac azonban itt gyors ütemben telítődik, a túlkínálat oka részben az is, hogy gyakran minden racionális alapot nélkülöző projektek is megvalósulhattak. Néhány nagyon különleges projekt kivételével napjainkban Budapesten leginkább a budget kategóriás, minimális szolgáltatást nyújtó - és ezért minimális személyzettel működtethető - hotelbe érdemes beruházni, olyanba, amelynek rendkívül jó az elhelyezkedése.

A szállodák kapva-kaptak a közösségi vásárlási oldalakat üzemeltető cégek ajánlatain, így rövid idő alatt egyre több hotel kínálata jelent meg a kedvezményes lehetőségek között. Az első pillanatban zseniális vendégcsalogatónak azonban lassan látszanak az árnyoldalai is: ezen a csatornán rövid idő alatt szép számú vendégéjszaka adható el, az eszközt óvatlanul használó szállodáknak azonban hosszabb távon súlyos problémákat okozhat ez az értékesítés.

Véleményvezér

Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott

Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott 

Gyanús az ukránoknak a magyar külügyminiszter.
A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait

A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait 

A kormány nem tud leszállni a Bige-családról.
Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe 

Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.
Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott 

A litvánoknál nulla tolerancia van, ha korrupcióról van szó.
Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride 

A műbalhék országa lettünk.
A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen

A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen 

Olyan jöhet Magyarországra, aki támogatja Izrael bombázását, olyan nem, aki ellenzi a palesztínok gyilkolását.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo