Jó az a magyaroknak, ha a Tesla Berlinben termel?

A Tesla bejelentése a berlini “gigagyár” felépítéséről még a németeket is megosztja. Ami pedig rossz a német autógyáraknak, az nem lehet túl jó a magyaroknak sem. Más szempontból viszont csökkenni látszik a kereslet a cég járműveire, miközben a részvény árfolyama egyre közelebb kerül a mindenkori csúcshoz.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Tesla  az utóbbi napokban a tőzsdék egyik sztárja volt. Főnöke, Elon Musk tegnap késő este jelentette be, hogy Berlinben nyitják meg az európai gyárat. Az európai “gigafactory” mellett üzletet is nyitnak.

A bejelentés meglepetésként ért sokakat. A német Tagesschau televíziós és hírportál még azt a kérdést is felteszi, egyáltalán komoly-e a hír. Azután arra jut ,hogy Musk alighanem állni fogja a szavát, sőt Peter Altmaier gazdasági miniszter is komoly előkészítő tárgyalásokról beszélt. Emlékeztetnek rá, hogy Sanghajban a Tesla már bizonyította, milyen gyorsan tud cselekedni, amikor tíz hónap alatt építette fel az ottani “gigagyárat”.

A Tesla Model 3. (fotó: Tesla Motors)

A németek szerint pozitív fejlemény a gyár építése, amivel az ország nagy akkumulátor-gyártó központtá fejlődhet. Egyes becslések szerint 6000 és 10 000 közötti számú munkahely is létrejöhet. Mások szerint viszont ez túlzás, a nagyfokú automatizálás miatt ennél jóval kevesebb, csak 2-3 ezer ember talál majd munkát ott.

Ami rossz a németeknek, az rossz nekünk?

Az egyik szakértő szerint a Volkswagen, a Daimler és a BMW is jól járhat az új Tesla-gyárral, mert “a verseny mindig is oda vezetett, hogy jobbak és gyorsabbak legyünk”. De ezt mások kétlik. A német gyárak már most is állítanak elő elektromos autókat. Aligha örülnek majd egy olyan versenytársnak, aki ebben nagyon jó – írja a német portál. Megint mások azt emelik ki, hogy a Teslának dolgozó német beszállítók viszont jól járhatnak.

Nyilván ami a Magyarországon termelő nagy német autógyárak számára rossz, az a magyar gazdaság számára is az lesz. Például az Audi Győrben is gyárt elektromos meghajtást.

Már sok csalódást okoztak

Zacks Investment Research tőzsdei szempontból legalábbis óvatos. Emlékeztetnek rá, hogy a cég nemrég alaposan meglepte az elemzőket, amikor a harmadik negyedévben a várakozások ellenére nyereséget termelt. Azóta emelkedik az árfolyam, nemcsak hamar átlépte a 300 dolláros határt, de már a 385 dolláros mindenkori csúcstól sincs messze. (Ma 351 dollár körül jár.)

A Tesla részvényének öt éve (Tradingview.com)
De a részvény már évek óta ingadozik valahol jobbára a 250 és 350 dollár közötti sávban. A társaság a múltban sokszor maradt el a tervektől, a vállalásoktól, vezette meg az elemzőket, okozott csalódást. Most talán sikerül az Elon Musk által kitűzött ambiciózus eladási számokat teljesíteni. (Ebben az évben 360 000-400 000 jármű.)

A konkurencia nem alszik

Ám a konkurencia sem alszik, szinte minden nagyobb autógyár teljes gázzal igyekszik az elektromos modelleket kifejleszteni. Példaként a Toyota, a Ford és a General Motors tevékenységét említik, de a német gyárakat is említhették volna.

Mások sokkal szkeptikusabbak. A SeekingAlpha egyik bloggere szerint a Tesla részvénye valahol a két számjegyű tartományban, 30 dollár körül kéne legyen. A bevételek csökkentek a harmadik negyedévben, a tényleges eladási árak szintén lefelé csorognak.

Indokolatlan árazás

Levezeti, hogy a gyár eladásai csökkennek vagy stagnálnak fontos piacokon, például Norvégiában vagy az USA-ban. Úgy tűnik, hogy a cég járművei iránt csökken a kereslet. Egy-egy országban, ahol a Tesla megjelenik, van egy kezdeti nagy felfutás, később azonban lanyhul az érdeklődés.

Teljesen indokolatlan, hogy a Tesla annyit ér, mint a Mercedes – írta korábban a Privátbankár.hu.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo