Ingatlanpiac: nyílik az olló Budapesten

Vélhetően túl van a mélyponton a budapesti lakáspiac, a tranzakciók tekintetében azonban a téglaépítésű ingatlanok dominálnak. A panelingatlanok ára hajszálnyit nőtt, de a vásárlási kedv még mindig roppant alacsony és az árak is nyomottak a 2008-as adatokhoz képest.

A fővárosban szép lassan nyílik az olló a tégla- és panellakások között, vagyis amíg 2010 elején még 60/40 volt a tégla/panel arány az összes létrejött tranzakció darabszámában, addig az elmúlt fél évben ez már szinte stabilan 70/30-ra csökkent. (Országos szinten ez 50/50-ről 60/40-re változott.) A kínálat viszont nem csökkent, így aki panelben gondolkodik az kitűnő vásárlói pozícióban van - derül ki a Duna House Holding ingatlanpiaci elemzéséből.

Árakban azonban vélhetően túl van a panelpiac a mélyponton. A Duna House fővárosi panelár indexe szerint a mélypont a tavalyi utolsó negyedévben volt érzékelhető, amikor a 2008 eleji árakhoz képest 77%-ra csökkent a nominális árindex. Azóta folyamatos emelkedést mértünk, jelenleg az index 81%-on áll.

A főváros két legnépszerűbb kerülete a 3. és a 14., a harmadik pedig a 4. kerület lett. A legmagasabb átlagáron a 11. kerületben költöttek, itt átlagosan 52 m2-es lakásokat vettek 10,5 millióért.


Forrás: Duna House

Két igen népszerű méretkategóriát lehet elkülöníteni: az egyik a 35 négyzetméter körüli, a másik a 45-55 közötti. Van még egy harmadik kategória is, amelyik kiugrik, a 66-68 m2-esek. Mivel ezek a „típusméretek", ezért nem meglepő az adat. Mivel arányaiban nagyjából ugyanennyi épült a különböző méretkategóriákból, így azt lehet mondani, hogy megfelelő áron mindenre van vevő.A 35 m2-es lakásokat 6,7 millióért veszik Bp.-en átlagban, az 56 m2-eseket pedig 9,3millióért.

Középtávon várhatóan nem fog már csökkeni a panelek forgalma, a mostani 30%-os intenzitás feltehetően stabilizálódik. Árakban az idén érezhető felpattanás nem látszik trendszerűnek, nagyon érzékeny és hektikus a fővárosi panelek ára, így akár még lefelé is mozdulhat, még ha a tavalyi mélypontot nem is éri el. Az elsőlakás vásárló fiatalok, az alacsonyabb státuszúak számára mindig egy elérhető lehetőség marad, a panelprogrammal pedig kifejezetten vonzó is lehet a jövőben, így amennyiben középtávon emelkedni tudnak az ingatlanárak, ez a szegmens se fog lemaradni.

Az iroda- és ipari ingatlanpiac stagnál, a kkv-k kivárnak
A gazdasági bizonytalanság hatására stagnál az iroda- és raktárbérleti piac, nem történt nyílt piaci ingatlan befektetési tranzakció és a kiskereskedelmi piacon sem történt említésre méltó változás a tavalyi év trendjeit véve alapul.

Kivárnak a kkv-k

A gazdasági válság hatásait az ingatlanszektor igencsak megérezte. Csökkentek az ingatlanárak, a bérleti díjak, új beruházások híján az építőipar is hanyatlik.

A Policy Agenda által a kis- és közép vállalkozások cégvezetőinek körében végzett felmérés szerint a következő félévben a kkv-k 82%-a nem tervez ingatlan vásárlást, eladást, vagy bérlést.

A kkv-k üzleti tevékenységének helyszínei sokszínűséget mutatnak. A vizsgált cégek több mint hattizede saját tulajdonú ingatlanban (is), mintegy fele bérleményben (is) működik. Az átfedés oka, hogy a megkérdezett cégek 8%-a saját tulajdonú ingatlant is és egyben bérleményt is használ. Kizárólag saját tulajdonú ingatlan használata 53%-ukra jellemző, míg 39%-uk csak bérlemény(ek)ben folytatja tevékenységét.

További részletek itt olvashatók!

Véleményvezér

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo