Hűtőt és okostelefont vesz a magyar

2015 második negyedévében a tartós műszaki cikkek értékesítése 4,9 százalékos növekedést ért el 2014 azonos időszakához viszonyítva. A növekedés motorját főként a telekommunikáció, valamint a háztartási kis- és nagygépek szektora jelentette, miközben tovább csökkent a fotócikkek, irodaeszközök és az információs technológiai termékek piaca. Jelentős sportesemény hiányában a szórakoztató elektronikai szegmens sem kapott új lendületet – derül ki a GFK legutóbbi tanulmányából.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Telekommunikáció: pörög az okostelefon üzlet

A hazai telekom szegmens az év második negyedévében – a korábbiakhoz hasonlóan – újra kiemelkedő teljesítményt nyújtott: a mobiltelefonok forgalma értékben 22,6 százalékkal haladta meg az előző évi szintet. A növekedés hajtóerejét az okostelefonok jelentették, amelyek iránt a kereslet 30 százalék feletti arányban bővült. Az okostelefonoknál egyre népszerűbbek a nagy (4,5 inch-nél nagyobb) kijelzős modellek, azonban a legnagyobb méretű, úgynevezett phabletek (5.5 inchnél nagyobb kijelző) felvirágzása egyelőre még várat magára.

Háztartási nagygépek: még mindig hűtőgépcsere

2015 második negyedévében sem állt meg a növekedés a háztartási nagygépek piacán: 2014 április-június időszakának forgalmát 18,7 százalékkal haladta meg az idei összforgalom. Mivel áprilisban még tartott a hűtőgépcsere program, ezért folytatódott az előző negyedév tendenciája, azaz a hűtők és a fagyasztók értékesítése volt kiugró. Mindazonáltal az összes többi árucsoport is kétszámjegyű növekedést realizált, így elmondható, hogy a pozitív képhez valamennyi kategória hozzájárult.

Háztartási kisgépek: még tart a növekedés

Továbbra is erősödik a háztartási kisgép szektor, de nem olyan kimagasló mértékben, mint a nagygépek. Az idei második negyedévben 6,6 százalékos bővülést láthattunk az előző év azonos időszakához képest. Az árucsoportokat külön-külön megvizsgálva ugyanakkor vannak olyan kategóriák – például az étel előkészítés kategória, a vasalók és a vízforralók – amelyek jelentősebb csökkenést szenvedtek el. Ezt kompenzálják azonban kétszámjegyű növekedésükkel a kávéfőzők, a szájápolási termékek, a kenyérpirítók, valamint az olajsütők.

A net vihet vevőket a boltokba
A digiális világ már nem a jövő, a kereskedőknek pedig fel kell készülniük azokra a vásárlókra, akik le se teszik a kezükből az okostelefont. Az online térhódítása azonban nem veszély, hanem lehetőség is lehet a fizikai boltok számára – erre épít a többcsatornás (multi channel) értékesítés és marketing.
Információs technológia: csökkenő vásárlási kedv

2015 április-június időszakban az IT termékek hazai piacán kismértékű csökkenés ment végbe: a szektor értékben 2 százalékkal múlta alul az előző év azonos időszakát. A forgalom negatív irányú elmozdulásának hátterében elsősorban a két domináns termékcsoport – a notebookok és tabletek – iránti kereslet egyszámjegyű mérséklődése áll. A tabletek szereplése azért érdemel külön figyelmet, mert a második negyedév eladásai már elmaradtak a tavalyi év azonos időszakának értékesítési adataitól, vagyis úgy látszik, hogy ezen eszközök termékélet ciklusukban túlhaladtak a telítettségi ponton és már inkább a visszaesés figyelhető meg náluk.

Irodatechnika: gyengélkedő piac

Az irodatechnikai eszközök hazai piacára a visszaesés volt jellemző: 2015 április és június között az irodatechnikai hardverek és kellékanyagok eladása közepes mértékben – értékben 9,4 százalékkal – csökkent az előző év azonos időszakához képest. A szektoron belüli termékcsoportok értékesítése szinte kivétel nélkül negatív irányba változott. Az időszak legnagyobb vesztese a lézer toner volt a maga kétszámjegyű csökkenésével. Növekedést egyedül a multifunkcionális berendezések tudtak felmutatni, bár azok is csak mérsékelt arányút.

Nem érzi a magyar, hogy annyival jobb lenne
Hazánkban 55 pontra csökkent a fogyasztói bizalmi index a második negyedévben, az első negyedévi 57-hez viszonyítva. De még mindig több, mint a 2014-es negyedik negyedév 54 pontja.
Fotó: a csökkenés folytatódott a második negyedévben

Az első negyedévi visszaesést követően a fotó szektor továbbra is negatív képet mutat: a második negyedévben 17,4 százalékkal alacsonyabb összforgalmat produkált, mint egy évvel korábban. A piacot még nagymértékben meghatározó fix lencsés kompakt gépek esetében kétszámjegyű mérséklődés volt tapasztalható. A tükörreflexes készülékek nagy kihívói a rendszerkompaktok, amelyek noha egyre nagyobb hangsúlyt kapnak minden kereskedő kínálatában, már szintén csökkenő eladásokat mutattak.

Szórakoztató elektronika: sportesemény nélkül nem megy

2015 második negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon negatív eredménnyel zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 21,6 százalékos csökkenést mutatott. A megtorpanás fő oka, hogy a tavalyi évvel ellentétben az idei első félévben nem volt olyan nagy sportesemény, amely kiugró lapos TV értékesítési eredményeket generált volna. Növekedni mindössze a játékkonzolok, mikro/mini hifi tornyok és akciókamerák tudtak, a hagyományos AV kategóriák (autóhifi, navigáció, DVD-és BluRay lejátszó, házimozi) visszaesése tovább folytatódott.

Véleményvezér

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo