Ezt művelte a spekuláció a gabonapiacon

A világ gabonatermésének majdnem 70 százalékát a búza és a kukorica teszi ki idén. A korábbi magas árak miatt sokak érdeklődését felkeltette az árutőzsde gabonaszekciója az elmúlt években. Ez a figyelem pedig azt is jelentette, hogy a piacot torzító hatások érték. Megjelent a spekuláció és vele együtt a bizonytalanság mértéke fokozódott. Ez pedig az időjárás kiszámíthatatlanságával együtt időnként túl sok a piacnak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A globális gabona össztermésének 70 százalékát teszi ki várhatóan a búza és a kukorica a 2015/16-os gazdasági évben. Magyarországon még koncentráltabb a piac, így itthon 83 százalék volt ez az arány idén. Ha mindehhez figyelembe vesszük, hogy a mezőgazdaság 4 százalék körüli súllyal bír a hazai GDP-n belül, a mezőgazdasági kibocsátásból pedig milyen jelentős a gabonatermelés szerepe, máris indokolt a fokozott figyelem a téma iránt. Közvetlenül igen sokakat, a termelőket, közvetetten pedig mindenkit érint.

2012 őszén még minden szépnek tűnt. Akkor volt egy lokális csúcs az árakban, de azóta mintegy 40 százalékkal lettek olcsóbbak a gabonafélék a világ tőzsdéin. Magyarországon ennél kisebb volt a visszaesés, de a mínusz 30 százalékkal nálunk sem lehetnek elégedettek a termelők.

A gabonafélék, különösen a kukorica, ugyanis spekulatív termékké váltak. A korábbi magas árak láttán növekedett a kukorica vetésterülete a világban és egyre másra épültek a bioetanol gyárak. A vetésterület növekedése folytán évről-évre növekedtek a betakarított mennyiségek is, a kereslet viszont ezzel nem tartott lépést, sőt. Mivel a kőolajárak 5 éves mélyponton vannak, az utóbbi időben jelentősen lecsökkent a kereslet a bioetanol iránt és így a bioetanol gyárak kukoricaigénye is. Ezért aztán a kukorica raktárkészletek egyre csak halmozódnak. Az idei gazdasági évre az elmúlt 50 év legmagasabb zárókészletét prognosztizálják. Túltermelési mini válságot élünk tehát jelenleg át annak minden klasszikus következményével.

Kevés az eladó kukorica jelenleg Magyarországon, mert a hazai gazdák kivárnak az értékesítéssel. Van is okuk a bizakodásra, mert a sok évre visszamenő tendencia, hogy a betakarítást követően az új évben kezd el drágulni a termény. Még pár hetet kell várnunk, hogy megtudjuk, most januártól is így lesz-e. Jelenleg 42 844 forintos átlagáron lehet kukoricát venni a Magro.hu fizikai piacán és ebben az évben itt januárban voltak a legmagasabbak az árak. Ezután már egy egész éven át tartó lassú árcsökkenés következett.

Még nincs veszve semmi
A talaj világszerte gyors ütemben romlik, amit az erózió, tápanyagveszteség, a szerves szén csökkenése és más jelenségek jeleznek, de még nem késő, nemzetközi összefogással megfordítható ez a folyamat, állapította meg egy új ENSZ tanulmány.
 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo