A bérbeadások száma vetekszik a nyári üdülési időszak értékeivel, amikor szintén nagyon népszerűek a hat-nyolc személyes gépjárművek – tájékoztat Haraszti Géza, az Avis Autókölcsönző magyarországi vezetője. „Az okokat érzelmi és racionális érvek is magyarázzák, úgymint a jó társaság, vagy a nagyobb pakolótér” – fűzi hozzá a szakember
Céges és magánügyfelek is érdeklődnek
Síszezonban kisbuszok iránt magánszemélyek és cégek is érdeklődnek. A bérlés mellett szól a nagyobb csomagtér, így a kényelmes utazás lehetősége, a síeléssel járó felszerelések könnyebb elhelyezhetősége. Sokszor olyan társaságok döntenek a kölcsönzés mellett, akik eredetileg két autóval indultak volna útnak, a kisbuszos utazás viszont már útközben összehozza a társaságot, ezért inkább bérelnek. Sofőrváltás szempontjából is előnyösebb lehet a bérlet, hiszen míg két autó esetében négy, addig egy kisbusz esetén elegendő, ha két ember rendelkezik jogosítvánnyal. Sokszor pedig az útnak induló családnak, baráti társaságnak nem olyan autója van, amely megfelelő biztonságot nyújt a külföldi téli útviszonyokon is, ezért inkább kölcsönöznek, köreikben népszerűek a négykerék meghajtású járművek.
Nem kizárólag a költség a döntő szempont
Költségek tekintetében nem feltétlenül olcsóbb a bérlet, azonban a felsorolt érveknek köszönhetően évről évre egyre többen választják a bérautót a síeléshez. „A magyarok által kedvelt külföldi síparadicsomok 200-600 kilométer távolságra vannak Magyarországtól. Egy hét síelés egy négytagú családnak ma minimum 500-600 ezer forintba kerül, de kiemelt helyen és szezonban előfordul, hogy ebből az összegből csak a szállás fedezhető. A teljes költségből az útiköltség saját autó esetén 50-100 ezer forint autópálya matricákkal, üzemanyag költségekkel. Bérelt kisbusz esetében az egy főre jutó költség kb. 20-25 ezer forinttal ugyan emelkedik, azonban ennek ellenére növekvő tendenciát mutatnak a bérletek ” – összegez az Avis ügyvezetője.
Átalakul a piac
A kisbuszok bérleteit vizsgálva az elmúlt években megfigyelhető volt az a trend, hogy azok a cégek, akik szinte kizárólag, vagy jelentős mértékben ezekre a járművekre építették flottájukat és szolgáltatásaikat, kiszálltak a piacról az időszakos forgalom miatt, vagy a kényszer miatt csökkentették flottájukat. „Egyszerűen nem érte meg ezeknek a vállalkozásoknak a korábbi feltételek mellett piacon maradni. Az az autókölcsönző, amelyik fenn tudta tartani kisbuszos parkját, a pozitív irányba mutató változás miatt ma eredményesebben tudja azt üzemeltetni” – hangsúlyozza Haraszti Géza.